NA: Seiko quartz Tuna; conflict!

Hallo kenners,

Vorige week heb ik op de baai een leuke vintage Seiko ‘gewonnen’: een 7549-7010 quartz 300m Tuna uit mei 1978.
Op een Isofrane gezet, vind m echt tof!

Hij loopt goed en is in prima gebruikte staat. Als het goed is is ie volledig origineel, alhoewel ik vermoed dat t glaasje ooit vervangen is, want deze heeft relatief weinig krasjes. Lijkt wel plexi.
De shroud heeft wat butsjes en krasjes, niets ernstig.
De bezel draait niet soepel, doordat ie op 9 uur te dicht tegen de shroud zit (wrs een tik daar gehad…). Met de shroud eraf draait ie redelijk.
De insert heeft de meeste schade…
De wijzer/plaat is mooi met patine.
Opvallend is alleen dat de chapterring niet goed op zn plek zit! Dus hij zal ooit open geweest zijn (glaasje?).

Ik wil er verder niet teveel aan doen, maar daar heb ik wat advies nodig:
Ik kan de insert vervangen (aftermarket van Yobokies, eventueel de lumepip transplanteren vanwege diens patine) en ik wil de bezel weer draaiend krijgen (beetje hameren op de shroud? Evt het bezel-rubber vervangen).
Ook de chapterring wil ik goeddraaien, weet iemand of deze heel strak zit en dus het glas ed eruit moet? Dat wil ik liever niet, wegens de pakkingen…

Of gewoon zo laten?

Graag wat input!
Dank, bor

Foto:

Edit typ-o

5 likes

Mooi! Als het glas een beetje bol is en niet “koud” aanvoelt dan zou het inderdaad wel plexiglas kunnen zijn?
Die insert is mooi toch? Lekker laten zitten. Schoonmaken kan al voldoende zijn om de ring weer draaibaar te krijgen. (duikring er af wippen)
Met een beetje mazzel zit de “chapterring” vrij los in de kast als je het uurwerk er uit hebt, zou dan op een uitstekend nokje van de wijzerplaat moeten liggen, beetje goed draaien is dan voldoende.

1 like

Die shroud inderdaad wat uittikken met een fijne hamer met een doek tussen.

1 like

Even aan het schoonmaken geweest en poging gedaan om de minutenring te draaien. Deze zit muurvast dus om deze goed te draaien moet het glas e.d. eruit, komt nog wel een keer…

Maar bij het openmaken was er een kleine verrassing:
Het uurwerk is geen 7549 Seiko quartz, maar een Y513, dus zoals gebruikt bij Pulsar!

Ik heb deze gekocht in de veronderstelling een originele te kopen, in ieder geval met een Seiko hart.

Via ebay gekocht, daar staat verder niets over originaliteit. De aanbieder had m ook op marktplaats staan en noemde daar dat de batterij vervangen was, hij heeft dus kunnen zien dat t uurwerk niet origineel was.

Moet ik hier nog een punt van maken bij de verkoper? Ik ben verder blij hoor met de klok, maar dit is feitelijk niet waar ik voor betaald heb.
Graag jullie mening!

Foto van uurwerk:

Terug sturen!

2 likes

Tja, maar dan ben ik m kwijt… En ze liggen niet in scholen voor t opvissen, deze Tuna’s.

Ik ga de verkoper maar eens mailen

Ik heb precies hetzelfde horloge maar dan met de kanji day/date. Wat ik zou doen, is een servicebeurtje zodat je zeker weet dat deze helemaal goed is. Dat deed ik ook. Insert ziet er prima uit, niets aan doen.

Dit horloge is met alles te combineren zoals met nato’s. Zie de foto.

Veel plezier ermee!

Ik zag deze comment niet; idd terugsturen of gedeelte geld terug. Je zou op eBay misschien het originele motoriek kunnen kopen. Kan dit niet, dan terug ermee.

1 like

Terug sturen, dit is geen origineel horloge meer!

1 like

Ik heb er een, en elke maand duiken er wel een paar op Ebay hoor. Gewoon als gevolgde zoekopdracht opslaan, krijg je een berichtje wanneer er een te koop staat.

Ik zou de verkoper mailen dat je het geld plus verzendkosten terug wilt. Mocht hij hier niet mee akkoord gaan, gewoon een geschil starten op Ebay en Paypal, heb je zo je geld terug.

1 like

imo is hij met een verkeerd uurwerk “waardeloos” als je hem uitsluitend hebt voor de looks…okay. Maar een wezenlijk onderdeel van Tuna’s is het unieke en onverwoestbare uurwerk.
Terugsturen zou ik zeggen.

1 like

Ik heb de verkoper een mail gestuurd, kijken wat de reactie is.
Het is inderdaad niet te accepteren als vintage Tuna zo…

Leen heeft gelijk; dat uurwerk hoort erbij en is misschien het belangrijkste.

De SQ versies worden regelmatig aangeboden op Watchuseek en voor ongeveer US$ 600 a 700 heb je een mooie uit hetzelfde jaar. Verder denk ik ook dat je plezier een stuk minder wordt.

ik heb de kwestie van het vervangen/verkeerde uurwerk aangekaart met de verkoper. hij zegt dat hij het niet wist / de batterijwissel was door zijn horlogemaker gedaan (die zegt dat het een betrouwbaar vervangingsuurwerk is voor de 7549…). Hij vroeg mij om een voorstel om het op te lossen.

ik heb hem een voorstel gedaan om of het horloge te houden, maar dan met terugbetaling van een groot deel van de aanschafprijs (want in mijn ogen heb ik een nette prijs betaald voor een originele Tuna; in deze vorm is in mijn ogen het horloge niet superveel waard), of om het horloge terug te sturen met volledige terugbetaling.
dit was een paar dagen geleden en ondanks een herinnering helaas nog niets daarop teruggehoord (nu heb ik weinig geduld geef ik toe…).

ik zal nog even geduld betrachten, anders is de volgende stap via Ebay/Paypal de zaak aankaarten? Iemand daar tips voor/ervaring mee? zit daar een termijn op? ik hoop dat dat niet nodig is.

tbc

Aankaarten binnen de 30 (of was het 40?) dagen na aankoop bij PayPal.

1 like

Ik had het al lang aangekaart bij Paypal. Gewoon terug sturen, je komt er vast nog meer tegen.

Maar dan melding starten bij ebay? Of paypal contacteren?
Dank voor de input

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk, waarom een gedeelde terug betaling met behoudt van het horloge. Wie bepaalt wat redelijk is? Gewoon de koop ontbinden, je hebt een horloge wat lijkt op een Tuna maar het niet is.

1 like

Via Ebay bij aankoopgeschiedenis.

Ik had het idd ook direct bij Paypal aangekaart maar wellicht kun je de man ook even bellen om dit snel uit de wereld te krijgen?

Een van de redenen dat ik veel plezier heb aan de Tuna, is dat ik weet dat deze helemaal origineel is behalve het glaasje wat saffierglas is. Het originele glaasje heb ik nog. Bovendien, mocht je de Seiko Tuna ooit gaan verkopen, dan krijg je er helemaal niets voor. Misschien €100 of €200.