NA: Seiko Prospex SPB143J1

Snap ik, maar zo wil ik daar in deze hobby niet naar kijken, dat is nml erg subjectief. Het lastige met de 1000 euro range is dat bii alle horloges wel iets beter had gekund, dus kun je alles afschieten. Er is geen kwaliteits benchmark waar een horloge minimaal aan moet voldoen in die range, anders was het makkelijker geweest om te toetsen. Ik plaats daar van denk ik: welk merk vind ik tof, welke horloges vind ik tof en welke minpunten ben ik bereid om te accepteren? En dat is voor iedereen anders. Ik koop al jaren seiko omdat ik ze gaaf vind en daar fan van ben, ik ben me bewust van wat ze (nog) niet goed doen, maar waar ze nu staan met dit horloge zie ik als evolutie met nog steeds gebreken.

2 likes

Dat klopt helemaal wat je zegt. Een horloge van 1000 euro hoeft niet zo perfect te zijn als een Lange van 30k. Maar het moet wel vanaf de basis uit omhoog wat mij betreft. En dat begint bij de 12 uur bovenaan, de 3 op rechts, de 6 omlaag en de 9 op links en dat de kleine wijzer daar op het betreffende uur ook naartoe wijst. Dat is toch wel de basis van de basis van een horloge.

Een slecht uitgelijnde bezel daar is niets subjectiefs aan, of een slecht geprinte chapterring

Daar ben ik het absoluut niet mee eens; mijn SKX is qua uitlijning/ printwerk beter uitgevoerd. En die is toch echt wel iets goedkoper…

Dat je (soms) wat op de koop moet toenemen in bepaalde prijsklassen daar kan ik inkomen maar er zijn grenzen. Zeker als je weet dat, in dit geval Seiko, het gewoon beter kan. Zie opmerking SKX hierboven.

En toch verkoopt de spb143 als een malle. Die hordes mensen maken ook weloverwogen keuzes. Ik vind ontwerp, draagcomfort of afwerking ook belangrijk. En het is natuurlijk niet dat alle cijfers nu totaal verkeerd staan he. Het is alleen de 6 positie die een kwart milimeter naar links moet, dat neem ik op de koop toe.

2 likes

Mooi horloge! :+1:
En lekker frisse review :sunglasses::+1:

2 likes

Helemaal mee eens, er zijn ook grenzen. Maar die grenzen zijn niet voor iedereen gelijk. Naast uitlijning/printwerk heeft de spb143 nog meer te bieden tov de skx die mij aanspreken en zwaarder wegen voor me. Voor jou is uitlijning nu eenmaal belangrijker. Ieder zijn ding.

1 like

Het gaat me niet om de vergelijking met een SKX, dat was maar een voorbeeldje. Punt is dat je naar mijn mening voor het geld wat je neertelt wel een betere afwerking mag verwachten.

Heerlijk als je er niet mee zit maar ik vind het echt onacceptabel in die prijsklasse. Het hoort niet, maar het kan gebeuren. Ik zou 'm lekker omruilen onder de garantie.

1 like

1 like

Prachtig! Veel plezier ermee.
En oja; lijkt me héérlijk om me niet druk te maken over een dergelijke imperfectie.

1 like

Hoi Jeff,

Had je een tegoedbon van Olfert, of heb ik iets gemist?