Wellicht een beetje laat, maar 12 november kocht ik deze hele mooie Astron bij mijn vriend die GM is van een keten van juwelierszaken. Dit ging niet zonder slag of stoot. Maanden geleden had ik het er over met hem. Ik wilde gaan voor nog een Rolex of mogelijk een nieuwe Tudor. Afgesproken dat hij het e.e.a uit de kluis zou halen en nog wat andere merken zou laten zien. Moet je weten dat ik toen op vakantie was. Nou dit heeft mij bijna een dag gekost. Het ene na het andere merk kwam voorbij.
Wat wilde ik nu eigenlijk, een duiker, sportief of een dress watch. Zoals ik vaak tegen anderen zeg, je moet een horloge om de pols zien. Dus dat was heel veel passen, kijken ook in het licht buiten.
Oke wilde ik nu een Batgirl, Pelagos, IWC Portugieser, enz. Mijn belangrijkste insteek was dat ik er meteen een klik mee moest hebben. Normaal gesproken heb ik geen keuze stress, die dag dus echt wel. Die maat van mij ken ik al wat jaartjes dus hij kent mijn smaak wel. En weet ook wat ik in mijn collectie heb. Na heel wat horloges om de pols te hebben gehad, kwam ik er nog niet uit. Veel horloges leken op wat ik in mijn collectie had. Ik kwam er dus niet uit, een duiker moest het dus zeker niet worden, daar barst mijn collectie al van. Dus bleven een sportief of een dress watch over.
Gek werd ik er van, tot mijn maat zei “je vindt de Seiko’s Astron toch mooi. Nu heb ik de nieuwste Astron met een mooie aparte band voor je, kijk daar eens naar” Hij haalde een Astron tevoorschijn en ik voelde gelijk die klik waar ik het eerder over had. Ik keek hem aan en zei “ruim alles maar op, dit gaat hem worden. Hij is zo mooi, de wijzerplaat met de kleurstellingen op de subdials en de bezel en dan die band, pfff wat vind ik die mooi. Ook in het zonlicht lachte hij mij toe.
Dit ging hem worden, de Seiko Astron SSH183J1 LE waarvan er wereldwijd 1200 stuks zijn gemaakt. Zie hoe mooi de neon-oranje accenten zijn en dan die band met zijn keramische tussenschakels en de keramische bezel. Je moet het willen zien. Daarnaast ook geheel van titanium, hoe lekker zit dat om de pols. Daarnaast het nieuwste model van de Astron. En ik kan jullie vertellen, de Astrons zijn top. Was hij niet te goedkoop ten opzichte van eerder genoemde merken. Nee, niet alles wordt bepaald door de prijs. Het gaat om die klik en geloof mij, die was er zeker. In heel mijn collectie, niet 1 band met keramische tussenschakels en met die mooie accenten.
Bij komend voordeel, het is een GPS. Geen omkijken naar dus, zoals ze op het hf zeggen “een echte grab and go watch”.
Niet zomaar een aanwinst, maar mooie aanwinst op mijn collectie.
En zie hoe mooi die horizontale lijnen op de wijzerplaat en hoe mooi de subdials tot uiting komen op de wijzerplaat.
Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, over de afwerking, vorm van de kast maar zie de foto’s die Assie gemaakt heeft.
Ik denk dat ik zo voldoende duidelijk heb gemaakt hoe mooi ik deze Astron vind.
Tijd voor de specs die ik gewoon van het net heb gehaald.
Referentie Astron /solarGPS titanium: SSH183J1
Uurwerk: Seiko 5X83 GPS Solar Dual-Time Chronograph
Functies:
GPS-gestuurde tijd- en tijdzoneaanpassing
Dual-Time (twee tijdzones tegelijk)
Chronograaf
Perpetual kalender
Automatische verbinding met GPS (2x per dag)
Handmatige verbinding via drukknop
10 ATM
Kast & Band:
Superhard gecoat titanium (lichtgewicht en krasbestendig)
Bezel: Dubbelgelaagd, keramiek + veelhoekige decoratieve rand
Dial: 42.7mm
dikte: 13.5mm
Band: Titanium met zwarte keramische middenstukken
gewicht: 105 gr.
Wijzerplaat:
Horizontaal patroon geĂŻnspireerd op lichtsnelheid
kleur: Zilvergrijs met neon-oranje accenten
subdials: Chronograaf en dual-time functies zichtbaar
Glas: Dubbel gebogen saffierglas met anti-reflectiecoating
Genoeg specificaties lijkt mij, dit is voor nu mijn 3e Astron en ik ben er heel erg blij mee
![]()
Tijd voor foto’s van huisfotograaf Assie: