NA: Seiko SDGM003 Brightz

Ondertussen heb ik sinds 2 weken een Seiko SDGM003 in bezit, en nu eindelijk tijd om even een NA topic te schrijven. De collectie wordt op dit moment nogal omgegooid dus er zullen nog meer NA posts komen :slight_smile:

Om maar met de deur in huis te vallen: Wat een prachtige plaat!

Door de zeer goede AR-coating (of “super clear coating” zoals Seiko het noemt) lijkt de wijzerplaat vaak niet aanwezig te zijn. Hier nog een plaatje van Seiko om te laten zien wat het inhoudt: scc

In combinatie met de grote gepolijste uurmarkeringen maakt dit een van de makkelijkst afleesbare horloges die ik hem, zelfs zonder lume. Door de mooie sunburst plaat en uurmarkeringen vangt hij ook makkelijk licht wanneer de lichtbronnen beperkt zijn:

De sunburst wijzerplaat is trouwens erg mooi gedaan en valt veel minder op dan dat ik soms hier op het forum mensen hoor zeggen. Hij is hier een heel stuk subtieler gedaan dan bij de SDGM001. Bij kunstlicht en binnen is de sunburst prachtig subtiel tot zelfs afwezig.

Terwijl hij buiten bij veel zonlicht heel mooi naar boven komt, met verschillende tinten bruin en donkerblauw. Dit is helaas zeer lastig op de foto vast te leggen en dit is me dan ook nog niet gelukt.
Het volgende wat me misschien wel net zoveel opviel is de kast: Wat een prachtig afgewerkte kast, met veel details en afwisseling tussen geborsteld en gepolijst, die samen met de drilled lugs erg doen denken aan een Grand Seiko:

De kast is samen met de plaat een duidelijke reden waarom ik dit horloge verkies boven de SARX035. Er zijn meer verschillend afgewerkte facetten die de kast meer diepgang geven, de gebogen lugs zijn meer in verhouding ten opzichte van de kast. Verder is de lunette iets groter wat ook helpt bij de verhoudingen, de uurmarkeringen zijn groter en mooier in mijn mening en de wijzers zijn wat “scherper” vormgegeven.

Ik moet deze vergelijkingen wel maken op basis van foto’s, en aangezien ik hier wel vaker de vraag SDGM003 vs. SARX035 voorbij zie komen zal ik waarschijnlijk nog een SARX in handen proberen te krijgen om de verschillen duidelijk te maken. Zo kan ik zelf ook kijken of ik mijns inziens de juiste beslissing heb genomen.

Als laatste is de stalen band nog het vermelden waard; wat een enorme upgrade ten opzichte van de SARB033 die ik nog in bezit heb. Deze komt nagenoeg overeen met die van de SARX035, en ik heb al op verschillende plekken gelezen dat dit een van de weinige onderdelen van deze horloges zijn die daadwerkelijk zijn te vergelijken met een Grand Seiko. De band bestaat uit 5 onderdelen die apart van elkaar kunnen bewegen (de gepolijste delen zijn dus losse onderdelen). De band is onwijs goed afgewerkt, en heeft door zijn dialshield coating nog geen enkele kras. Wat ik ook mooi vind aan de coating is dat het de kast en het horloge een wat donkerdere kleur geeft:

Nu wil ik wel wat meer opties hebben dus tips voor banden zijn welkom! Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik met mijn SARB033 moet, de 40.5mm van de SDGM draagt prettiger dan gedacht en nu begin ik AR-coating op mijn SARB te missen. Toch blijft de SARB één van mijn favorieten, dus de vraag is of ik beiden in de collectie zou moeten houden. Zijn er anderen met dit probleem?

Fijne vrije donderdag! :grin:

31 likes

Leuke review van uw NA! Ik hoop inderdaad dat die sunburst nog een keer lukt om op de plaat vast te leggen! Maar zo is het horloge al mooi!

Zo ?

7 likes

Leuke review!
Dit zijn toch wel echt tophorloges he.

Als ik mij niet vergis heeft deze dezelfde band als mijn Sarx033.
Daar wilde ik ook ooit een andere band voor om te switchen, maar bleef terugkomen op die verschrikkelijk fijne stalen band. Dus dit wordt een lastige, eigenlijk alleen een heel groot compliment voor de originele band dus :wink:

De banden zouden nagenoeg hetzelfde moeten zijn, alleen de middelste linkjes van de SDGM zijn iets groter ten opzichte van de buitenste links in vergelijking met de SARX. Dat is op de foto’s van Seiko ook wel vrij goed te zien.
Ik denk dat ik hem voorlopig nog op staal laat, maar heb ook al mooie foto’s van de SDGM op cognac en bruin leder voorbij zien komen. Een beetje afwisseling kan nooit kwaad :grin:

1 like

Ik twijfel nog steeds tussen een Sarx en een Sdgm, maar ik neig steeds meer naar een Sdgm003.

Dat komt al in de buurt :smile: Gisteren toen ik de zon in liep kwamen zoveel orachtige tinten bruin voorbij, helaas vergeten vast te leggen. Ik kan zelfs op google images niks vergelijkbaars vinden dus dat laat wel zien hoe moeilijk het is

1 like

Ik kan mogelijk via via aan een SARX komen, dus ik hoop ze op korte termijn langs elkaar te kunnen leggen voor een SGDM vs. SARX topic. Mogelijk gaat dat ook helpen, maar ik merk dat het ook vooral persoonlijke voorkeur is. De SARX. lijkt ook meer op de SARB die ik al heb.

Gefeliciteerd en nice review!
Kwam deze review nog tegen. Misschien leuk om ook nog even te kijken.

3 likes

Mijn beste,

Een lezenswaardige introductie van een markante verworvenheid!!
Goed gedaan!!
Ik wens je er derhalve een memorabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik had hem ook gezien, leuke review!
Ik vind de SDGM003 toch wel een mooier geheel dan de 001: bij de 001 zijn het datumvenster en de wijzerplaat niet dezelfde kleur, de onyxkroom vindt ik ook minder bij de 001 passen en de sunburst wijzerplaat van de 003 is een stuk subtieler (wat ik persoonlijk mooier vind)

1 like

Grappig, bij mij is het net andersom.
Overigens neig ik niet, maar weet ik het zeker!

Mooi ding! Proficiat!

Ik denk dat je het glas bedoelt? Anders zou je op het uurwerk kijken :wink:

2 likes

Glas inderdaad, ik zou mijn topics eens over moeten lezen voordat ik ze plaats van volgens mij gaan dit soort dingen vaker fout :joy:
Jammer dat je het achteraf niet meer kan bewerken, bedankt dat je me erop wijst.

1 like

Lekker belangrijk, in je enthousiasme heb je een foutje gemaakt. Lezen we gewoon overheen!

Veel plezier van de Seiko!

2 likes

Leuke review en gefeliciteerd met de aanwinst!
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de SARX maar dit is evengoed een prachtig horloge.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide n.a. :+1: Erg mooi horloge!

Mijn voorkeur ging in eerste instantie ook uit naar de sarx, maar ik zag laatst de combinatie van de geknikte lugs icm de geboden endlinks. Weet niet wat ik daarvan moet vinden.

Leuke review en mooie SDGM :ok_hand:

Zou Seiko nog met een opvolger komen van de SARB, SARX, SDGM? Die Pressage modellen kunnen mij niet bekoren.

1 like

De SARX is nog een relatief recent model en de opvolger van de SDGM naar mijn weten, ik denk dat de opvolger van de SARB er zeker gaat komen