NA: Seiko Sharp Edged "Shironeri" SPB165J1

Het werd tijd: na eerst een poos mee te hebben gelezen op het forum zonder account, en sinds oktober vorig jaar mét account is dit mijn eerste NA topic.

Ik ben van jongs af aan al geïndoctrineerd met de liefhebberij door mijn vader die horloge- en klokkenmaker is (ondertussen gepensioneerd). Zoals wel vaker voor hobby’s geldt ging de interesse door de jaren heen meermaals door piek en dal. Begin 2022 werd ik weer aangestoken met het virus na vele jaren niks anders dan mijn Seiko Solar Titanium te hebben gedragen. In het bijzonder werd ik weer in de liefhebberij gezogen door horloges met luchtvaartassociaties. Dit resulteerde vorig jaar in de aankoop van een Seiko Flightmaster SNA411P1:

Deze heb ik een tijd met plezier gedragen, maar uiteindelijk bleek hij toch iets te groot en te zwaar voor mijn pols. Ook was hij niet bepaald geschikt voor mijn werkomgeving, waar het tenue wordt gevormd door pakken en overhemden. Hierdoor ging ik steeds vaker het erfstuk van mijn opa dragen. Een lekker platte handopwinder van het Zwitserse merk Golana met een zeer bescheiden diameter van 34 mm:

Deze draagt heerlijk, maar uiteraard werd op de achtergrond continu verder onderzoek gedaan naar de volgende stap. Hoewel ik op zich een vrij brede smaak heb, neig ik tegenwoordig toch meer naar de wat nettere horloges (hoewel ik wat sportievere horloges voor in het weekend niet uitsluit :blush:). Na veel oriënteren bleef ik toch steeds bij het hierboven al tweemaal genoemde merk en diens grote broer Grand Seiko uitkomen. Dit mag eigenlijk geen toeval heten, gezien Seiko mijn vaders lievelingsmerk is.

Mijn oog viel op de Seiko Presage Sharp Edged serie. Ik had ondertussen al het een en ander gelezen over deze horloges, onder andere met de hulp van verschillende forumleden. De enige kleur van deze serie die ik ‘live’ had gezien was de veelvoorkomende blauwe, maar mede door het horloge van mijn opa was mijn interesse gewekt voor witte wijzerplaten.

Ondertussen werd de Flightmaster verkocht, en werden Marktplaats, Chrono24, en het blauwe gedeelte van het forum met regelmaat ververst. Vorige week stond op MP dan ineens een Sharp Edges met de witte (“Shineroni”) wijzerplaat. Na de meest vriendelijke en gezellige onderhandeling die ik ooit heb meegemaakt op MP (als je ondertussen meeleest Ron: nogmaals hartelijk dank!) was de deal rond.

Hier dus mijn nieuwe aanwinst, de Seiko Presage SPB165J1:

Ik was licht bezorgd over de grootte, maar de 39 mm kast met 11 mm dikte (afgerond) valt prima op de pols. Door de vorm van de kast, met de hoekige lugs ligt de kast netjes tegen de pols. Ook de stalen bracelet is comfortabel en goed afgewerkt. De vouwsluiting heeft aan de naar de pols gerichte zijde afgeronde randen, zodat ook deze niet voor irritatie zorgt.

Het focuspunt van dit horloge is echter zonder meer de prachtige wijzerplaat, met de mooie gepolijste opgelegde indices. De kleur van de plaat varieert van helder wit naar zilver, afhankelijk van het licht dat erop valt. De wijzerplaat is voorzien van een hennepbladpatroon (“asanoha”), dat al eeuwen in Japan word gebruikt als motief voor in bijvoorbeeld textiel. Het patroon staat voor snelle groei en vitaliteit en werd vaak gebruikt op kleding voor jonge kinderen en baby’s. Dit laatste sprak mij nog extra aan, gezien ik recent voor het eerst vader ben geworden.

De scherp vormgegeven wijzers met enige ingelegde lume, en de blauwgelakte elegante secondewijzer maken het geheel voor mij helemaal af.

Tot slot is het uurwerk een automaat van Seiko, de 6R35. Hier is al veel over geschreven, voornamelijk in negatieve zin, maar tot dusver loopt het prima en met +7 seconden na een dag of drie à vier ruim binnen specificaties.

Al met al enorm blij met deze relatief toevallige aankoop!

Nu verder kijken naar wat alternatieve banden om mee af te wisselen, en stiekem ook naar een eventuele toekomstige verdere aankoop (wellicht toch een “Grand” variant?).

Hartelijk dank voor het lezen en bij deze mijn complimenten voor deze leuke community waar ik nu deel van mag uitmaken.

77 likes

Geniet er van, erg mooi!

1 like

Gefeliciteerd! Een mooie aanwinst. :+1:

1 like

Proficiat met deze mooie witte variant van de Seiko Sharp Edged… :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Een grote Schoonheid! Geniet van deze prachtige aanwinst. Gefeliciteerd!

1 like

Proficiat met deze schitterende aanwinst!

1 like

Mooi verhaal. De Seiko is prachtig! Welkom bij de club! :+1:

1 like

chique ! geniet ervan.

1 like

Sympathiek verhaal :+1:
En mooie Seiko

1 like

:point_up:

2 likes

een mooi stuk,
met Seiko kan het niet mis gaan :ok_hand:
altijd een goede keuze,
draag hem met plezier

2 likes

Gefeliciteerd met deze mooie NA Joseph. Leuke introductie van het horloge heb je geschreven :+1:t2: Geniet ervan

1 like

Zeer mooie aanwinst. Je bent helemaal klaar voor de zomer.
En de blauwgelakte secondewijzer is een mooi accent.

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze fraaie verworvenheid!!
Ik wens je er een fijne tijd mee!!

1 like

Hartelijk dank allen voor de leuke reacties!

Leuke beschrijving, geniet van de mooie NA

1 like

Welkom en gefeliciteerd met dit mooie horloge!

1 like

Sharp edge, zeker deze eerste drie, altijd mooi en comfortabel. Gefeliciteerd.

1 like

Mooi ding! Gefeliciteerd met de aanwinst.

Weer wat geleerd. Ik zie het er zelf trouwens niet in :thinking:

1 like

Dat duurde bij mij eerlijk gezegd ook even, voordat ik het voor het eerst herkende. Maar als je het eenmaal ziet, kan het niet meer “ontzien” worden:

Beetje matige kwaliteit, maar hopelijk net duidelijk genoeg :sweat_smile:

1 like