NA: Seiko Super Chronometer No.1130 - Project


Een tijdje geleden kwam ik dit horloge tegen op Buyee en heb er een bod op gedaan. Ik vond het design van het horloge wel mooi, maar het zag er eerlijk gezegd niet zo goed uit. Maar daarvoor was de dial nog wel in goede staat, en ondanks dat erbij stond, dat het niet werkte, heb ik het toch gekocht.

Maar bij aankomst bleek het uurwerk niet meer zo goed. De secondenwijzer was eraf gegaan, misschien tijdens transport, wie zal het zeggen.


De balans doet het een paar tellen, maar dan houdt het op. De secondenwijzer er weer op plaatsen, dat was geen probleem. Het glaasje had wel was krasjes, maar een paar minuutjes werk met polywatch deed al wonderen. Het uurwerk is een ieder geval een Seikosha Three 3 Adjusted.

Dat het uurwerk niet liep, bleek te komen door het missen van enkele onderdelen. De kroon kan namelijk zo uit het horloge getrokken worden, en als je probeert de veer op te winden, dan lockt de veer niet. Ik heb dan niet erg veel ervaring met horloges, maar dat kon ik nog wel uitvogelen.

Maar over dit horloge is zo weinig te vinden, dat onderdelen al helemaal moeilijk zouden worden. Tot ik deze week eenzelfde horloge op internet tegenkwam. Precies hetzelfde, alleen ziet de kast er werkelijk verschrikkelijk uit, er zit een verkeerde kroon op, en het glaasje is kapot. In mijn ogen een goede kandidaat om van twee horloges Ă©Ă©n goede te maken.
15fb58fb

En dat is ook precies wat ik ga doen. Ik ben alleen nog wat huiverig dit antieke uurwerk zelf onder handen te nemen, omdat mijn ervaring met horloges net genoeg reikt tot het afstellen van de balans (hetzij wat amateuristisch, maar mijn horloges lopen nu wel op tijd met minimaal verschil), maar het (de-)monteren van een uurwerk is toch wel een andere niveau. Bovendien beschik ik niet over de materialen om dit te doen. Dus ik moet nu iemand gaan zoeken, die dit aan zou durven.

Ik twijfel nog wat ik met de kast ga doen, aangezien het chroomwerk van het messing begint los te laten, en dat ziet er niet bepaald fraai uit. Toen ik de groene vlekken probeerde weg te poetsen, kwam er behoorlijk wat schilfers chroom mee. Dat is dus niet de bedoeling, en ik vraag me af, of ik er niet beter aan doen het hele chroomwerk voorzichtig te verwijderen en het dan opnieuw aan te brengen. Dit lijkt hetzelfde geval te zijn bij het donorhorloge, dat ik me heb aangeschaft. Daar lijkt het chroomwerk er ook bijna af te vallen, met flinke oxidatievlekken van het messing. Ik heb niets tegen een bepaald patina, maar dit ziet gewoon niet uit… Een galvanosetje zijn ook niet de allergrootste kosten, en het zou het horloge er wel stukken beter eruit laten zien. Bovendien heb ik hier nog een projectje liggen, waar ik zo’n galvanosetje bij zou kunnen gebruiken. Dat is bij een verguld horloge, waar het meeste goud weg is gesleten.

Maar eerst moet mijn donorhorloge eens komen, dan besluit ik wel wat ik er precies mee ga doen. De dial van de donor ziet er misschien nog wel beter uit, dan het eerste, maar eerst zien, dan geloven…

9 likes

mooi verhaal. we zijn vast allemaal benieuwd naar het vervolg. ik vind vintage steeds leuker !

Dat heb ik ook. Begonnen met een paar nieuwe horloges, maar inmiddels beginnen de vintage horloge de overhand te krijgen… Ik heb nu 9 vintage horloge, allemaal ouder dan veertig jaar, en vijf moderne horloges. Ik draag ze allemaal met veel plezier, maar ik zie het aandeel vintage alleen maar toenemen…

Heel gaaf, ben benieuwd naar het resultaat!

Als je foto 4 beziet, zie je het uurwerk, op het rachetwiet (welke op de arbre in de veerton gemonteerd zit), is de klik aangebracht. De klik blokkeert het terugdraaien van het rachetwiel. Je kunt dat dus controleren door even aan de kroon te draaien, waardoor het rachetwiel begint te draaien (als het goed is). De klik moet meegaan en direct terugspringen als je stopt met draaien.
Als de klik wel goed werkt en de veer wordt niet opgewonden, ligt dat aan de veer. Deze is geboken.

1 like

Leuk project, succes verder!
Toch geinig dat je zo’n uniek horloge twee keer vind. :smile:

Zover was ik ook al. Ik heb het tandwiel ook al verwijderd, en de veer mist gewoon… Verder durf ik het niet los te maken, ik heb al eens te maken gehad met vliegende veertjes in een ander horloge. En die schroefjes zijn zo klein… Voor je het weet, ben je ze kwijt…

Maar waar haal ik een passende veer vandaan? Ik weet niet eens hoe die eruit moet zien… Heel groot kan het niet zijn. En dan moet ik ook nog eens kijken, wat ik aan de kroon kan doen. Die kan ik er nu zo uit pakken. Lijkt me ook niet optimaal.

Maar inmiddels ben ik weer een stuk verder met de kast. Met een nagelvijl (niet veel meer dan wat zeer fijn schuurpapier op een stukje foam) heb ik alle chroom kunnen verwijderen. Daarbij heb ik echt opgelet de lijnen te behouden en ook niet te veel weg te slijpen. Daarna heb ik de kast helemaal gepolijst. Ik moet zeggen, dat dit eigenlijk helemaal niet misstaat, maar ik wil het wel weer origineel maken. Dus toch verchromen.

Ik heb me ook wat ingelezen op het galavano verchromen. Ik heb 2 opties: verchromen of palladiseren. Ik denk dat ik voor het laatste ga, aangezien het effect gelijk is aan verchromen, maar voor het andere horloge kan ik die laag ook gebruiken om het horloge te vergulden.

Vanavond maak ik nog wat foto’s van de vorderingen.

Dat was geluk hebben. Ik had eerst geboden op een ander horloge, dat miniem verschilde, maar qua uurwerk gelijk zou moeten zijn. Maar die had ik net niet gewonnen. En toen stond deze er ineens op. En ik kon het ook nog eens tegen een schappelijke prijs kopen. En wie weet kan ik ze allebei wel weer maken… Dat zou mooi zijn…

1 like

Om te kunnen zeggen welke veer geplaatst moet worden zul je vast moeten stellen welk kaliber het uurwerk heeft, Dat staat veelal onder de balans in een lettercombinatie en een getal erbij. bv. ETA 2790 vermeld.

De gegevens voor een veer bestaan uit: Hoogte x dikte x lengte x binnendiameter veertrommel: bv.
1.30 x .05 x 160 x 5 (Non-Automatic) in mm.

1 like

De vorderingen aan de kast.







3 likes

Hier zit weer wat vooruitgang in. Ik heb me een tweede horloge kunnen bemachtigen, waarvan de kast in veel slechtere staat was. Maar het uurwerk is wel goed, al wou het niet meteen aan de slag. Het probleem leek hem te zitten in een te strakke veer? Het was onmogelijk om de kroon nog iets te bewegen. Nadat ik de veer heel voorzichtig wat gelost had, liep het uurwerk weer.

Ik heb wel van het tweede horloge het gehele uurwerk, met wijzerplaat en wijzers overgenomen, omdat die gewoon in veel betere staat waren. Nu de kast opnieuw verchromen, en het uurwerk laten services, want daar waag ik me (nog) niet aan. Maar het is me al veel waard, dat deze het nu weer doet!


Ik moet wel zeggen, dat het horloge in deze staat wel heel erg mooi is, en dat de verleiding groot is om het zo te laten of te vergulden. Maar ik wil het wel in originele staat terugbrengen. Leuk detail is wel, dat de leeftijd van dit uurwerk op de backplate staat.

1 like

Dit is vermoedelijk een gevolg en geen oorzaak. Grote kans dat er iets is waardoor het uurwerk stil gevallen is. Iemand heeft hem vervolgens nog eens extra opgewonden…je strakke veer.

1 like

Hoe dan ook, het uurwerk lijkt nu wel lekker op tijd te blijven lopen. Vanmorgen leek het amper af te wijken, vanavond eens kijken wat het werkelijk is.

Nu begin ik onder de indruk te raken van dit uurwerkje. Na 24 uur nog steeds precies op tijd! Maakt dus zijn naam best wel waar.

Wel kreeg ik een andere aangename verrassing. Bij het tweede horloge, zat nog een ander horloge, een Seiko Unique. Toen ik die eens van binnen ging bekijken, bleek, dat er vrijwel hetzelfde uurwerk in zit! Alleen is het metaal hier rose-kleurig gemaakt. Dit uurwerkje doet het ook, maar niet echt goed. Zal wel dringend een beurtje nodig hebben, die zal het terzijnertijd wel eens krijgen, omdat ik de wijzerplaat en design wel leuk vind.


Inmiddels heb ik wat verder gespeurd naar dit uurwerk, waarvan vermoed wordt op het internet, dat het een “kopie” van een ETA 1080 is. Ik moet toegeven, de gelijkenis is er wel. Al lijkt het Seikosha uurwerkje dan wel veel simpeler uitgevoerd (geen/andere shock bescherming)

Dit is slechts als voorbeeld.

1 like

Leuk die oude seiko’s. :+1:
Ze zijn meestal nogal klein, rond de 30-32mm.

1 like