Ondertussen heb ik sinds 2 weken een Seiko SDGM003 in bezit, en nu eindelijk tijd om even een NA topic te schrijven. De collectie wordt op dit moment nogal omgegooid dus er zullen nog meer NA posts komen
Om maar met de deur in huis te vallen: Wat een prachtige plaat!
Door de zeer goede AR-coating (of “super clear coating” zoals Seiko het noemt) lijkt de wijzerplaat vaak niet aanwezig te zijn. Hier nog een plaatje van Seiko om te laten zien wat het inhoudt:
In combinatie met de grote gepolijste uurmarkeringen maakt dit een van de makkelijkst afleesbare horloges die ik hem, zelfs zonder lume. Door de mooie sunburst plaat en uurmarkeringen vangt hij ook makkelijk licht wanneer de lichtbronnen beperkt zijn:
De sunburst wijzerplaat is trouwens erg mooi gedaan en valt veel minder op dan dat ik soms hier op het forum mensen hoor zeggen. Hij is hier een heel stuk subtieler gedaan dan bij de SDGM001. Bij kunstlicht en binnen is de sunburst prachtig subtiel tot zelfs afwezig.
Terwijl hij buiten bij veel zonlicht heel mooi naar boven komt, met verschillende tinten bruin en donkerblauw. Dit is helaas zeer lastig op de foto vast te leggen en dit is me dan ook nog niet gelukt.
Het volgende wat me misschien wel net zoveel opviel is de kast: Wat een prachtig afgewerkte kast, met veel details en afwisseling tussen geborsteld en gepolijst, die samen met de drilled lugs erg doen denken aan een Grand Seiko:
De kast is samen met de plaat een duidelijke reden waarom ik dit horloge verkies boven de SARX035. Er zijn meer verschillend afgewerkte facetten die de kast meer diepgang geven, de gebogen lugs zijn meer in verhouding ten opzichte van de kast. Verder is de lunette iets groter wat ook helpt bij de verhoudingen, de uurmarkeringen zijn groter en mooier in mijn mening en de wijzers zijn wat “scherper” vormgegeven.
Ik moet deze vergelijkingen wel maken op basis van foto’s, en aangezien ik hier wel vaker de vraag SDGM003 vs. SARX035 voorbij zie komen zal ik waarschijnlijk nog een SARX in handen proberen te krijgen om de verschillen duidelijk te maken. Zo kan ik zelf ook kijken of ik mijns inziens de juiste beslissing heb genomen.
Als laatste is de stalen band nog het vermelden waard; wat een enorme upgrade ten opzichte van de SARB033 die ik nog in bezit heb. Deze komt nagenoeg overeen met die van de SARX035, en ik heb al op verschillende plekken gelezen dat dit een van de weinige onderdelen van deze horloges zijn die daadwerkelijk zijn te vergelijken met een Grand Seiko. De band bestaat uit 5 onderdelen die apart van elkaar kunnen bewegen (de gepolijste delen zijn dus losse onderdelen). De band is onwijs goed afgewerkt, en heeft door zijn dialshield coating nog geen enkele kras. Wat ik ook mooi vind aan de coating is dat het de kast en het horloge een wat donkerdere kleur geeft:
Nu wil ik wel wat meer opties hebben dus tips voor banden zijn welkom! Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik met mijn SARB033 moet, de 40.5mm van de SDGM draagt prettiger dan gedacht en nu begin ik AR-coating op mijn SARB te missen. Toch blijft de SARB één van mijn favorieten, dus de vraag is of ik beiden in de collectie zou moeten houden. Zijn er anderen met dit probleem?
Fijne vrije donderdag!