Eindelijk weer een Seiko 6139 met een typenummer welke ik nog niet heb gehad.
Ik heb me namelijk een tijdje terug voorgenomen om ieder type 6139 te sparen, maar aangezien dat een flinke klus is met 20 verschillende soorten, waarvan enkele alleen voor de Japanse markt gemaakt zijn, is het niet sparen in de vorm allemaal tegelijk; maar in de vorm allemaal gehad hebben. Ik ben nu wel eindelijk halverwege! Ik heb dus 10 van de 20 soorten gehad, maar het einde is nog lang niet in zicht…
De 6032 stond echter wel op mijn lijstje van keepers. Dit is een type welke ik altijd erg mooi gevonden heb met de coke bezel dus toen ik deze in Engeland tegenkwam op de baai kon ik niet anders dan deze aankopen.
Het horloge is in een erg mooie staat en heeft in 2014 nog onderhoud gehad volgens de vorige eigenaar (ook te zien in de binnendeksel, dus dat geloof ik wel). Daarnaast zit hij op een UncleSeiko band, werkelijk super kwaliteit! Draagt heerlijk en ziet er super uit. Voelt zo veel beter dan de standaard Seiko banden uit die tijd…
De Seiko 6139-6032 is dus een 5 Sports Speedtimer, wat inhoudt dat hij voor de Japanse binnenlandse markt is gemaakt. Dit is ook te zien aan de dag-aanduiding welke Engels of Kanji is en het uurwerk is 21-steens gelagerd ipv 17 wat voor de externe markt was.
Dit exemplaar komt uit mei 1971 en heeft de tand des tijds aardig goed doorstaan. De bezel heeft een mooie verkleuring en de wijzers en plaat hebben op de lumen een mooie gele verkleuring. De chrono-wijzers zijn wel ooit vervangen door een iets ander model, maar staan wel erg mooi bij het geheel dus dat mag de pret niet drukken. Volledig originele exemplaren gaan de laatste tijd op Ebay ook voor steeds gekkere bedragen en daar ben ik geen fan van, dus die twee wijzers waren een prima onderhandelingspunt
Nu wel de vraag: Wie van de twee gaat de meeste draagtijd krijgen? Ik denk dat er na verloop toch één plaats moet gaan maken voor wat anders, want ze zijn iets teveel hetzelfde om beide te houden denk ik. En ik heb nog zat andere modellen welke ik wil hebben…
Helaas is beide houden voor mij waarschijnlijk geen optie aangezien ik iets teveel wil zo wil ik o.a. nog een speedmaster en naast alle horloges op mijn lijstje heb ik 2 klassieke motoren waar ik aardig wat geld in stop… En dan nog een lijstje motoren welke even lang is als het lijstje horloges
Zodoende moeten er (helaas) keuzes gemaakt worden, waar ik meestal achteraf spijt van heb dus dan begint het feest weer van voren, haha. Voor mij overigens ook deel van de hobby, de zoektocht naar de horloges.
@domega die jij laat zien is overigens de 6012, ook een leuk model, ik heb de zwarte gehad
Ik heb vooral ervaring met de 6139 6002 waarvan ik er 2 heb maar weet je zeker dat die dial origineel is? Hij ziet er wel erg goed uit namelijk. @koekoek zou dit mischien beter weten. Twijfel is er omdat de bezel in andere staat is ende kleine wijzer en band niet origineel is. Wel een topstuk.
Ik zie geen reden om te vermoeden dat hij niet origineel is, ziet er qua wijzerplaat prima uit. Als er geen vocht in het horloge is gekomen of veel zonlicht gezien heeft blijft zon wijzerplaat vaak prima bewaard.
Dankje!
Deze bezel heet ook een coke bezel dus dat mag, haha. De blauw rode is de pepsi
Dat durf ik wel met 100% zekerheid te zeggen. Je ziet zelfs dat de kleur van de indexen evenveel is vergeeld als de wijzers en de subdial heeft ook een lichte patina. Als ze dit zouden kunnen namaken op zo een niveau dan kunnen we nooit meer iets zeggen over de authenticiteit