NA: Seiko spb405j1met urushi dial

Goedenavond waarde lezers,

Zoals aangekondigd in mijn intro topic hierbij wat meer info over mijn recente aanschaf, een Seiko uit de Presage collectie, een Craftmanship Edition om precies te zijn. Zoals dat gaat was ik niet specifiek op zoek naar dit horloge, maar moest het zo zijn…

Nu de kinderen iets ouder zijn meende ik dat het weer tijd was voor een ‘net’ horloge en ik had hierbij in eerste instantie mijn pijlen gericht op een Omega Speedmaster. Vele uren op het Speedy Only forum gespendeerd en mij aardig verdiept in de rijke verhalen omtrent dit iconische horloge. Ook gepast in Utrecht en ik vind het een schitterend horloge. Ik was alleen nog niet helemaal uit over de uitvoering. Maar alle goede dingen komen langzaam, dus geen haast en nog maar wat meer blogjes lezen en plaatjes kijken.

Maar, van uitstel kan ook afstel komen en langzamerhand bekroop mij het gevoel dat na best lang niet dagelijks een horloge te hebben gedragen het ook best eens zou kunnen zijn dat het mij toch niet zo goed zou bevallen als gedacht. En zo ontstond het idee om eerst even te proefdraaien :face_with_peeking_eye:. Laten we wel zijn; de Speedy’s krijg je niet bij 2 pakjes boter in de lokale supermarkt…

Dus weer aan het snuffelen en nu ook Black Friday in de buurt kwam keek ik regelmatig in het “Leuke aanbieding online” gezien topic. En daar trof ik een link naar deze prachtige Seiko met zwart gelakte wijzerplaat. Het verhaal sprak mij aan maar bovenal het horloge. De slanke gouden secondewijzer, zwarte dial + zwarte datum, mooie armband. Het plaatje klopte én dan ook nog eens in de aanbieding.

Enfin, het was al laat en ergens een nachtje over slapen kan zelden kwaad.
Hoewel, de volgende ochtend was het horloge uitverkocht. Dat was toch een strop. Ik baalde er best wel van en heb online nog wat juweliers een berichtje gestuurd met de vraag of zij het horloge nog beschikbaar hadden (en bereid waren iets aan de prijs te doen). Dezelfde dag was ik toevallig in onze hoofdstad en heb daar meteen maar even de Seiko boutique bezocht, maar helaas ook daar geen succes. Wel de nieuwe variant bekeken en gepast, maar dit is een GMT uitvoering en deze sprak mij toch minder aan. Ook op leer en iets dikker dan de uitvoering die ik op het oog had… Dus zonder resultaat weer huiswaarts.

In de tussentijd bemerkte ik aan mijzelf dat het missen van het horloge maakte dat ik het nog liever wilde hebben :sweat_smile: en dus nog maar eens wat juweliers een bericht gestuurd.
Uiteindelijk zeer snel reactie gekregen van onze Duitse vrienden van Uhrenlounge! En met nog een mooie korting ook… Dus de deal was snel beklonken en de voorpret kon beginnen.

Shipping was vlot geregeld en het horloge keurig ingepakt. 5 sterren van mij. Met veel plezier deze mooie Seiko uitgepakt en geïnspecteerd. De wijzerplaat is schitterend! Lastig te fotograferen maar u begrijpt - dat kan ook aan mij liggen. Maar ook de kroon en bracelet vind ik erg mooi. Het handmatig opwinden geeft een bevredigend gevoel - dit voelt gewoon perfect.

Inmiddels draag ik het horloge nu ongeveer een maand met veel plezier, zeer tevreden met deze aankoop en fijn om weer dagelijks een mooi horloge te dragen. Sterker nog - ik heb het Speedy only forum de laatste tijd veel minder bekeken haha. Ik kan wel weer even geduld opbrengen…

Enfin, een paar plaatjes.

Dank voor het lezen!

100 likes

Ziet er prachtig uit! Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Gefeliciteerd met dit prachtige horloge!

Geweldige wijzerplaat, wat een contrast!

1 like

Dit vind ik een stijlvol horloge. Mooier dan een Speedy, dus goed gekozen. Lijkt deze nu heel erg op een grand feu emaille versie van dit horloge of is urushi uiteindelijk dan ook als email gebakken? Technische vraag, maar vanwege het emaille topic recentelijk zit mijn hoofd daar.

1 like

Wat een interessante vraag. Ik heb me vooral verdiept in de Urushi lak maar ook even gekeken naar emaille (de craftmanship series heeft, naast porselein, zowel een wijzerplaat met Urushi lak als een van emaille).

De Urushi lak is een techniek waarbij boomsap laagje voor laagje aangebracht wordt. Hierbij moet elk laagje na aanbrengen eerst drogen onder specifieke omstandigheden. Dit maakt het een tijdrovende techniek die alleen voor bijzondere voorwerpen wordt toegepast. Er is dus geen sprake van ‘bakken’.

Het emaille, zoals je zelf schrijft wordt wel gebakken. Maar ook de grondstof is anders, namelijk glas/metaal in poedervorm.

Prachtig ding! Proficiat.

1 like

Het leek me ook al logisch dat dit anders was, maar omdat ik niet au fait ben met de serie begon het toch even aan me te knagen.

Overigens vind ik het resultaat van beide mooi, maar ken vooral voorbeelden van urushi met ‘inclusies’.

1 like

Ernstig mooi, gefeliciteerd

1 like

Yes! Mooie Seiko!

1 like

Proficiat met je mooie NA!

Zit er ook nog een bepaalde structuur/reliëf/patroon op de wijzerplaat of oogt het vooral glanzend zwart?

1 like

De wijzerplaat is glad, wellicht niet zo goed te zien op de fotos maar het is net een zwarte spiegel.

1 like

Ontzettend toffe NA! :star_struck:

Dat klinkt goed.
Ik wens je nog veel draagplezier …

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Een chique aanwinst.
Het enthousiasme straalt je tegemoet.

Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met deze leuke Seiko. Laat zeker nog wat foto’s in daglicht zien. Veel draagplezier.

1 like

Mooi hoor :ok_hand:

1 like

Een woord: Prachtig! :ok_hand:t3:

1 like

Goed verhaal, stijlvol horloge!

1 like

Mooi zo’n cliffhanger in het aankoopproces! Deze wilde je in ieder geval echt hebben!

Gefeliciteerd met je aanwinst en veel draagplezier :+1:

1 like

Prachtige aanwinst :ok_hand: veel draagplezier!

1 like

Het is toch werkelijk geweldig wat ik op dit forum allemaal leer, nog nooit gehoord van deze techniek laat staan om deze te zien toegepast op het creëren van deze prachtige wijzerplaat.

Veel plezier met deze nieuwe aanwinst en minstens zoveel draagplezier gewenst

2 likes