Ik wilde een oranje wijzerplaat
Mijn horlogeverzameling was bijna rond. Ik had eigenlijk alles wat ik wilde bezitten op horlogegebied, op één exemplaar na. Ik hou op zijn tijd best van felle kleurtjes. Een van mijn favoriete kleuren is oranje. Al lang wilde ik graag een keer een horloge met een oranje wijzerplaat, liefst een duiker. Leek me het ideale horloge voor de zomer en ook om in de winter aan de zomer te denken … Een Doxa is niet helemaal mijn smaak, en bovendien veel duurder dan ik er aan uit wilde geven. Ook de meeste andere horloges met oranje platen waren niet helemaal mijn smaak. Wel vaak jaloers gekeken naar de vrolijke vintage Velona van @M_Singer met oranje plaat, want ik heb wel een zwak voor het V&D-merk, maar die is natuurlijk niet elders te krijgen.
Seiko heeft ze
Seiko heeft wel horloges met oranje plaat die ik al lang leuk vond, alleen niet allemaal. Ik hou bijvoorbeeld niet zo van monsters. Ik had al lang spijt dat ik, toen ik mijn eerste SKX’en kocht (lang geleden, toen ze nog voor net boven de 100 euro te krijgen waren), geen 011 met oranje wijzerplaat heb gekocht.
Gelukkig heeft Seiko nog de SRPD59K1 met oranje plaat, weliswaar een ‘gewone’ 5, maar voor mij waterdicht genoeg ( ik ga er hoogstens mee snorkelen) en met hetzelfde uurwerk. Nu ongeveer tweemaal zo duur als wanneer ik destijds een SKX011 had gekocht, maar waar die toen meestal een bezel met witte cijfers hadden vind ik van de SRPD59K1 extra mooi dat hij goud- (messing-?) kleurige cijfers heeft. Dat staat extra goed bij de oranje plaat.
"Bronzen" wijzerplaat
Daarom deze maar besteld. Wel met enige reserve, omdat ik nog nooit zo’n oranje Seiko plaat in het echt had gezien en ik me afvroeg of het ‘echt’ oranje zou zijn. Toen hij binnen was, vorige week, vond ik hem meteen geweldig, maar, toch even overwogen of ik gebruik zou maken van mijn herroepingsrecht voor een internetaankoop (wat ik zelden doe). Bij bepaalde lichtinval zie je namelijk dat de wijzerplaat niet ‘echt’ oranje is, maar een bepaald soort ‘oranjebrons’. Dit is slecht vast te leggen op foto. Ik ben een slechte fotograaf, mijn telefoon heeft geen goede lens en ik heb een linkerhand met een tremor, maar ik heb geprobeerd dit te laten zien in de volgende foto:
Het heeft dus iets ‘metallics’. Ik vind dat jammer, maar niet jammer genoeg om hem terug te sturen. Zijn alle oranje wijzerplaten van Seiko zo, of hebben ze ook ‘echt’ oranje platen?
Nato om gedaan
Het metalen bandje waar het horloge mee kwam was veel te ruim en ik hou niet van metalen banden, dus in plaats van hem op maat te maken heb ik hem er meteen afgehaald. Ik hou zelf erg van natobandjes. Vrolijke kleurtjes mogelijk, makkelijk te wisselen (bij verschillende outfits of gelegenheden), watervast, wasbaar (als er op hete zomerdagen zweet intrekt en ze daardoor gaan stinken). Ik had alleen helemaal geen 22mm nato’s op voorraad, al helemaal geen oranje, die ik er om wilde hebben. Daarom eerst maar de breedste er om gedaan die ik had (18mm). Als Bond er mee weg kwam, waarom ik niet?
Passing Nato om mijn pols
Nu ik toch bezig ben met nato’s: Ik zei al dat ik ze graag draag, maar ik heb 19cm polsen en ik heb denk ik daardoor niet voldoende band over om ‘in te stoppen’. Ik kan dat dus alleen laten uitsteken. Op zich heb ik daar geen moeite mee, maar het ziet er minder uit. Ik moet eens zoeken of er ook nato’s te krijgen zijn die langer zijn. Deze is 28cm inc. gesp. Korter mag dus ook niet. Weet iemand of leveranciers de lengte opgeven in- of exclusief gesp?
In ieder geval ben ik erg blij met het horloge. Hier nog wat foto’s, waarop ook het uiteindje van de nato te zien is.