NA Seiko SLA079 Marinemaster 300

Nou heb ik de afgelopen periode best wel wat horloges verkocht en gekocht, maar zelden maak ik een NA-topic. Voor mijn nieuwste aanwinst vind ik het wel heel leuk om het eens te doen.

Het begin van het verhaal is dat een goeie vriend van mij me benaderde over mijn Seiko SPB143. Hij was totaal geen horloge-liefhebber, meer een tech-nerd en een gadget-boy. Maar hij was zich toch maar eens aan het verdiepen in een mechanisch horloge, en was op de SPB143 gestuit als zijnde iets wat hij het mooiste vond. Omdat ik die had wilde hij eens komen kijken. Ik vond hem te mooi en te fijn om te verkopen, maar dan had hij hem in ieder geval een keer gepast, en kon de markt op. Uiteraard vroeg hij me wel of ik hem toch niet wilde verkopen, want van mij kopen deed hij liever dan van een onbekende. Ik had echter aangegeven het horloge toch niet te willen verkopen.

Een paar dagen later had ik me bedacht. Ik kon een goede vriend de wondere wereld van de horloges in helpen, en zelf op zoek naar iets anders. Deze jongen is dus nu op een andere pols te bewonderen:

Maar wat ga ik nu zelf halen? Ik had al vrij snel besloten dat het wel een Seiko duiker moest worden. Velen hier zullen kunnen beamen dat Seiko duikers een soort wereld binnen een wereld is. Van relatief goedkoop (5 Sports) tot behoorlijk duur (GS Spring Drive) en alles wat er tussenin zit, maar ook van compact en dun (SPB317) tot behoorlijk groot en dik.

Ik had zelf de SPB317 al eens gehad, en miste die wel eens, maar vond het te saai om die terug te kopen:

Ik ging dus op zoek naar iets anders moois, en belandde al snel in de wondere wereld van de MM300’s.

Nu heb ik altijd gedacht dat deze MM300’s veel te groot waren voor mijn slanke pols (16,5cm), dus heb er nooit veel naar omgekeken. Ik vond ze er wel altijd heel gaaf uitzien bij anderen. De kwaliteit is natuurlijk zeer hoog, en ze hebben een hele eigen smoel. Dan heb ik het over de SBDX001, SLA021, SLA047 etc. Maar met een diameter van rond de 44mm en een dikte van 15mm leek me dit toch wat te fors voor mij. Plaatje van het web:

Maar toen begon ik te lezen over de in september 2024 geïntroduceerde SLA079. Men is hier afgestapt van de monocoque kast, waardoor het voor puristen wellicht minder een “echte” MM300 is. Ook is hij met een diameter van 42,6mm en een dikte van 13,4mm duidelijk minder groot dan zijn voorgangers. Wel zit het fraaie 8L35 uurwerk erin, en is de afwerking echt top.

Een tijdje terug was echter ook al de opvolger geĂŻntroduceerd, de HBF001. Deze was in de pre-sale en wordt vanaf deze maand uitgeleverd. Toen moest ik dus gaan kiezen welke ik wilde. Op het eerste gezicht zijn ze zeer vergelijkbaar.

De HBF001 is weliswaar qua diameter gelijk, maar wel weer iets dikker gemaakt (14,1mm). Ook hebben ze de datum verplaatst van half 5 naar 3 uur. Verder zit er nu een sluiting met snelverstelling op en er zit het nieuwe 8L45 uurwerk in. De prijs steeg van 2900 euro voor de SLA079 naar 3800 voor de HBF001. Side by side:

Voor mij persoonlijk is alleen de sluiting van de nieuwe iets wat ik beter vind. Minder dik en de datum op half 5 bevalt mij beter, en het nieuwe uurwerk maakt me niet zoveel uit. Om over de prijsstijging nog maar te zwijgen…

Ik ging dus op zoek naar een SLA079! Oké maar die zijn dus bijna nergens te vinden. Je treft ze bij de lokale Seiko dealer niet aan, en zelfs bij Gassan Eindhoven hadden ze het niet liggen. Op HF lijkt er ook geen rond te zwerven. Ik besloot het horloge dan maar ongezien te bestellen. Op Chrono24 lagen ze enkel in Japan en de VS (een enkele uitzondering daargelaten).
Ik heb er eentje vanuit Japan laten komen die binnen 5 dagen binnen was, top!

Nu dus in huize Neyra, de fraaie Marinemaster 300 referentie SLA079!

Ik was vooraf wat bezorgd over de maat, maar hij valt geweldig en draagt zeer goed. Duidelijk een zwaarder horloge met bijna 200gr, maar erg goed draagbaar!

Grote blij! Bedankt voor het lezen

35 likes

Prachtige NA, gefeliciteerd!
Ongezien gekocht :sweat_smile: en staat je fantastisch :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal! En wat een lekkere beuker! Staat je goed! Geniet ervan!

Groeten van zijn kleine broertje/verre neefje/buurman whatever

5 likes

Veel draagplezier
:sunny::beach_umbrella::+1:

1 like

Vet ding! Geniet er van!

1 like

Gave Marinemaster! Gefeliciteerd, veel plezier ermee :+1:

1 like

mooie NA :+1:t2:

1 like

Heel mooi…:+1:

1 like

Ja ik had het ook al eens met een Zenith gedaan (prijs ruim x3), maar op 1 of andere manier pakt het goed uit :sweat_smile:

:joy: Ja hoe moet je dat noemen? Kleine broertje denk ik dan :smiley:

2 likes

Seiko Duikers hebben inderdaad iets magisch en gaat nooit vervelen. Ik ben benieuwd of je de SPB143 gaat missen. In huize Juko mis ik hem nog met enige regelmaat.
Je hebt er in ieder geval een hele mooie vervanger voor terug! Geniet ervan!

1 like

Mijn beste,

Een solide aanwinst!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dat zou best wel eens kunnen ja! :sweat_smile: Ik mis die 317 ook geregeld

1 like

altijd een mooi merk :ok_hand:
draag hem met plezier

1 like

Doen we het voor haha

1 like

Prachtige Seiko duiker! Veel plezier ermee.

1 like

BEELDSCHOON! :sunglasses:

Heel veel fijne polstijd gewenst.

1 like