NA: Seiko SPB155J1 Baby Alpinist

De Seiko collectie van 2020 lijkt vooral een “Voor ieder wat wils-collectie” te zijn, vooral op gebied van design. Zo is De Cocktail Time in alle kleuren van de regenboog te krijgen. Van de Alpinist is er een versie zonder kompas, eveneens in verschillende kleuren. Een Alpinist mét kompas is er natuurlijk ook voor de puristen, en wederom een meerdere kleuren. En uiteraard de SPB143 (juist, ook weer in een aantal varianten) een compacte duiker met klassiek ontwerp die door reviewers als “De Seiko-duiker die je altijd al wilde hebben” wordt omschreven. Iedereen komt aan zijn trekken. “Zijn we iemand vergeten?” zal iemand gevraagd hebben op Seiko HQ. “Nee, we zien niemand vergeten.”
Deze NA gaat over de Seiko SPB155J1, de groen versie. Ook bekend als de Baby Alpinist (niet de officiële benaming). Het is niet helemaal een NA: ik ontving het horloge vlak na Kerst 2020. Maar bij ontvangst ontdekte ik dat de kroon niet helemaal lekker werkte. Vanwege onze kraamtijd heb ik het horloge pas op 14 januari kunnen terugsturen naar de AD (Bouman, altijd goede ervaring mee) voor herstel. Die heeft het door Seiko laten repareren. En sinds gisteren (17 feb ’21) heb ik het weer terug met een nieuwe kroon & stift en uurwerk. Het heeft dus grofweg een maand geduurd, inclusief verzending en periode bij Seiko. Prima wat mij betreft. En tijdens de kraamtijd heb ik, als de kinderen in bed lagen, voldoende tijd kunnen besteden met de SPB155J1 (die verder goed werkte).
Voor mij was dit de Alpinist die ik altijd heb gewild: Weg met dat gekke kompas, een mat donkergroene wijzerplaat in plaats van een levendig groen sunburst wijzerplaat en geprinte indices in plaats van opgelegde gouden indices. Dat de kast een millimeter is gekrompen was ook een fijne bijkomstigheid voor mijn polsmaat van 16cm. Eindelijk is daar een Alpinist die zich mooi laat afkleden met zowel bruin leder als staal (een passende band voor de Sarb017 was onmogelijk). De Baby Alpinist komt rustiger, volwassener en verfijnder over. Less is more. Youtube reviewers noemen deze versie “Explorer-esk”. Wat mij betreft heeft het vooral de vibes van de groene Panerai Radiomir PAM00995.
De korrelige structuur van de wijzerplaat is mij om het even: ik word niet er warm van, ik vind het ook niet lelijk. Het lijkt een beetje op de wijzerplaat van de Hamilton Khaki Pilot Pioneer, alleen wat levendiger qua kleur. Wel vind ik erg mooi hoe scherp de tekst, cijfers en indices zijn geprint. De goudgele fonts op een donkere wijzerplaat zorgen voor een prettige afleesbaarheid. Veel beter dan die glimmende opgelegde gouden indices van de Sarb017.
Een ander dikke plus is het gebolde glas (saffier). Dat vind ik altijd mooier dan plat, maar de Baby Alpinist wordt hierdoor luxer en smaakvoller. Het past ook mooi bij de vintage vibes die de wijzerplaat uitstraat.
Eenieder die ooit een Sarb035/033 heeft gedragen zal de band bekend voorkomen. Het is niet hetzelfde band, maar het lijkt er sterk op. Ik vind het geen upgrade, het is vooral een kleine re-design van de schakels en de vouwsluiting. Het blijft een prima band hoor, maar ook nu komt het over als goed afwerkte aftermarket band. Het heeft niet dezelfde kwaliteit en verfijning van de kast. Ook vind ik het niet mooi dat het eindstuk van de banden niet goed aansluiten op de kast. Het wiebelt niet, maar het is ook niet strak en dekt de kastrand niet mooi af (zoals bij een Hamilton Khaki Field Automatic). De clasp is dezelfde clasp met twee gaatjes…dus succes daarmee. Er is vast een goede reden waarom er geen derde gaat bij is gekomen, ondanks de vele kritiek. Maar aangezien Seiko wél heeft geluisterd naar kritiek op / design wensen voor de Sarb017, denk ik: daar had een derde gaatje in de clasp best bij gekund. De band zit nu iets strakker dat ik zou willen, maar het is winter. In de zomer gaat het niet lukken om het passend te krijgen.
De stalen achterdeksel die op de Sarb017 zat heeft plaats gemaakt voor een glazen achterdeksel. Persoonlijk vond ik staal mooier, maar ik heb geen probleem met dit glaasje. Het gekke is alleen dat Seiko bijna obsessief het Prospex logootje “X” op het glaasje is geprint. Dit belemmert het zicht op het uurwerk. Niet dat het een mooi uurwerk is, maar áls je kiest voor glas, zorg er dan voor dat we er doorheen kunnen kijken.
Verder zijn er weinig verschillen met de Sarb017. Ik heb nu geen Sarb017 om een goede vergelijking te maken, maar ik denk dat de wijzers, de kroon en de afwerking van de kast verder hetzelfde zijn. Het vóelt ook als een Sarb017, maar dan anders.
De SPB155j1 is de Alpinist die ik altijd heb gewild. Toch houd ik er een onvoldane NA-smaak aan over (see wat I did there?). De zogenaamde honeymoon periode was erg kort. Geen idee waar het aan ligt. Is dit design toch niet goed genoeg? Of ben ik jaren geleden verdergegaan en is een Alpinist niet meer mijn cup-of-tea? Wellicht wilde ik het té graag hebben toen ik de release zag. Misschien is Seiko wel een paar jaar te laat. Hoe dan ook: hij gaat in de verkoop. Beetje negatieve afsluiting van een NA, maar c’est ca. Het is absoluut een mooi horloge, maar het is niet voor mij.

17 likes

Prachtig horloge, groetjes van een familielid.
image

4 likes

Ik heb een groene Alpinist gehad, maar kon niet wennen aan de kleur. De nieuwe versies zijn serieus mooi. Gelukkig is mijn horlogebudget op
:wink:

1 like

Budget is er om overschreden te worden.

Mooie NA, leuk stukje en lekker subtiel einde.

Jij verdient gewoon verkooprechteh hier! :rofl:

1 like

Hangt er vanaf. Als je puristen hebt die de Laurel serie uit de jaren 60 aanhangen is het zonder kompas voor de puristen.

:rofl:

Veel plez… eh, succes er mee.

2 likes

één van de mooiere Seiko’s :ok_hand: :smiley:

1 like

Lekker hoor, gefeliciteerd! Heel fijn dragend horloge :+1:t2:

Groeten van zijn blauwe broer

Edit: …succes met de verkoop :sweat_smile:

5 likes

:joy:

Scherp, klopt!

Nice :ok_hand: gefeliciteerd, mooie aanwinst

Leuk geschreven en succes met de verkoop!

1 like

Jij hebt duidelijk de tekst niet gelezen, snap ik wel hoor het is ook een lap tekst. :grimacing:

1 like

Klopt iets te veel tekst voor op een telefoon te lezen…
Nu wel de tijd genomen,kort maar krachtige na zeg maar🙂

1 like