NA: Seiko 6139-6012

Gisteren tegen gekomen : deze Seiko chrono welke de sporen draagt van een zwaar leven, in elk geval niet van “carefull owner”:wink:

Zware draagsporen, zowel op de kast alsook op het (hardlex) glas.
Niet originele band, tachymeter ring verdraaid.
Pusher zaten vast, dus werking van de chrono functie was niet te controleren.
Ik kon wel vaststellen dat het uurwerk na de “Seiko shake” spontaan begon te lopen.
Uiterlijk niks wat je als koper hebberig maakt, maar toch vond ik hem wel wat hebben.
Ik zag het als een uitdaging om te kijken of ik een enigzins draagbaar horloge te voorschijn kon toveren tegen minimale kosten.

Allereerst de kast open gemaakt, opwind stift er uit en het uurwerk verwijderd.

Met het uurwerk uit de kast kon ik tot mijn grote vreugde constateren dat de stopwatch functies werkten inclusief de reset naar 0!

Dit gaf me energie om verder te gaan met het schoonmaken van de kast.
Wat een troep kwam er uit de pushers!
Te smerig voor publicatie…

Vervolgens het glas.
Het is me eigenlijk nog nooit gelukt om hardlex goed op glans te krijgen, maar ben vol goede moed aan de gang gegaan:eerst de diepe krassen met grof geschut onder het motto "erger kan het niet worden"
Resultaat: matglas:joy:

Daarna verder met korrel 800, 1500, 2000, 3000,
en als laatste stap diamant pasta.

Niet perfect, wel veel beter.

Mocht iemand nog tips mbt. het polijsten van hardlex hebben: ik houd mij aanbevolen!

Tot slot de de kast licht gepolijst (en gemattteerd waar nodig) de nu gangbare pushers gemonteerd, de rubbers van zowel pushers als opwindstift met wat siliconen vet gemonteerd.

Het rubber van de caseback was verdroogd en niet meer te redden dus die moet ik nog ergens zien te bestellen ( of heeft iemand die toevallig nog liggen?)
In de onderdelen doos lag nog een een presidential-achtige band te wachten, nog nieuw in de doos. ( je koopt wel eens wat op een marktje waar je op dat moment geen bestemming voor hebt…)
De endlinks moesten met wat slijpwerk passend gemaakt worden.

En dan nu het eindresultaat:

Verre van perfect, nog ruim patina aanwezig, ( ik noem dat karakter ) maar daarom juist een klok die je zonder zorgen elke dag kunt dragen!

25 likes

Mooie aanwinst! Ik zou die paar tientjes extra uitgeven en er gewoon een nieuw glaasje op zetten :+1:

1 like

Hahaha, nee dat vind ik te makkelijk!
Kopen kan altijd nog :wink:

Als je ziet hoe mooi plexi te polijsten is, dan moet er toch ook een “trucje” voor hardlex zijn?

1 like

Harlex polijsten kun je proberen met Cerium Oxide Poeder. Dit heb ik ooit gebruikt bij het polijsten van een pyrex telescoop spiegel. Pyrex is wellicht niet zo hard als hardlex maar het zal wel werken. Je kunt hars of pek gebruiken als polijstbodem.

Succes,

Coos

2 likes

Mijn beste,

Goed gedaan!!
Veel draag-genot met deze appetijtelijke aanwinst!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!! :first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Bedankt voor de tip!
Waar kan ik dat spul kopen?

Genieten dit !
Eindresultaat mag er zeker wezen !

1 like

Geen idee. Was alweer een hele tijd geleden dat ik dit kocht. Google is je beste vriend :slight_smile:

1 like

Je krijgt volgens mij nooit echt een mooi resultaat zoals bij plexie. Dial is zo mooi dat hij het imo wel verdient :slight_smile:

1 like

De dial is inderdaad gaaf , evenals de wijzers.
Enkel wat verkleuring op de lumen.

Een nieuw glas zal écht een wereld van verschil maken, maar nogmaals, het is voor mij de uitdaging om te zien of polijsten van hardlex kán.

Noem het eigenwijs :slight_smile:

1 like

Brainwave: ik heb toch ooit…

En inderdaad in de garage staat een busje oranje bruin poeder : cerium oxide!!!

Haha, ben rijker dan ik dacht!

Zal nog wat door moeten polijsten maar het resultaat tot nu toe is bemoedigend.

Even een plaatje bij slecht licht:

Zie nu dat ik weer een paar stappen terug moet in grofheid.
Sowieso de grootste valkuil bij het polijsten: té snel naar hoogglans willen.

2 likes

Ja, bij het slijpen en polijsten van de spiegel heb ik ongeveer 12 verschillende slijpkorrels gebruikt. Telkens iets fijner. De laatste was geloof ik korrel 3200. Als ondergrond bij het slijpen zou ik glas gebruiken.

1 like

Netjes en ziet eruit als puik werk met het glas!

1 like

Top! Bedankt voor je input.

Dit is nou waarom ik zo graag op het forum zit, tips vanuit de praktijk en het delen van kennis!

Wat plaatjes geschoten bij daglicht na polijsten met cerium oxide:

10 likes

Leuk Willem dat je deze weer goed gekregen hebt! Zie ik nu een nederlandstalige datumschijf op deze 6139?
Veel plezier met je NA.

Niet perfect nog maar wel echt een heel mooi resultaat. Grote verbetering :ok_hand:

Ja had ik ook gezien, echte nederlandse Seiko!

Ik ben net zo kritischals jij en nee, het is nog niet perfect…
Ik worstel met de laatste stappen waterproof schuren vóór de cerium stap.
Te grof geeft krassen , te fijn doet te weinig , zal “de aanhouder wint” worden.

Even ter vergelijk: hier kom ik vandaan:

1 like