Ten eerste: in @Fate_Amenable_To_Change -stijl muziek om in de stemming te komen voor de introductie van een nieuwe aankoop.
Fox Capture Plan: Butterfly Effect
Je bent ziek. Ligt een dag op bed. Wat doe je dan? Natuurlijk – geen twijfel mogelijk. Je struint het internet af naar horlogenieuws en zoekt naar je volgende aankoop om de pijn te verzachten.
Nu, 140 jaar later, herdenkt (gedenkt?) Seiko haar geschiedenis met een Ginza uitgave waarbij het patroon op de wijzerplaat het oude straatbeeld van deze plek moet uitbeelden. Voor het hele marketingverhaal zie link hierboven. Vooral bekend zijn de '59 Alpinist en Presage, zie foto’s hieronder. De Alpinist is immens populair en op vele plekken reeds uitverkocht.
'59 Ginza Alpinist (links) en Presage (bron: seiko.com)
Alhoewel de dynamische kleurstelling van de Alpinist me aanstond vond ik de in acht vlakken opgedeelde wijzerplaat in combinatie met een circulair “minutenspoor” op 2/3 vanuit het midden gezien een incoherent geheel.
De Ginza Astron. Alleen in Japan verkrijgbaar, maar ogenschijnlijk overal uitverkocht. Slechts een handjevol winkels had er nog een op voorraad en slechts een voor de SRP (suggested retail price). De andere winkels vroegen 10 a 20% meer dan de SRP. En daar bovenop komen uiteraard nog invoerrechten en btw. Lang verhaal kort: niet te lang gewacht en de verkoper gevraagd of het model nog op voorraad was en jawel!
Hier is hij dan. Eerst een aantal foto’s bij onnatuurlijk nachtlicht en daarna een bij natuurijk daglicht.
Enkele eigenschappen van dit exemplaar: kast + band volledig titanium. Saffier glas. Radiogestuurd. Tweede tijdzone. Dag + datum aanduiding. Solar powered.
Bedankt voor het lezen en goede afsluiting van het weekend gewenst
Super cool. Ik ga die mensen opzoeken. Een soort jazz’n’bass met klassieke twist. I approve.
Boze tongen beweren dat er mensen zijn die dat herkennen.
En dan geen reet over dat horloge vertellen? Kom op. Hoe groot is ie? Ben je bang van water met dat horloge om de pols? Hij ziet er erg beschaafd uit voor een Astron, qua maat.
Prachtig! Dat is inderdaad één van de mooiste Astrons! En wat hier boven al gezegd is. We willen meer foto’s!!
Omdat je zo geduldig bent
41mm diameter, 10,6 dik, 100 WR
Enne… kaatsjing… kortsluiting, althans bij mij. Want de prijs, als hij verkrijgbaar is in Japan… man… inclusief invoer, de prijs van een midrange Presage.
Point taken Ik wilde de post bijwerken met wat info over het horloge maar dat lijkt niet te kunnen. Ik ben niet bekend met andere Astron uitvoeringen dus ik mis wat referentiemateriaal.
In het kort iets over het horloge …
Kast en afwerking
De kast heeft een diameter van 41.3mm en een lengte (lug-to-lug) van 47.9mm. Het horloge is redelijk plat met 10.6mm waardoor zich comfortabel op de pols bevindt. De kast is gemaakt van titanium net als de band overigens. Wat draagt dat fijn. Verder kan ik niet veel zeggen over de afwerking aangezien dat een gat is in mijn vocabulaire. De bovenkant en zijkant zijn geborsteld – slechts een flinterdun randje (hoek) is gepolijst. Dat is mijn smaak: hoe minder gepolijst hoe beter. De band is dus ook volledig titanium en is niet pressed maar milled (als ik het juist heb). Voor de kast heeft Seiko gekozen voor diamond shield. Geen idee wat dat precies is. Als iemand er meer over kan vertellen verneem ik het graag.
Gelukkig heeft Seiko voor saffierglas gekozen zonder bolling. Ook is het voorzien van super clear coating – in de praktijk goed af te lezen in variërende weersomstandigheden.
Wijzerplaat
In vergelijking met andere Ginza uitvoeringen heeft deze Astron een iets subtielere afwerking en, zou je kunnen stellen, ontbreekt het aan contrast op de wijzerplaat tussen de ‘stenen’. Maar als je bedenkt dat het een solar is dan is het eigenlijk heel knap gedaan. In vergelijking met andere solar horloges van Seiko ben ik tevreden met de manier waarop het bij dit horloge eigenlijk niet is af te zien aan de wijzerplaat.
Functies & features
Het is een radiogestuurd horloge dat rond middernacht het signaal opvangt in een van de 5 ondersteunde gebieden (JP, CN, US, DE, UK). Je moet wel eerst het horloge op de juiste tijdzone instellen zodat het horloge op de juiste frequentie luistert. Bij het instellen en ophalen van het signaal krijg je ook netjes een indicatie van de signaalsterkte. Seiko geeft aan dat het horloge zelf de positie van de wijzers corrigeert maar daar heb ik nog niets van gemerkt; de secondewijzer geeft net niet netjes de minutenmarkering aan (het blijft een Seiko).
Het horloge behoeft geen batterijwissel i.v.m. de aanwezigheid van zonnepanelen. Op een volle accu functioneert het volgens S voor een periode van 9 maanden of 2 jaar in power safe mode. In power safe mode: zodra het horloge licht detecteert spring het direct naar de juiste tijd. Grappig om in werking te zien.
Er is nog meer info te vinden op de website van Seiko SBXY023.
Ik lees nu pas de bijdrage van @koetsjh. Klopt - erg compact horloge. Seiko heeft overigens nog een aantal varianten met het 8B kaliber in andere kleurstellingen. Zie deze link voor een aantal retro en moderne modellen.
Het viel me niet tegen (zowel verkoopprijs als invoer). Maar inderdaad het zit tegen de ondergrens van een mid-range Presage. De SBXY023 modellen die nu nog te koop staan, zijn inderdaad erg duur. Dat zou ik er niet voor hebben betaald.
Erg mooi!
Fair point zal later deze week nog wat extra foto’s plaatsen.