NA: Seiko SDGM001

Twee weken geleden heb ik een Seiko SDGM001 overgenomen van @Fate_Amenable_To_Change in een leuke transactie. Deze Seiko was één van de horloges waar ik steeds naar lonkte, maar nooit specifiek genoeg was om hem aan te schaffen. In de eerste plaats was dit toe te schrijven aan het feit dat ik ook de gelukkige bezitter was van de SARB065. Zowel de SARB065 als SDGM001 beschikken over een substantieel sunburst-effect en daarom hield ik het enkel bij de SARB065. Een aantal maanden geleden verkeerde in een uitdunningsfase en werd de SARB065 geofferd in deze decimeringsdrang. Ik vond de Cocktail Time een leuk horloge, maar in mijn collectie waren er andere horloges die hoger in mijn achting stonden. Hoewel ik geen spijt heb van de verkoop, moet ik toch bekennen dat de SARB een graag geziene gast was in mijn collectie. Ik zat in een horlogeluwe periode toen ik plots op dit forum zag dat de SDGM001 te koop stond. Ik twijfelde geen seconde en binnen een uurtje was de transactie vastgelegd.

Als horloge-aficionado’s het hebben over Seiko keren altijd dezelfde vragen terug. “Dragen ze bij de Yakuza enkel Seiko”, “Zijn Seiko’s slecht voor mijn financiële zelfredzaamheid” en “Is een SDGM001 echt een baby Grand Seiko”. Om deze vragen te beantwoorden: “Nee, bij de Yakuza draagt men ook Grand Seiko en Credor”, “Ja, veel Seiko-liefhebbers leven naast hun horlogekist onder een brug” en misschien wel de belangrijkste “Nee, een SDGM is geen baby Grand Seiko”. Dat laatste klinkt misschien hardvochtig, maar ironisch genoeg ben ik hartstikke blij met de kwaliteit van de SDGM001. Alleen is het zo dat het kwaliteitsniveau van een Grand Seiko toch wel op een beduidend hoger niveau ligt in de vorm van de Zaratsu-afwerking van de kast en wijzers, de (nog) betere texturen op de wijzerplaat en de verfijning van het erg accurate movement. Dit zijn stuk voor stuk dingen die de SDGM- of SARX-lijn minder goed doen. Dat is ook logisch gezien het verschil in prijskaartje van ettelijke duizenden euro’s.

De meest bijzondere eigenschap van dit horloge is ongetwijfeld de wijzerplaat die stralend een dansje inzet met het aanwezige licht. Het parelmoer van deze wijzerplaat vind ik net iets minder aantrekkelijk dan het ijsblauw van de SARB065 dat daarentegen wel opvallender is. Deze ravissante verschijning is wat subtieler, maar nog steeds behoorlijk aanwezig voor bijstaanders. De SDGM001 beschikt over een saffier glas en is behandeld met een AR-coating. Zoals algemeen geweten doet Seiko alles in eigen huis en in de kelder hebben ze klaarblijkelijk erg goede chemicaliën liggen. De leesbaarheid van dit horloge is namelijk top en ik ken weinig horloges die zo vlot afleesbaar zijn als deze Seiko en zeker in deze prijsklasse (van lager dan duizend euro). Deze Grand Cocktail is een dress watch en doet het dus zonder lume. Met een diameter van 40,5 mm is het zeker niet klein voor een dress watch en het toont initieel ook vrij groot. Pas als ik deze Seiko om m’n pols draag, valt op hoe hard het formaat meevalt. Ik vind alles wat groter is dan 40 mm te groot voor een dress watch, maar hier valt dat verrassend goed mee. In de eerste plaats is dat te danken aan de dikte die niet meer is dan 13 mm wat bijvoorbeeld minder dik is dan de SARB065. Ook de kast speelt hierin een belangrijke rol. De kast is de Sigourney Weaver in de horlogewereld. Het is geen opvallende schoonheid, maar wel verfijnd en met de juiste vormen op de juiste plaatsen. Als je dus een beschuitje wil eten met Sigourney Weaver kan je dat gerust in het gezelschap doen van deze SDGM001.

Seiko is geliefd om veel dingen, maar vooral berucht omwille van één ding: de bandjes die de term kut met peren een nieuwe dimensie geven. Daarom ben ik onverwacht blij om te constateren dat de SDGM001 deze ban doorbreekt. Het metalen armbandje omarmt de pols met veel liefde en zit stevig op z’n plaats. De bracelet en kast zijn uitgerust met Dia-Shield waardoor ze extra zijn bestand tegen krassen. Het geeft dit horloge ook een beetje extra glans, maar tussen dit en de befaamde Zaratsu-afwerking van een Grand Seiko zit er nog wel een hemelsbreed verschil. Het valt wel op dat de center links reusachtig zijn van formaat en de rol van boerenkinkel spelen bij dit dress watch. Dit verwacht ik persoonlijk niet bij een dress watch, maar aangezien de Grand Cocktail is voorzien van drilled lugs is een koud kunstje om de Seiko-bracelet te vervangen door iets anders. Maar aangezien ik liever lui dan moe ben, zal ik moeten leren leven met de te grote center links.

Het movement is het bekende 6R15C wat het werkpaard van de familie is. Franje is aan dit binnenwerk niet besteed, maar uit ervaring weet ik dat het erg accuraat is. Het knaagt misschien aan eigenaars dat ze dit movement moeten delen met de mindere goden uit de Seiko-stal zoals de SARB-lijn, maar dat vind ik een non-discussie. Dit movement is simpelweg zo goed dat het ook bestaansrecht heeft in de hogere prijscategorieën.

Wat zijn dan de minpunten van dit horloge? Ik heb er behoorlijk weinig en diegene die ik heb, zijn vrij triviaal. Zo is de kroon voorzien met een versiering uit onyx wat best wel apart is. Ook de bedrukking van ‘Automatic’ vind ik niet geslaagd. Daar had het cursief lettertype op de SARB065 net iets meer charme. De grootte van de center links had ik al eerder vernoemd en dan is mijn tochtje langs de klaagmuur eigenlijk afgerond.

Hoewel ik de kleurenpracht van de wijzerplaat van de SARB065 mis, ben ik blij dat deze SDGM001 in de plaats is gekomen. Dit is duidelijk een stapje hoger dan de SARB065 en beschikt over enkele uitgesproken voordelen zoals het saffier glas, de ongeëvenaarde leesbaarheid in deze prijsklasse en een bracelet dat het Duitse predikaat ‘scheiße’ overstijgt. Het is jammer dat Seiko deze Grand Cocktail niet meer maakt, want anders had die volgens mij op de (internationale) markt zeker veel zieltjes gewonnen.

51 likes

Leuk stukje :smile: en mooie Seiko!

1 like

Deze heb ik ook ooit gehad.
Toen verkocht aan een forumlid uit België.
Zou mij niet verbazen dat dit de betreffende Seiko is.
Ontzettend mooi model.

1 like

Lekker topic. Goed verhaal, leuk geschreven. Ik kan de Cocktails waarderen in welke hoedanigheid dan ook.

1 like

Leuk geschreven, mooie Seiko ook, heb hem zelf ook gehad en was zeker een van de mooiste Seiko’s die ik ooit heb gehad :+1:

1 like

Mijn beste,

Grandioos!!
Mooi beschreven en fraai gefotografeerd deze Seiko!!
Als zijnde, een sieraad voor om de pols!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Prachtige aanwinst en mooi geschreven. Aarzel niet om hem op een donkerbruine alligator te zetten.

4 likes

Fijn stukje leesvoer en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

1 like

Leuke review van je nieuwe cocktail, geniet ervan!

1 like

Bijzonder plezante review van dit horloge. Ik ben blij dat je er blij mee bent, en geef je eigenlijk op alle punten gelijk, uiteraard. Ik zou zeggen gefeliciteerd met de aankoop, maar dat zou “oddly self-serving” zijn, om Spock te parafraseren.

Ook mooi om te zien dat je Franse, Duitse en toch typisch Nederlandse frasen weet te mengen voor een zekere schwung in je betoog, wat dat betreft doet deze review me een beetje denken aan de “We shall fight them on the beaches” speech van Churchill waarin hij ook zo heerlijk de Normandische, Keltische en Saksische woorden aan het mengen was. :slight_smile:

2 likes

Leuke cocktail van tekst en foto’s gelardeerd met zelfspot. :wink:
Pracht horloge, ik heb de SDGM 003 gehad, toppers. :+1:

1 like

Prachtig horloge, m.i. véééél meer mooier dan de ‘‘Cocktail Time’’ dan de factor twee dat de prijs scheelt. Ik heb mijn oog laten vallen op de SRPB41/SARY073, die komt er waarschijnlijk voor mijn verjaardag. Ik ben wel benieuwd naar hoe die zich qua kwaliteit verhoudt tot dit model (het uurwerk daargelaten want het uurwerk van de nieuwe cocktails is gewoon erg jammer).

Dit horloge is in ieder geval magnifiek!

1 like

Fantastisch verhaal over een schitterend horloge!
Geniet ervan :+1:

1 like

Toffe gedetailleerde review en een tof horloge!!
Heel veel draagplezier!!! :sunglasses:

1 like

Proficiat en veel plezier ermee, mooie review.
Vind je ook niet dat de bracelet sluiting nog een extra gaatje had mogen hebben voor een fijn afstelling?

2 likes

Mooi verhaal over je mooie aanwinst gefeliciteerd :thumbsup:

1 like

Beste Dorfmeister,

Genoten van je review van een werkelijk schitterend horloge, viel me bij je opsomming van de minpunten(weinig:relieved:) pas op, de versiering op de kroon, lijkt idd wel een mee-eter, verder een mooi stuk over een mooi armsierraad :clap:

1 like

Ik vind het draagcomfort nu eigenlijk zonder meer goed. Voor mij is de afstelling goed zoals ze nu is, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

1 like

Mooi en origineel geschreven review! En een fantastisch horloge natuurlijk! :relaxed::+1:

Heel veel plezier ermee gewenst!

2 likes

Heel mooi :heart_eyes: … die SDGM001/003 zijn IMHO echte juweeltjes voor hun prijs :ok_hand:

1 like