NA : Seiko MM300 SBDX017

Na recent mijn MM300 001 te hebben ingeruild ging het toch weer kriebelen en besloot ik voor de derde keer een MM300 aan te schaffen. :blush:

Het moest en zou weer een SBDX001 worden, waarom? ik weet het eigenlijk niet echt, maar ik denk dat deze mij meer het “oergevoel” gaf.

Goed, zo gezegd zo gedaan en aan de “huisdealer” gevraagd hier naar uit te kijken, omdat ik ook nog wat in te ruilen had (de Seiko Green Sumo LE SPB031)

De Spork SRP041 had inmiddels al een nieuw baasje gevonden binnen het forum.

Leuke bijkomstigheid was, twee er uit en Ă©Ă©n er in.

Maar goed, geduld is niet een van mijn sterkste eigenschappen dus ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de verschillen tussen de 001 en de 017.
Wat zijn die verschillen dan? Ik kom op vier, maar corrigeer mij gerust als je meer info hebt.

MEMS technologie:

MEMS is an abbreviation for micro-electro-mechanical systems—a state-of-the-art processing technology used to manufacture semiconductors and other high-precision components. MEMS differs from the old metal processing methods of pressing, cutting, and polishing. Instead, shapes are made using photolithography (a process similar to developing photos using light-sensitive chemicals), on top of which a thick plating is deposited using electroforming technology. This processing method allows the manufacturing of complex shapes with greater accuracy than cutting, and also produces smoothly finished surfaces. In addition, hard materials can be used for parts while slightly adjusting the shape to keep the weight down, thereby greatly improving the accuracy and durability of the watch parts."

Of het werkt weet ik niet, ik kan wel melden dat na 3 x 24 uur de afwijking 0 seconden is.

Verbeterde lumen:

ik kan het niet echt constateren omdat de 001 ook al een bonk licht geeft, maar goed het zal zo zijn.

Gesigneerde kroon met het Prospex logo:

dit schijnt veel liefhebbers te storen.
Ik heb er zelf geen problemen mee en ben al lang blij dat het niet op de wijzerplaat staat.
Dat had voor mij namelijk wel een No-Go geweest en een definitieve keuze voor de 001.

DiaShield:

Extra bescherming van kast en band (ik meen niet de sluiting ?)
Is misschien nog te vroeg om hier iets definitief over te zeggen.
Maar ik merk wel dat je bij de 001, na een aantal keren poetsen met een droge doek, al hele lichte swirls zag op de gepolijste delen.
Dat is nu zeker niet het geval, dus dat geeft goede hoop dat e.e.a. echt werkt.

Conclusie voor mij was dan ook, dat de 017 in aanmerking kwam om aan te schaffen en dit doorgegeven aan de huisdealer, Jaap van Ten2two.
Hij kwam daarna behoorlijk snel op de proppen met dit splinternieuwe exemplaar, dat ik toen ook maar snel aangeschaft heb.

Maar genoeg gepraat nu, hier wat foto’s van de nieuwe aanwinst, ik ben er weer heel blij mee.
Moest nu maar eens een blijvertje worden.

46 likes

Monumentaal ding :+1:

2 likes

Super! En prima keuze voor de nieuwe versie. Inderdaad, zolang dat logo niet op de plaat staat is het prima!

Groeten van zn Smurf-broer!

13 likes

Gefeliciteerd! Driemaal is scheepsrecht!

1 like

Die heb ik niet aangedurft. :confused:

Echt heel gaaf imho! Die blauwe golfjes bevallen me zeer goed.

1 like

Hoor inderdaad dat hij irl zo veel mooier is dan op foto’s.:thumbsup:

Prachtig!!

Ieder als ik hem zie, heb ik de grootste problemen om mijn portomonee in mijn zak te houden.

1 like

Nu niet meer weg doen he daar is die veel te mooi voor :smile_cat:

1 like

Geweldig mooi horloge! Gefeliciteerd en geniet ervan.

1 like

Gaaf! Ik heb inmiddels zelf flink wat duikers gehad en nog meer door handen gehad van allerlei merken en dit is toch wel de mooist afgewerkte duiker die ik ken. Proficiat :slight_smile: :+1:

Klopt het trouwens dat de 017 iets donkerder is qua kleur door diashield coating? Ik stond laatst in de Seiko Boutique en dit leek mij op te vallen. Was echter lastig te zien onder al het halloween licht.

1 like

Ik durf het niet te zeggen, ik heb de Sumo sbdc027 met diashield gehad en had toen ook een gewone Sumo.
Daar zag je echt - het door jou genoemde - verschil.
Met alleen de 017 in de hand durf ik het niet te zeggen, valt in ieder geval niet op.
Ik zou hem graag eens naast de 001 willen zien., of er verschil is.

Prachtig horloge. Misschien dat ik er ook nog wel eens 1 koop :slight_smile:

1 like

Mocht ik er ook weer een aanschaffen (ook eerder een 001 gehad) dan PB ik je wel even. Schat de kans vrij reëel dat er wel weer eentje komt binnenkort
 :wink:

Overigens nog zo’n mooi detail van dit horloge is de zilverkleurige achtergrond van de date wheel. Door de reflecterende zilveren achtergrond ook goed te lezen op 50m diepte. Samen met de monobloc case en hardlex crystal een echte tool watch dus, geen fashion duiker zoals veel van zijn conculega’s


1 like

Altijd goed ! :thumbsup:

Van harte!
Het blijft een superklok die MM300! :+1:
Ik denk dat ik in 2017 ook eens ga shoppen
 :wink:

1 like

Die komt hier ook ooit nog wel. Mooi horloge!

1 like

Machtig prachtig :+1::ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd en groetjes van zijn oudere broer!

3 likes

Ter info voor de geïnteresseerden
 er staat trouwens nu ook zo’n blauwe limited edition op UF te koop


1 like