Een Seiko zou er niet meer bijkomen. Mooie en fijne horloges, maar ik had er al genoeg. Een Grand Seiko maakte daarentegen nog wel een hele goede goede kans.
En toen stond er dinsdag ineens een horloge in het blauw die wat mij betreft dicht tegen GS aanschurkt zonder het bijbehorende prijskaartje. Hoe ik dat bedoel? Nou, de kast en de band hebben voor mijn gevoel een grote gelijkenis met de sbgx modellen. Een prachtige wijzerplaat. Sorry, maar mijn naam stond er gewoon op.
En het model is in principe alleen voor de Japanse markt uitgebracht, oftewel een JDM.
Ok, bij een echte GS zal er vast geen ‘perpetual calender’ opstaan en geen cyclops op zitten. Misschien ook geen dagaanduiding. En de wijzers van een GS zijn veel scherper.
De naamgeving van het loopwerk lijkt ook op de GS HAC Quartz uurwerken. Deze is minder nauwkeurig, 20 seconden per jaar in plaats van 10, maar heeft de wisselende dagen van de maanden én de schrikkeljaren in zijn geheugen mee gekregen. Tot in 2100 zou ik alleen nog de zomer- of wintertijd moeten aanpassen. De batterij gaat in principe 10 jaar mee.
Overigens was het boekje snel gevonden op het internet, dus die is inmiddels veiliggesteld.
Snel wat vragen aan @valk gesteld en net zo snel antwoord. Ook maar snel een bod uitgebracht want deze wilde ik niet missen! We waren er samen vlot uit, en het horloge zou mijn kant op gaan komen. Vrijdagmiddag was het dan (eindelijk) zover.
Geen doos en geen papieren, maar ja, bijna 25 jaar oud, dus dat kan dan wel een keer. Wel een extra schakel, precies zoals in de advertentie. Op mijn verzoek had @valk de dagaanduiding op Engels ingesteld. En de band bleek precies op de goede lengte te zijn.
Meestal heb ik het niet zo op een bracelet, maar deze zit echt geweldig comfortabel. Mijn idee was heel snel een mooie leren band te gaan zoeken, maar dat idee zet ik voorlopig maar even buiten, daar is het ook koud genoeg.
Is hiermee nu mijn voornemen voor 2026 gebroken? Ja en nee, een GS stond immers wel in het lijstje, deze heeft er best wat van weg, dus volgens goed HF gebruik kan er wel een puntje aan gepraat worden.
Nou, als je het verhaal tot hier hebt gelezen ben je vast wel aan wat foto’s toe!