NA: Seiko SARB033

Na een tijdje opzoek geweest te zijn naar een zogenaamd “allround everyday watch”, uiteindelijk uitgekomen bij de Seiko SARB033.

Op het eerste gezicht vond ik 'm niet zo bijzonder en ging ik vrij snel door naar andere horloges. Toch op een of andere manier kwam deze steeds terug en begon ik 'm steeds mooier/interessanter te vinden.

De vele positieve reviews hebben me overgehaald! Omdat ie hier niet in de winkels ligt, de gok gewaagd en dus toch maar online besteld.

Gisteren het pakketje in ontvangst genomen!

Omdat ik een vrij smalle pols heb, lees 16cm omtrek, moet ik een aantal schakels van de band verwijderen (±4).

Bij andere horloges is dit zo gedaan, en gaat het me goed af! Echter bij deze krijg ik ze met geen mogelijkheid verder dan onderstaande foto. Diverse handleiding aangehouden en tips en toegepast, maar mag niet baten… ik durf niet te forceren ivm kans op schade.

Toch maar naar de plaatselijke juwelier gaan, of zijn er handige leden die hier ervaring mee hebben?!

6 likes

Gefeliciteerd met dit prachtige uurwerk, ik heb zelf de witte variant. De pushpins van deze banden zit een kraagje omheen, maar als je bang bent dat je zelf beschadigingen maakt of niet het juiste gereedschap hebt, zou ik zeker naar een juwelier gaan.

1 like

Een paperclip is echter geen geweldig gereedschap, met een tootlje van een paar euro ben je beter af. Zoek op ebay naar iets als:

https://securethumbs.ebay.com/d/l225/m/m4bZ6CjHVz_mohVyB5rS96Q.jpg

2 likes

Heb ook zo’n ding. Toch werk ik liever hiermee. Geeft me meer controle.

2 likes

Ik heb zonder problemen met het draai/duw tooltje banden op maat gemaakt. Ik heb ook wel zo’n hamertje en zo’n bracelet-“houder” maar die heb ik nooit gebruikt omdat het me leek dat slaan juist minder controle geeft dan duwen.

Misschien zal ik het dan nog eens proberen met het hamertje, maar ik ben er toch een beetje huiverig voor. (uitschieten is krassen immers)

1 like

Thanks guys!

Heb inderdaad zo’n blauw apparaatje, maar lukt het niet helemaal mee. De methode met de paperclip heb ik ook geprobeerd, maar daarmee krijg ik het pinnetje er ook niet volledig uit. Ik denk dat ik toch maar eens op zoek ga naar zo’n houder met hamertje.

Mocht dat niet lukken, dan ga ik naar de plaatselijke juwelier. Ik hoor echter dat niet elke medewerker op de hoogte is van de kleinere “buisjes” in het midden. We zullen zien!!

Proficiat met deze mooie dresser, ik heb hem ook gehad en was een fijn horloge.

1 like

Wow, wat een prachtige Seiko! Gefeliciteerd.
Het gaat je vast lukken: bandje passend maken!

1 like

Waarschijnlijk is het gereedschap wat je hebt gebruikt te dik zodat je tegen zowel de kraag als de pin aandrukt.
Bij mijn tooltje valt de kraag om het tooltje heen en gaat de pin er vrij gemakkelijk uit, nooit een houder of hamer hoeven gebruiken.
In het stadium waar je nu zit is naar een juwelier gaan misschien wel raadzaam. Ben er wel zeker van dat de juwelier weet dat er kraagjes op de pinnen zitten, deze raak je gemakkelijk kwijt.

1 like

Ja daar was ik al bang voor en ging ik juist niet naar de plaatselijke juwelier. Zit niets anders op nu helaas

Waarom ben ik daar nu minder zeker van. :wink:

Staat je goed die glitter nagellak :wink:

Ps: mooie tools wel ervoor!

1 like

Hoewel ik dat hier nauwelijks durf te zeggen heb ik aanpassen gewoon met een paperclip gedaan. Ging prima.
Mijn eerste reactie na ontvangst van de SARB033 was; ik stuur 'm terug, is dit nou alles? Toch maar gehouden en gedragen en inderdaad klopt het wat je terugleest; op magische wijze wordt het een steeds interessanter en mooier horloge, “understated quality”.
Veel plezier ermee.

2 likes