Ik had hem al even laten zien in Seiko Astron Only, maar ik wilde mijn eerste dagen met dit mooie horloge om de pols ook even breder delen.
Zoals een van mijn goede vrienden (ook horlogeliefhebber) meldde: dat had ik niet verwacht.
Meestal houdt het bij 39 mm wel op bij mij. Ik draag meestal wat kleinere horloges. Mijn anordain model 2 of de Omega seamaster polaris zijn duidelijk kleiner. Mijn polsen zijn dun en door een polsprobleem (waar ik verder weinig last van heb) is 100 gram voor mij de max.
Omdat ik de techniek van de Seiko Astron interessant vond, was ik me er wat meer in gaan verdiepen. Eigenlijk weet ik nog niet heel veel (moet het forum nog eens doorspitten), maar met wat speuren op het web kwam ik de SBXY serie tegen. Voor zover ik begreep alleen in Japan te koop. En niet met GPS, maar Radio Controled. Of het daarmee een echte Astron is laat ik graag aan anderen over. Feit is wel dat de eerste Astron ook geen GPS had (het was voor zover ik begrijp het eerste Quartz model van Seiko, uitgebracht in mijn geboortejaar 1969).
Ik was eigelijk nog helemaal niet bezig met iets nieuws aanschaffen. Ik probeer mijn horlogedoos overzichtelijk te houden. Naast de genoemde Anordain en Seamaster Polaris zitten daarin vooral horloges met sentimentele waarde. Er staat inmiddels eentje (2 eigenlijk) te koop in het blauwe gedeelte. Op termijn zou een Astron een leuke aanvulling zijn.
Maar soms, vast ook herkenbaar, gaat het dan opeens veel sneller. Ik kwam een SBXY met blauwe accenten tegen op Catawiki. Paar keer een bod gedaan, maar kwam niet boven de minimumprijs uit. Toen opeens kwam ie er wel bovenuit. Dat bod bleef nog een hele tijd staan. Zelfs op de dag dat de veiling afliep stond ik nog bovenaan. Maar je raad het al, op het moment dat ik werd overboden zat ik wat anders te doen (saxofoon spelen in dit geval) en was dus niet in staat om een nieuw bod te doen. Die ging dus, voor 50 euro meer, aan mijn neus voorbij.
Op Chrono24 gekeken of er nog aanbod was. Ja, je kunt ze gewoon kopen in Japan. Komen er natuurlijk wel invoerkosten/btw bij. Werd het toch wel weer wat duurder. En toen kwam @HansvV op de lijn met het aanbod om die van hem (met rode accenten) over te nemen. Ik had nog gevraagd of ik er een nachtje over mocht slapen, maar na een paar uur was ik er wel uit. Ik kon afgelopen vrijdag een ritje combineren en na een leuk gesprek met Hans vertrok ik met de Astron.
Ik ben erg blij met mijn aankoop. Hij is heerlijk licht. En ondanks de afmetingen misstaat die niet op de pols. Afgelopen zaterdag een filmpje gemaakt van het veranderen van de datum (niet zo bijzonder natuurlijk), maar ook van de retrogarde dag-aanduiding die toen van boven naar beneden gaat. Je vindt het filmpje op mijn instagram account (mymese).
Zal binnenkort nog wat meer foto’s maken om ook de mooie gelaagde opbouw van de wijzerplaat te laten zien. En natuurlijk een paar lume-shots.