NA: Seiko Prospex 'Mini Turtle' SRPC37J1 review!

Goeiemorgen allemaal!

Recentelijk heb ik - ietwat impulsief - mijn eerste moderne Seiko aangeschaft, namelijk de Mini Turtle, referentie SRPC37J1. Eind 2017 heeft Seiko dit model geïntroduceerd als het kleine broertje van de welbekende Turtle (ref. SRP777). Vandaag de dag wordt de mini turtle niet meer geproduceerd, ik denk vanwege de relatief kleine vraag. Ik draag het horloge nu drie dagen en bij het opstaan dacht ik, laat ik maar eens lekker gaan schrijven op het horlogeforum, echter wel mijn eerste review! Zal niet perfect zijn maar ik doe zeker m’n best!

Specificaties:

  • Seiko 4R35
  • Zwarte dial met applied uurmarkeringen
  • Seiko Lumibrite
  • Seiko Hardlex glas
  • Stalen kast, gemixt in van brush en polish
  • Screwdown crown
  • 200m water resistance
  • 42,3mm diameter
  • 42,5 lug to lug
  • 13mm dik
  • 20mm lug width (breedte bandje)

Ik heb kleine polsen, ooit een keer opgemeten en uit mijn hoofd was dat 16,5cm. Je kan in ieder geval van me aannemen dat ik kleinere polsen dan gemiddeld heb, wat dan ook meteen een belangrijke factor is in het kiezen van een nieuw horloge. Interessant aan de Mini Turtle is dat de diameter ruim 42mm, wat natuurlijk alle horlogeliefhebbers met kleine polsen afschrikt. Toch draagt dit horloge echt als een 38mm horloge, de lug to lug van 42,5mm zorgt ervoor dat er niet veel ‘polsoppervlakte’ nodig is om dit horloge te dragen. Ook wordt de diameter groter door de vorm van de kast, de diameter van de bezel is 39,5mm. Kortom, small wrist, go for it!


Over het algemeen ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit die Seiko heeft neergezet. Zoals de meesten hier al weten, Seiko produceert alles, alles, in-house, zelfs het glas en de jewels in het uurwerk. De tekst op de dial is crisp en netjes en de chapterring is netjes aligned. Het Prospex (Professional Specifications) logo voegt ook wel wat toe, beetje lastig te zien, maar het logo is een mix van een P en een S. Op het internet las ik dat niet iedereen een fan is van de cyclops, maar voor mijn gevoel brengt het alleen maar meer diepte in het horloge, net als de gepolijste applied uurmarkeringen, mooi in het licht! Op de uurmarkeringen zit Seiko’s Lumibrite, wat uitstekend werkt, groen van kleur en daarover voor de rest geen opmerkingen. Ik ben een enorme van van de vorm van de kast, geïnspireerd van de vintage 6105-8110 die wordt gedragen in de film Apocalypse Now (ook een aanrader!). De caseback heeft een tof tsunami logo. Het 4R35 uurwerk is niet spectaculair, maar het krijgt zeker de job done. Quickset date, manual winding en hacking is leuk meegenomen.



De clasp is heel tof, heeft een lichte curve en is gesigned door Seiko, goeie kwali! De zwarte rubberen band voelt goed aan en zit heel comfortabel, soms vergeet ik dat ik een horloge draag. Tof detail, aan het einde van de band zit een logo!

Om toch nog even een beetje te muggenziften, de datum had iets beter aligned kunnen zijn, hij zit een klein beetje te hoog. Ook was het leuk geweest om een logo op de kroon te zien.



De bezel action is goed, het is een unidirectional aluminium bezel met 120 clicks. Hij voelt stevig en zit goed vast (niet terug te duwen dus). Bovenkant en de hoekjes zijn gepolijst, wat dit ‘tool-achtige’ horloge toch nog een beetje bling geeft in het licht.

Dit horloge komt qua maat heel dichtbij de SKX013. Voordeel van de Mini Turtle, is dat dit een geüpdatete uurwerk heeft. De 4R35 heeft manual winding en hacking, wat ontbreekt bij de SKX013. Ook vind ik dat applied uurmarkeringen meer ‘premium’ overkomen dan een compleet geprinte wijzerplaat, zoals je die bij de SKX013 ziet. Wil niet zeggen dat de Turtle zwaar superieur is, can’t go wrong with either of them.

Helaas kan het best lastig zijn om dit horloge nog op internet te vinden, volgens mij heeft Seiko dit horloge enkel geleverd bij dealers in Azië en zijn ze vrij vlot (anderhalf jaar als ik het goed heb) gestopt met het produceren. Ook kan de prijs vrij hoog zijn. Ik heb mijn exemplaar gekocht bij Gnomon Watches in Singapore voor netto 400 euro. Relatief hoge prijs, maar ik ben helemaal weg van dit horloge en zal het nog vele jaren dragen, dus zeker te weten het geld waard.

Kortom, een stoere Seiko duiker van goede kwaliteit met een eigen design. Geschikt voor zowel de grote als de kleine pols. 9/10!

Als je nog vragen hebt, ik hoor het graag!

36 likes

Gefeliciteerd met deze NA.
De kastvorm is inderdaad heel mooi.
Leuk om te zien dat deze grote diameter heel goed kan op een 16,5 pols !
Mooie aanwinst, mooi geschreven review !

2 likes

Leuke review!

Inderdaad heerlijk horloge. Ik ben nog op zoek naar de rubberen band :stuck_out_tongue_winking_eye: groeten van de mijne!

3 likes

Super review dude ! :ok_hand:

1 like

Goede review en mooi horloge!

1 like

Mooie aanwinst! Veel plezier ermee.

1 like

Leuke aanwinst en leuke foto’s.

1 like

Mooie aanwist! Ben zelf opzoek naar een Seiko SKX031 :smiley:

1 like

Hele leuke revieiw @rolex5513 over een heel leuk horloge waarbij je echt waar voor je geld krijgt! Zelf heb ik de PADI variant gehad.

Geniet er van :sunglasses:

1 like

Leuke & toffe review!

1 opmerking: de laser gravure op de achterkant is géén tsunami (dat zou ook wat apart zijn natuurlijk :smiley: ) maar het is een interpretatie van onderstaand kunstwerk die op veel casebacks van Seiko divers te vinden is:

3 likes

Leuke review! Heb de mijne (een blauwe) net laten gaan maar altijd met veel plezier gedragen.

1 like

Leuke NA! Had geen idee dat de mini Turtle niet meer gemaakt werd. In mijn beleving waren ze er pas net :thinking:
Heb wel een tijdje over deze getwijfeld maar als er ooit nog een Turtle komt wordt het de “gewone”.

1 like

Leuk verhaal en mooie foto’s, geniet van je mooie horloge.

1 like

Mooie duiker, veel plezier ermee :+1:

1 like

Oh interessant, bedankt voor je aanvulling :+1:

1 like

Ik deel helemaal je enthousiasme! Voor het geld echt een fantastisch (duik)horloge. Ook esthetisch vind ik het zeker een van de beste daily divers. Een moderne klassieker. Groeten vanuit Australië.

2 likes

Wat mij betreft erg goed geschreven. Dank hiervoor! Mooie Mini Turtle! :ok_hand:
Veel plezier ervan!

1 like

Mooie review!

3 likes

Graag je mening over de Seiko SNE435P1. De moeite waard?