NA: Seiko SUN043P1 50th Anniversary (Yeti)

Ik heb de zon in huis gehaald!
Het was ergens aan het begin van de zomer dat ik op Facebook iemand tegenkwam met een enorme witte Seiko die ik nog niet kende. Nadat ik achterhaald had dat het hier om de Sun043 ging toch even op het forum gezocht. Want ik vond het wel wat, deze lekkere frisse verschijning! Het is voor mij niet het meest voor de hand liggende model maar de witte kleur en gouden accenten

Ik had pech, in de maand ervoor waren drie tot vier SUN’s kort na elkaar van eigenaar gewisseld. En toen werd het stil… Toen maar een ‘gezocht’-topic begonnen. Leuke reacties en tips van forumleden en vrij snel meldde zich Stefaan, a.k.a. @Batman met zijn SUN die wel mocht vertrekken. Inmiddels stond mijn vakantie voor de deur en toen duidelijk was dat Stefaan op iets meer dan een steenworp afstand woonde geen haast gemaakt hem vóór de vakantie in huis te hebben. Na (vanaf de Zuid-Franse stranden) leuk heen en weer gemaild te hebben een leuke deal kunnen maken, inclusief een stalen band die er prima bij staat. Vaak wordt de band van de SUN019 erbij gedaan maar de meningen zijn sterk verdeeld over het kleurverschil. En die is ook niet goedkoop… Eerst maar eens een mooie leren band erbij zoeken, de gesprekken met @vintage4all lopen inmiddels…

En wat krijg je dan binnen? Een keurige full-set met doos, omdoos, garantiekaart en gebruiksaanwijzing alsmede de tags. Gewoon een mooi complete set, met de witte band in nieuwstaat. Helemaal zoals het was voorgeschoteld door Stefaan.

50th Anniversary
De SUN043P1 is één van de vier jubileummodellen die Seiko in 2015 uitbracht ter ere van 50 jaar duikhorloges. Het betrof twee Kinetics en twee automatten. De SUN043P1 is de witte uitvoering, uitgerust met het 5M85 Kinetic-uurwerk. De duikhorloges van Seiko zijn sinds de lancering van de 62MAS in 1965 een begrip en de modellen met de hoogste specificaties worden uitgebracht onder de Prospex-lijn. Naast de gebruikelijke teksten op de case back hebben deze edities de toevoeging ‘special edition’ en het betreft duikhorloges met een WR van 200m en een GMT-functie (!).

Het horloge
Zonder het hele internet over te schrijven wil ik de zaken die mij het meest opvallen/bevallen aan dit horloge met jullie delen:

  • De enorme dieptewerking van de kast: door de enorme, opgelegde indices en het feit dat er vier wijzers op elkaar gestapeld zijn maken dat de kast erg diep lijkt maar daardoor wel in verhouding met de buitenmaten van de kast.

  • Safferglas: yes, een Seiko die standaard is uitgerust met saffier glas! Wel zo lekker boven water, onder water hoeft dit niet persé beter te zijn (maar daar is al een discussie over gevoerd in het topic over de Merkur vs, de MM300….).

  • Het Kinetic-uurwerk: is nieuw voor mij dus een leuke aanvulling. Een beetje een kruising tussen een automaat en een quartz-horloge, maar dan met 6 maanden gangreserve :blush:. De rotor van de Kinetic-module is overigens duidelijk hoorbaar, een beetje als de kogel in een spuitbus, dat was even wennen (ok, ik heb Stefaan zelfs even gevraagd of dit normaal is maar er is zelfs een youtube-flimpje over :wink:). De bovenste pusher activeert de secondenwijzer overigens als energiereserve-indicator.

  • De GMT-functie: had ik nog niet dus ik weet niet nog niet hoe ik dit ga gebruiken. Wel grappig dat dit horloge deze complicatie heeft; duikers zijn doorgaans verder redelijk recht-toe-recht-aan.

  • De gouden accenten: echt heel mooi om te zien hoe de goudkleurige pushers en case-back afsteken tegen de rest van de kast, de witte dial en band, echt een zomerse klatser!

O ja, en de lumen…….zo dik (!) maar lasting te ‘vangen’ op een foto! Ik heb het hieronder toch geprobeerd.

Plaatjes, daar houden we hier van
Uiteindelijk dan toch de plaatjes, die zeggen zoveel meer dan woorden :wink:.

Samen met mijn zoon en zijn NA, het begint een familiekwaal te worden… :face_with_raised_eyebrow:

Speciaal voor @Batman

Kortom, ik ben wel blij met deze maffe, opzichtige joekel en ben er gewoon mee naar kantoor gegaan vandaag, ik probeer gewoon die zomer vast te houden. Weer eens wat anders!

Bedankt voor het lezen!

33 likes

Wat een klatser! Echt een bijzonder en uniek horloge :+1:

1 like

Mooi verhaal, mooie plaatjes …of ik deze zelf zou kopen? Ûh, nee! Maar dat laat onverlet dat 'ie jou natuurlijk wél erg goed staat. :wink:

Veel draagplezier! :+1:

1 like

Ontzettend mooi horloge.
Veel plezier met deze zomerse verschijning.

1 like

Een heerlijk ingetogen onopvallende verschijning :stuck_out_tongue_winking_eye:
Veel plezier er mee !

1 like

BAM! Is en blijft een mooie klatser :star_struck:
Staat ook goed bij je overhemd :+1:t2:

1 like

Leuke inleiding en foto’s!
Geniet van je NA, veel draagplezier toegewenst :+1:

1 like

Mijn beste,

Een energiek verhaal, schitterende foto’s
en een wel héél gelukkige horloge-familie!!
Leuk dan ook dat je de passie voor horloges kan delen met je zoon. :+1:

Maar voor nu: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

haha, goed gezien! Jij hebt oog voor detail :wink:

PS en ook bij mijn veters :joy:

1 like

Dank je Coenraad, jij ook ‘buona notte’!

1 like

Zeker een klatser, je pols valt er bij in het niet. Hele opvallende kleurstelling, super om die gewoon om te doen naar kantoor.

Mooie aanwinst!

1 like

Nice! Mooie aanwinst hoor

1 like

Haha, ik zou hem zelf ook niet kopen…normaal gesproken…maar ik weet niet wat het was. Beetje verliefd :heart_eyes: denk ik. Dat heb je soms :sunglasses::sweat_smile:

1 like

Dank je!

Ach, desk diven is ook duiken :wink:

1 like

Ziet er fris en netjes uit! Had er zelf nog nooit van gehoord!

1 like

Top horloge :+1:
Veel draagplezier toegewenst…

1 like

Deze staat nog op mijn wish list! Veel plezier ermee!

1 like

Mooi horloge en schitterende foto’s. Geniet er van.

Mooi !!! :smiley:
Ik heb de blauwe op staal. Iets ingetogener kleurstelling. Draagt top!

Desondanks beschikbaar :wink:

@MrW, dank je! Heb jouw blauwe gezien, mooi ding! Succes met de verkoop (over de stalen band kunnen we het altijd hebben :wink:)…

@Mikey1, er bevindt zich een aantal van deze binnen het forum. Ogen openhouden of een keer een ‘gezocht’-topic maken, dan komt ie er wel :+1:t2:

Dank je! :slight_smile:

1 like