Hoi,
ik lees al even mee op het forum en vind het leuk om dagelijks door de nieuwe topics te gaan. Zeker de nieuwe aankopen lees ik graag, tof te lezen hoe anderen vol overgave zich in de horlogewereld gooien en hun hobby of passie delen. Altijd interessant.
Zelf heb ik recent een Seiko SNDC81P1 gekocht. Ik ben wel op zoek naar een eerste wat duurder horloge, maar om de honger wat te stillen vond ik de Seiko een leuk tussendoortje. De specificaties vind je op de site van Seiko. Mijn bevindingen:
Winkelprijs was 139 euro, maar wel nog via Gezinsbondkorting 10% korting gekregen. Voor de prijs hoef je het dus alvast niet te laten, en dat was ook wel wat de bedoeling. De batterij zat er al even in, volgens de winkelier, maar werd binnen het eerste jaar gratis vervangen. Altijd leuk.
Zelf ben ik geen fan van bezels met ‘bedrukking’, dus duikers vallen (momenteel) weinig in de smaak. Geen drukke bezel bij dit model, wel mooi en shiny afgewerkt. De bovenkant van de lugs zijn geborsteld, de zijkant in glans, wat zorgt voor een mooie afwisseling. Ook veel cijfers op de dial wil ik liever niet: ook ‘check’ bij dit model. Geen uurdigits, welke kleine minuutdigits, die me wel wisten te bekoren. Een zwarte datumdisplay die wel wat aan de kleine kant is, maar daardoor wel in verhouding met de andere beprinting op de dial. De merknaam Seiko wordt eerder onopvallend vermeld op de 3 uur positie, in een soort bruingouden/grijze kleur. Op internet zie ik hetzelfde model met Seiko in witte bedrukking. De bruingouden/grijze variant vind ik dan persoonlijk wel mooier.
De seconden tikken in een subdial aan de 9 uur positie, en is dus niet ‘gehinderd’ door de grote secondenwijzer van de chrono. Eens de chrono aan staat, tikken de seconden mooi verder, exact op de streepjes .
De horlogeband is standaard, zoals bij alle instap Seiko’s wellicht, niets bijzonder. Maar met 20mm lugbreedte kan je zeker voldoende afwisselen. Ik denk dat er tal van mogelijkheden zijn om te combineren met dit horloge, met voorkeur voor een zwarte of donderbruine leder band.
Minpunt: het viel me niet zo op in de winkel, maar al dragend merk ik dat het uur aflezen soms wat ‘zoeken’ is, wat natuurlijk bij een horloge toch wat een ‘bummer’ is. Wie een aankoop overweegt, moet daar misschien toch eens op letten bij het passen.
Dat Seiko er in slaagt om tegen dergelijke prijs zo’n mooi en degelijk horloge af te leveren is wel straf! Ik ben tevreden!