NA: Seiko SPB143J1 - een duiker voor een dwerg

TLDR: horloge gekocht, grote blij.

Twee jaar geleden werd mijn interesse voor horloges aangewakkerd. Ik had een Seiko Quartz dressertje waar het bandje van naar de knoppen was. En wat doe je dan? Dan besluit je niet een nieuw bandje te kopen, maar gewoon een nieuw horloge te kopen. Het was eigenlijk gewoon een goed excuus om wat geld uit te geven aan iets wat ik totaal niet nodig had, maar wel leuk vond. Logisch toch?

Afijn, na wat speurwerk kocht ik een tweedehands Frederique Constant. Ik was immers er van overtuigd dat ik van klassiek ogende horloges hield. Duikers, fliegers en sportieve modellen waren niets voor mij. Toch? Of toch wel?

In de twee jaar dat ik hier actief meegedaan heb (oké, waarvan 90% shits en giggles in off-topic) veranderde mijn smaak. Ik begon fieldwatches tof te vinden, sportieve modellen bleven ook wel eens hangen, maar ook zeker begon ik duikers tof te vinden. Maar ja, wat dan precies? Die vraag kon ik beantwoorden toen ik op een GTG ergens in het voorjaar van 2022 de SPB143 van @ivar1 om de pols sloeg. Dat was toch wel een heel mooi ding. Het formaat was goed (want met zijn 40.5 mm is het geen uitzonderlijk groot ding en de L2L is ook niet bijzonder), dus verhoudingsgewijs paste het wel op mijn pols. Toen ik ‘m daar om de pols had stond-ie op een tropic. Ik had toen enkel horloges op leer, NATO en canvas. Ik vond echter wel dat ik ook ooit een horloge op staal moest hebben.

Ik parkeerde het idee van de SPB143 naast alle andere wensen die ik had (ik heb geen gebrek aan hobby’s) en eigenlijk verwachtte ik dat ik hier nooit iets mee zou gaan doen.

Totdat ik drie weken geleden in het ziekenhuis terecht kwam. In eerste instantie zag het er niet goed uit, maar gelukkig mocht ik snel naar huis en (lijkt er) geen permanente schade te zijn. Wel kreeg ik de boodschap mee rust te houden. En zo geschiedde (soort van, althans). Dus ik zit thuis. Niet werken, maar de kinderen zijn naar de opvang, dus ik heb tijd. En wat doet eenieder op dit forum met een overschot aan tijd? Die gaat op zoek naar redenen om een horloge te kopen.

Onlangs had ik @Chlorophyl op bezoek en uiteraard nam hij zijn SPB149 mee. Na wat passen wist ik het zeker: ik moet er ook een. Ondanks de bescheiden afmetingen van mijn polsen kon ik het horloge goed hebben. Ook op staal.

Omdat ik te veel hobby’s heb en ook nog drie kinderen (van 0, 2 en 3 jaar) heb, moest ik eerst budget vrijspelen. De Frederique Constant ging naar mijn vader (die hier inmiddels ook stiekem lid is geworden :eyes:) en ik ging op zoek in het blauw. Het moest dus een SPB14x worden, maar ik had eigenlijk wel al besloten dat het een 143 of een 149 moest worden. De 147 is ook mooi, maar om er nu weer een stalen band (i.v.m. kleurverschillen wilde ik geen aftermarket band) bij te zoeken is ook weer zo veel werk. De 149 is een stuks schaarser en ook wel een stukje duurder, dus het meest logische was de 143. En het duurde niet lang voordat ik er twee had gevonden hier in het blauw (als in: verkoop, niet de kleur van het horloge). Voor eentje was ik net te laat, voor de ander gelukkig nog op tijd. Na een dag vol vertragingen van PostNL is-ie gisteren dan eindelijk geleverd.

Echt ontzettend blij met dit prachtige horloge. Het 6R35 kaliber blijkt niet het meest accurate kaliber te zijn, maar daar kan ik prima mee leven. Ik ben ook niet zo accuraat, dat scheelt.

De sunburst dial schittert tussen titaniumgrijs en antraciet, de op twee verschillende wijze afgewerkte wijzers lijken net driedimensionaal van vorm en de lumen is gewoon belachelijk.

Ja, dit is een horloge voor mij en in ben er verdomd blij mee!

Even wat foto’s (ik ben geen goede fotograaf, dus ik heb even wat foto’s gestolen uit het verkooptopic van @svmnb1):

113 likes

Mooi klokkie hoor!

2 likes

Heel veel beterschap en rust toegewenst en gefeliciteerd met het mooie horloge Jux! Goede keuze, die spb14x duikers zijn de leukste van seiko.

1 like

Gewoon oefenen, gefeliciteerd met deze aanwinst :+1:

1 like

Beterschap en geniet van je aanwinst Juxta! :partying_face:

1 like

Errug mooi Juxman!

Feli!

1 like

Tijd wel besteed :wink:
Gefeliciteerd!

1 like

Mooi ding, gefeliciteerd.
Vind hem overigens wel behoorlijk groot voor je pols, of valt dat met dragen wel mee?

2 likes

Dat is dus het rare: op de foto ziet het er uit als een mammoettanker op een grasspriet, maar in werkelijkheid is het dat helemaal niet.

Maar de vorige eigenaar had de band nog ruim strakker staan, dus het zal wel meevallen met mijn polsen.

4 likes

Misschien een beetje rare vraag en ook volledig off topic. Maar, hoe kom jij aan het kleedtje van de oma van @Pauwelix?

8 likes

Volero

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Gevolg van perspectieve vertekening. Maak maar eens een selfie van zo dichtbij mogelijk. Dan is je neus ook enorm.

Gebruik deze tip gerust ook voor het fotograferen van andere items. :upside_down_face:

7 likes

Kan dat ook andersom, dat je zo fotografeert dat je ineens een heel klein ego lijkt te hebben? Hoe ver weg moet je dan zijn ongeveer?

5 likes

Van harte met je nieuwe aanwinst!

1 like

Dat zal, inderdaad. Toen ik nog fotografeerde hield ik het altijd bij dieren en natuur. Mensen kwamen er op de een of andere manier nooit goed uit op mijn foto’s :joy:.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de pols nog even nagemeten en ik kom uit op 17 cm, dus da’s volgens mij niets bijzonders.

Ach, wat maakt het ook uit, ik ben er ontzettend blij mee.

1 like

Mooi horloge en fijn dat het weer beter met je gaat.

1 like

Goeie keuze! Tijdloos horloge van Seiko!

Zelf de 149 gehad, echt goed qua maat en vormgeving. Die 6R35 is prima nauwkeuriger af te regelen, ik ging mij er vrij snel aan storen met +10 per dag na afregelen op +2.

1 like

We gaan het meemaken. Ik denk niet dat ik me er heel erg aan ga storen, maar anders inderdaad even af laten regelen.

1 like

Het OM, verschillende ministeries, de politie, FIOD en enkele inlichtingendiensten zijn daar al mee bezig.

Ons oma kent mensen.

Tof horloge Jux. :partying_face::partying_face: dikke feli.
Wilde het een beetje vlotten met de bezorgdienst?
Je hoort soms de wildste verhalen.

2 likes