Een geheel onverwachte nieuwe aanwinst, de SBDC051 (Japans nummer) of SBP051.
Dit is één van de 3 door Seiko aangekondigde inspiraties op de bekende 62MAS, dé iconische Seiko duiker uit het verleden. De ‘officiele’ reissue is limited tot 2000 stuks, dit is 1 van de 2 ‘moderne herinterpretaties’ van de 62MAS.
Ik was in de markt voor een Shogun en had me daar ook erg in verdiept. Deze SBDC051 kende ik wel van de stockfoto’s van Seiko en sprak me toen al aan. Ik had echter twijfels over de maat en had mijn zinnen gezet op de Shogun. Toen ‘ie voorbij kwam hier op het forum en ik wristshots zag op een eveneens smallere pols, was ik toch om. De verkoper bleek op 1km van me vandaan te wonen, dus de deal was heel snel rond.
Ik heb hem sinds gisterenavond aan de pols, mijn voorlopige conclusie: wat een superhorloge.
Hier kort mijn bevindingen:
-
Het formaat: de case is 42,5mm. Vrij fors maar hij valt door de gebogen lugs mooi om mijn 17cm pols. Het horloge valt platter dan verwacht, stuk platter dan mijn SKX bijv. Gewicht is prima.
-
Wijzerplaat is erg mooi. Donkergrijze plaat met mooie hoekige markers. Die zijn opgelegd met een gepolijst randje er omheen. Speelt heel mooi met het licht. Geen overbodige tekst op de plaat, de X valt nauwelijks op en past er prima op.
-
De wijzers zijn omlijnd met een iets mattere kleur en de vorm vind ik top. Op het plaatje lijkt de uurwijzer wat fors, in de praktijk vind ik dit meevallen. Geeft de klok ook een eigen gezicht.
-
Chapterring en bezel perfect uitgelijnd in mijn geval, gelukkig. Was een zorgpuntje in mijn Shogun-jacht.
-
De case is werkelijk schitterend afgewerkt. Een mooie mix van geborsteld en gepolijst, vooral aan de randen. De vorm lijkt op de old skool duikers zoals de 62MAS en heeft prachtige lijnen. Hier is veel aandacht aan besteed.
-
De bezel heeft 120 kliks en voelt erg solide. Klikt perfect zonder teveel moeite, zit geen speling op en is mooi afgewerkt. Coin edge past goed bij dit horloge. Geen keramische inleg.
-
Klas is saffier met AR-coating met een hele lichte bolling. Speelt daarom ook mooi met het licht en zorgt voor een iets meer chique uitstraling.
-
De kroon is vreemd genoeg niet gesigneerd, terwijl bijv. de dressers van Seiko in een lagere prijsklasse (SARX) dit wel hebben en bijv. de Shogun dit ook heeft. Had best gemogen. Kroon opereert soepel en solide.
-
De lume is echt bizar goed. Volledig opgeladen doet de lume van een SKX007/9 ook al oogverblindend aan, maar de lume van deze klok lijkt ook enorm snel op te laden en lang mee te gaan. Als je even buiten bent geweest en naar een verlichte binnenplek loopt, zie je het verschil al. Dit maakt de wijzerplaat nog mooier.
-
De bracelet is van erg goede kwaliteit. Dat had ik al gelezen en dat klopt. Losse schakels, geen geratel en mooi borstelwerk. Het is geen Rolex of Omega natuurlijk, maar het is wel met zorg gemaakt. Voorzien van Seiko’s diashield coating tegen krassen. Ben benieuwd hoe dat zich houdt, schijnt goed spul te zijn. Leuk detail is dat de schakels aan de binnenkant gepolijst zijn, waardoor de band mooi met het licht speelt. Zit ook enorm comfortabel bij mij.
-
De sluiting lijkt qua design exact op de normale sluitingen van Seiko qua opzet. Zit ook zo’n diversextensie op en fijnafstelling. De kwaliteit van het materiaal is wel duidelijk verbeterd en hij klikt lekkerder vergeleken bijv. de Solid Oyster, die ik ook heb.
-
Er is al wat gezegd over de aansluitingen van de stalen bracelet. Onder de bezelrand en het begin van de bandaanzet, zit een klein stukje horlogekast van 1mm. Op de foto’s valt dat direct op. Ook is de aanzet van de end links naast de lug een halve millimeter afwijkend. Tijdens het dragen voor mij totaal niet storend, valt aardig weg. Het zorgt er ook voor dat de band wat platter op de pols ligt bij de end link en niet ‘gaat staan’ richting de kast of te hoog wordt. Met de langere lugs wat mij betreft juist een goede keuze en zeer comfortabel. Dit is geen slordigheidje of ontwerpfout denk ik daarom.
-
Het uurwerk is de 6R15 van Seiko, met hacking en winding dus. Goed uurwerk, enorm betrouwbaar, gemakkelijk te servicen. Niet high end, loopt op 21.600 bpm en switcht niet exact om 00.00 uur van datum zoals bijv. een ETA2824. Hetzelfde als de Shogun, Sumo en bekende dressers van Seiko. Voor mij helemaal goed. Heb ‘m net gelijk gezet met de G-Shock, even kijken wat ‘ie over een weekje doet.
-
Lug wijdte is 20mm, voor mij prima. Gisteren even een NATO opgezet om uit te proberen. Dat staat erg goed. Door dit model kan ‘ie denk ik veel bandjes hebben. Ik heb een rubberen waffle besteld bij Uncle Seiko, maar zal ‘m vaak op staal dragen.
-
Kast heeft drilled lugs. Had ik geen ervaring mee, vind het nu erg fijn. Het gaatje is vakkundig weggewerkt en zit net onder het randje van de lugs. Tijdens het dragen zie je ze dus helemaal niet. Bandjes swappen is erg eenvoudig.
-
De schakels zijn met het pushpin systeem bevestigd i.p.v. kleine schroefjes, door velen gehaat en door velen geliefd. Ik had er geen ervaring mee, maar vond het wonderbaarlijk simpel werken.
Conclusie: als je nu een exemplaar uit Japan importeert, ben je met verzenden, inklaren en BTW zo’n 850 euro kwijt. Is dat het waard? Wat mij betreft zeker weten. Zou ik ‘m weer kopen? Zeker weten. Ik denk dat dit in de categorie duikers onder de 1000 euro een topper is en het is voor mij een blijvertje.
Iemand – behalve NATO’s en rubber - nog bandensuggesties?