NA Seiko qt en meteen een voor en na

Een nieuw aanwinst, al even in bezit maar nog niet gedragen, hij moest even uit logeren bij een mede forum lid en goede vriend Huppeldepup dinges :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

Het horloge stond op mp en op het forum te koop en hij was “in mooie staat” nou dat valt te betwisten, ik vond hem niet in mooie staat maar heb het maar zo gelaten, het plexi was flink bekrast, de kast heeft ook wat dingen maar daar kan ik mee leven, maar ik schok wel want ik had hem mooier verwacht…

Na wat overleg hebben we besloten alleen het glas aan te pakken, met polijsten van de kast waren we bang teveel van de orginele kast vorm te verliezen want de grote lijnen zijn nog wel strak.

Ok dan nu wat er gedaan is door Dinges en hoe hij daarna geworsen is, ik heb begrepen dat het schuren was met korrel 400 tot 2000 en dan afmaken met polijstpasta en klaar was hij…

En wat kwam er tevoorschijn, werkelijk een schitterende wijzerplaat!

Ik ben er achteraf gezien erg blij mee, hij loopt verder uitstekend, bizar dat deze horloges in de jaren 70 duurder waren dan de swiss made horloges, je ziet het wel de wijzerplaat is echt subliem… voorlopig blijft deze denk ik wel bij mij! Dank is ook voor mijn grote vriend dinges die er nieuw leven in heeft geblazen!

23 likes

Mooi, veel draagplezier! Ik herken die Poljot van Zingens :joy:

2 likes

Haha, graag gedaan!

Kleine moeite met een groot resultaat. Blij dat je er blij mee bent!

2 likes

Mooi gelukt! Vaak hebben die horloges geen plexi maar echt glas, stukken moeilijker te bewerken.

1 like

Mooi resultaat! Goed werk van Dinges :ok_hand:

Ik weet dat Seiko Hardlex is gaan gebruiken na aanvang 1980.
“The trademark request for ‘Hardlex’ was filed in early 1979 and registered in early 1980”

Dit horloge is heel waarschijnlijk van vóór 1980. Hebben ze “na” acryl en “voor” hardlex ook gewoon mineraal glas gebruikt? Wanneer zouden ze daar mee begonnen zijn?

Geen idee, mijn oudste quartz is uit 1971 en daar zit glas op.
O ja, ik heb ook wel mechanische seikos uit de jaren 60 met glas.
En nog wel quartzen van voor 1979 met ontspiegeld glas.

Ff gezocht bij de plaatjes, dit is een 3803-7000 uit september 1971, met glas.

2 likes

Ik zou het niet weten, het zou mij niks verbazen als het glaasje ooit vervangen is bij een horloge van meer dan 40 jaar oud. Wel eeg leuk om te weten allemaal, ik dacht het dat het glas orgineel was in ieder geval.

1 like

Het kan best hoor, ik heb ook hele oude quartzen van Seiko met plexi glas.

1 like

Het horloge van mijn grootvader uit de begin jaren zestig heeft het originele plexiglas nog.

Het kan dus. :grinning:

1 like

Het is plexiglas. En ik vermoed dat het origineel is gezien de overeenkomst tussen de hoek van de kast en de hoek van het glas.

1 like