NA: Seiko Prospex SUN049P1 - vragen

Gisteren besteld en vandaag al binnen, m’n tweede horloge na ruim drie weken geleden m’n eerste horloge te hebben gekocht. Hopelijk geen virus, want daar wordt m’n vrouw niet blij van, vermoed ik. Tenminste, niet als ik nieuwe horloges blijf kopen… :wink:

Het is een Seiko Prospex kinetic geworden.
Ik dacht dat m’n polsje deze 45 mm niet zou kunnen hebben (en daarom een tijdje ‘bleef hangen’ op interesse voor een Orient Blue Ray), maar het kan prima.

Plaatje :

Echter, echter…

1. Heb 'm nu twee uur aan de pols, maar nog altijd verspringt hij per 2 seconden (als 't goed is betekent dat, dat de accu nog niet voldoende is opgeladen).
    Ik word hier wat ongeduldig van, want had 'm vóór het omdoen al ca. 300 keer heen en weer bewogen, conform de gebruiksaanwijzing.
    Mocht ie nou niet netjes per seconde gaan lopen, zou dan het accuutje (al) aan vervanging toe zijn ? Horloge kan immers al langere tijd geleden zijn geproduceerd en van accuutje zijn voorzien ?
    Mocht ie morgenochtend nou nog steeds per 2 sec. lopen, dan wellicht naar de juwelier voor nw. accuutje ?

2. Die GMT-instelling…
    Ik snap er werkelijk helemaal níets van, zelfs niet met de Nederlandse gebruiksaanwijzing in de hand. Tja, ben een ‘alfa-mens’, dus mijn technisch gevoel is wellicht om die reden wat ‘beperkt’…
    Nu las ik wél in de ‘manual’ dat het horloge éérst netjes per seconde moet lopen, alvorens e.e.a. te kunnen instellen. Ik vind dat wel apart, omdat instelling van de GMT-wijzer toch iets puur mechanisch lijkt te zijn. Ik begrijp (met mijn beperkte technische inzicht) dus niet waarom daarvoor dan eerst die secondewijzer (die ik met de kroon niet mechanisch kan verdraaien) netjes per seconde moet lopen…

Welke kinetic-kenner kan mij met beantwoording van bovenstaande vragen uit de brand helpen ?

2 likes

Das een erg mooie ! Ook mooi mijn maat haha

Ben er bang voor … :wink:

Hmmm. Kan je helaas niet helpen met je probleem :thinking:

Hoop wel dat je het snel opgelost krijgt, zodat lekker snel van dit mooie horloge kan gaan genieten !

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze robuuste, sportieve Seiko!!
Straalt degelijkheid en schoonheid uit. Goed hoor.
Ik wens je er een mooie tijd mee!!

Komt wel goed met de instellingen.
Wellicht enige gewenning!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gewoon blijven dragen, accu komt vanzelf vol.Gewoon ff n paar dagen zo lang mogelijk. …is geen straf

1 like

Nice. Het zaadje is geplant. Het virus is uitgebroken. Sorry, maar je bent verloren… :wink:

1 like

Mooie Seiko, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Als een kinetic aan het wakker schudden bent, beweeg hem dan zo heen en weer dat je de rotor voelt en hoort draaien.
Na 300 keer is ie lang niet volledig opgeladen, duurt wel een paar weken elke dag normaal dragen.
Lekker blijven schudden voorlopig en gebruik je powerindicator om te zien hoeveel gangreserve je hebt opgebouwd.
Mocht de secondewijzer na een 5 a 10 minuten schudden nog stapjes maken van 2 seconden, is er iets niet goed. Een kinetic kun je laden met een Seiko lader (de yt02a) maar dat is nogal een dure optie voor slechts 1 horloge.
Anderen doen dat ook met een inductieladertje voor die electrische waxinelichtjes, voordelig in aanschaf maar een langere laadtijd.
Laat een kinetic niet volledig leeglopen, dat is slecht voor de accu.

1 like

Dank voor je reactie, @Houthakker.
Heb ik veel aan gehad, want zojuist nog eens 5 minuten ‘geschud’ en geluisterd en jawel, hij loopt nu per seconde !

Maar…, nu nog die GMT-wijzer. Ik heb de Ned. gebruiksaanwijzing gelezen, maar begrijp er nog steeds geen sikkepit van… Niet alleen hoe je moet instellen, maar ook met welk doel.
Je kunt kiezen voor aanduiding van 12 en 24 uur (dag, nacht, zeg maar) of tijd in stad in andere tijdzone ?
Ik zou dan maar gewoon kiezen voor 12 + 24 uur aanduiding, maar HOE dat precies ingesteld moet worden… Is toch wel zorgwekkend, dat me dat zelfs met een ‘boekkie’ erbij nog niet lukt. Abracadabra voor mij.
Kan iemand me hiermee hopelijk nog op weg helpen ?

Het 5M85 uurwerk is eigenlijk best simpel in te stellen hoor.
De eerste klik bij het uittrekken van de kroon is het instellen van de urenwijzer, maar die moet je eigenlijk als laatste op de tijd zetten die je wil hebben.
Het tot de 2e/laatste klik uittrekken zet de secondenwijzer stil en geeft je de mogelijkheid om de minutenwijzer en 24 uurswijzer op de juiste tijd te zetten.
Deze zijn dan ook gekoppeld en bedoeld als de “thuistijd”.
Druk je de kroon terug tot de eerste klik kan je met de urenwijzer heen en weer draaien tot je de juiste datum en 12 uurs tijd te pakken hebt.

Het kinetic batterijtje opladen heeft wel wat meer nodig dan een keer of 300 heen en weer schudden, maar na een week of 2 dagelijks dragen moet je echt wel in de 30 seconden/6 maanden powerreserve opbouw zitten.

Dank voor je reactie, @CADirk.

Ik zal qua instellingen dan wellicht beter nog even wachten ?
Want in de manual staat o.a. "Zie erop toe dat het horloge werkt wanneer u de tijd instelt"
Kan dan zijn dat de power reserve nu nog veel te krap is om tijdje aan de tijdsinstellingen te klooien ?

Verder lees ik:
“Trek de kroon uit wanneer de secondewijzer zich op de 12-uurs positie bevindt.”
-> De reden hiervan is me niet duidelijk…

Te vroeg gejuicht…
Is zojuist weer terug naar verspringing per 2 seconden…
Wel vreemd, omdat ie al wél naar juist verspringen per seconde was ‘overgestapt’…
Zou is dan toch nog steeds onvoldoende opgeladen zijn (soort kantelpunt) ?

Yep. Je hebt m ook nog niet 2 weken gedragen… ga er eens mee hardlopen, doet t altijd erg goed. Of als je een hond hebt om de halsband en uurtje lopen :grin:

Geduld…

En als je een philips lader hebt deze gebruiken als je slaapt:

https://www.marktplaats.nl/z.html?query=Imageo&categoryId=0&postcode=&distance=0

Ik heb een helf jaar geleden een gloednieuwe kinetic prospex na uren schudden en dagen tobben terug gestuurd !
Voor mij nooit meer een Kinetic !

1 like

Lijkt me niet goed als je hem tussentijds gewoon gedragen hebt of je bent heel inactief geweest.
Draag hem voorlopig dagelijks en rammel hem nog een poosje heen en weer als je toch even niets te doen hebt.
Seiko zegt dat je een kinetic toch wel 10 uur per dag moet dragen (en normaal actief zijn) om reserve op te bouwen.
Controleer ondertussen de opgebouwde powerreserve.
Na een week dragen moet je toch wel voldoende voor een maand hebben opgebouwd.
Volgens Seiko is een 200 keer heen en weer schudden voldoende voor 1 dag opbouw en daar heb je, als ik het zo lees, ruimschoots aan voldaan.