NA: Seiko militaire RAF chrono

Er zijn een paar horloges die nu al een tijd op de wishlist staan waaronder ook de 7a28 RAF chrono. Een model dat Seiko speciaal heeft ontworpen voor het Engelse leger, er is geen civiele versie van. Het horloge heeft dus ook geen springbars en is gemaakt om gedragen te worden op een nato strap. Het toolwatch ontwerp vind ik erg geslaagd.

Er zouden ongeveer 11.000 van geproduceerd zijn in de jaren 80. Hoeveel horloges het overleefd hebben is onbekend. Het is buiten de UK een erg zeldzame verschijning maar in de UK worden ze nog wel mondjesmaat aangeboden.

Ik blijf het enorm intrigerend vinden dat de RAF met straaljagers vloog, men jaren geleden al op de maan geland was en de eerste computers er al waren maar het tot midden jaren 80 duurde voordat de mechanische chrono’s vervangen werden door deze 7a28 quartz chrono’s wat het eerste analoge quartz chrono uurwerk ter wereld was. Het was een uistekende keuze van de RAF in zee te gaan met Seiko omdat het ontwerp geslaagd is en de 7a28 naar mijn mening het beste quartz chrono uurwerk ooit gemaakt is.

De “P” op de wijzerplaat is de afkorting voor de stof promethium wat de radioactieve stof was die door Seiko gebruikt werd in de lumen (waar de Zwitsers vaak tritium gebruikten en je een “T” ziet op de plaat).

Op het achterdeksel zijn extra markeringen te zien ten opzichte van een normale Seiko. Het bovenste nummer is het “NSN” nummer. Om wikipedia te quoten “Een NATO-voorraadnummer is een 13-cijferige numerieke code die alle ‘gestandaardiseerde materiële leveringsvoorraden’ identificeert, zoals ze zijn erkend door alle NAVO-landen”. Als je dat nummer in de databse intypt zie je ook daadwerkelijk “chronograph,wrist” als omschrijving.

Het tweede nummer daar onder geeft aan dat het de 3746e exemplaar is en geissued is in 1986.

Gisteren was een heel gekke dag. Toen ik smiddags op marktplaats keek zag ik nog een andere 7a28 staan. Tien minuten later zat ik op de fiets. 10 kilometer door de polder met harde tegenwind later had ik een andere 7a28 in mn handen, de 7a28 7000. Ook wel de Ripley genoemd doordat het horloge in de Aliens film gebruikt werd. Zo had ik in 1 dag 2 van de meeste gezochte 7a28’s gescoord :hushed:

107 likes

Lekker bezig geweest, geniet er van :+1:.

1 like

Twee mooie vondsten! Nu alleen nog ff twee knopjes regelen voor de ripley.

1 like

Dat zijn nog eens 2 lekkere NA’s zeg.
:ok_hand:t3:

1 like

Mooie NA’s, met name de Ripley is erg begerenswaardig!

1 like

Mooi verhaal! Geniet van je aanwinsten!

1 like

Tnx iedereen!

Helaas zaten de plasticen dingen erg los en zijn ze door de tijd heen vaak kwijt geraakt.

Klopt. Ik meen dat op thewatchsite wel eens gesproken is over 3d printen van die knopjes. Of een brok plastic materiaal vormgeven met de draaibank.

1 like

Mooi !

1 like

Head only dacht ik: ‘leuk’. Op legergroene nato denk ik: ‘wauw’!

1 like

Erg mooie aankoop die eerste genoemde chrono… die tweede vindt ik persoonlijk niet zo. Qua verhaal net zo interessant… maar ik vindt de military looks nu eenmaal erg gaaf!

Geniet er van en draag ze met trots :sunglasses:

1 like

Allebei heel erg gaaf Daniel! :heart_eyes: Geniet ervan.

1 like

Twee leuke aanwinsten, Daniël.

1 like

Super cool, geniet ervan!

1 like

Gaaf zeg! En leuk om zo wat meer te weten te komen over deze horloges.

1 like

Gefeliciteerd. Mooi ding die RAF chrono.

1 like

Die past prima bij een AVGTje.:sunglasses:

1 like

Geweldige score zeg! Heel veel plezier er mee!

1 like

Wat een gaaf horloge zeg die RAF 7a28 :ok_hand:t2:

Heel veel draagplezier.:+1:t2:

2 likes

Kanjers van horloges! :+1:

1 like