Deze NA gaat over een Seiko Lord Marvel Mark III, maar voordat we het daarover gaan hebben, eerst een stukje historie. Bereid je voor op een hele lap tekst en veel foto’s.
We beginnen eind 1949, de periode waar met de Seiko Super een uurwerkje werd gecreëerd, dat de basis zou vormen als blauwdruk voor alle horloges, die na WO2 werden gebouwd. In 1950 werd de Seiko Super met 3 centrale wijzers geïntroduceerd. Maar dit uurwerkje was gebaseerd op uurwerkjes uit Zwitserland en er was meer vraag naar grotere horloges met meer accuraatheid. De noodzaak voor een nieuw ontwerp was geboren.
En daardoor werd in 1956 de Seiko Marvel gelanceerd met een volledig nieuw uurwerk in de grootte van 26mm (11,5 ligne). Het was een enorme stap voor Seiko, want het was het eerste uurwerkje, dat volledig in-house gemaakt werd. En het zou de basis vormen voor vele andere uurwerken, die later gebouwd werden.
De Seiko Marvel was destijds het vlaggenschip voor Seiko, maar al er ontstond al snel vraag naar nog luxere horloges. En daarmee werd de Seiko Lord Marvel geïntroduceerd, met het Seikosha 57 uurwerkje. Dit was een upgrade tegenover het oude uurwerkje, waar het uurwerkje uit de Seiko Marvel het moest doen met 17, 19 of 21 jewels, kreeg de 57 er 23 jewels, en ook de afwerking van het uurwerkje werd verbeterd. Deze afwerking werd later overgenomen in de hogere klassen, toen de King Seiko en Grand Seiko geïntroduceerd werden (welke uurwerkjes weer gebaseerd waren op de Seikosha 57).
In 1964 werd de opvolger voor de eerste generatie Lord Marvel geïntroduceerd, de Lord Marvel 5740-1990, met het 5740A uurwerkje, dat gebaseerd was op de Seikosha 560 (Welke weer gebaseerd was op de 55A. In 1965 werd de 5740-0010 geïntroduceerd, met het 5740B uurwerkje, dat in tikgetal wat hoger liep (21600 ipv 18000)
De allerlaatste versie, maar tevens de meest bekende en befaamde, is de Lord Marvel 36000 5740-8000, met het 5740C uurwerkje met een tikgetal van 36000, geïntroduceerd in 1967. Op een haar na was Seiko de eerste geweest die een 36K high-beat horloge op de markt had gebracht. Maar het resultaat was er niet minder om. De ingenieurs van Seiko waren slim geweest om niet een geheel nieuw uurwerk te bedenken, maar een bestaand uurwerk aan te passen. De hackingfunctie werd opgeofferd, een kleinere balans, een ander anker en ankerrad en een ander seconderad. En een zwaardere veer om genoeg kracht te hebben, zodat de balans krachtig genoeg zou zijn om de hoge snelheid te halen.
Een kleine noot: Het model 5740-8000 werd overigens al in 1966 geïntroduceerd, toen nog met het 5740B uurwerkje. Dit model verschilt optisch licht. De kast is het zelfde, maar de deksels zijn zonder uitzondering voorzien met het zeepaardje. De wijzerplaten verschillen ook, de opdruk verschilt, en de markers en de wijzers verschillen. Eind 1966 (december 1966) kwam de High-Beat en veranderen de wijzers. De allereerste High-Beat modellen hadden nog wel de Seahorse op de wijzerplaat, Seiko heeft gewoon de deksel opgebruikt en toen die op waren, kwam er het Horse-shoe teken.
Zo, dat is globaal de historie van de Lord Marvel, ik zou nog wel even door kunnen gaan, want je hebt ook nog de automaatversie, de Gyro Marvel en de Lord Matic. En ik zou nog wat kunnen vertellen over de Seiko Liner, die ook verwant is, en de eerste Grand Seiko… En zo kan ik nog wel een paar hoofdstukken schrijven…
En dan moet ik ook nog wat schrijven over mijn NA. Ik zou het bijna vergeten.
Het gaat hier om een Seiko Lord Marvel J14068 Mark III. Dat is te zien aan de graveerde wijzerplaat. Er waren van dit type 4 versie, de J14038 (staal), J13039 (Gold filled), J14068 (Gold filled met beveled lugs) en de J14050 (18K goud beveled lugs).
De kast ziet er voor de leeftijd nog goed uit, alleen een vreemde slijtplek op de bezel, wellicht te maken met het opwinden. De plexiglas glaasje was stevig bekrast, de kast nogal smerig, en er zat een verkeerde kroon op. Nu waren dat geen hele grote problemen, en ik had nog een kroon liggen, dus dat was snel opgelost. Het uurwerkje maar meteen een beurtje gegeven, en een foto in de originele doos, die ik ook nog op de kop kon tikken. Dat maakt het toch wel helemaal af… Leuk detail en echt heel erg '60’s, is dat het een metalen doosje is, waar de letter L als reliëf in het doosje is gestanst…