NA Seiko Type II 7546-8070

Eerst even een muziekje er bij halen.

Waarom dit nummer? Omdat de Eagles met Hotel California op nummer 1 hebben gestaan in de top 2000 in het jaar 1977… aldus internet, want ik bestond toen nog uit een zaad- en eicel. Dus wat weet ik er nou van? Nah ja het is in ieder geval een bruggetje naar dit horloge wat in hetzelfde jaar uit de fabriek kwam rollen.

Een paar dagen geleden schreef ik nog een NA over de SPB143, wat voor mij een grail watch was… en nog steeds is. Het is dat horloges kussen als een beetje vreemd wordt gezien, maar was het de normaalste zaak van de wereld geweest, dan was die al heel wat afgelebberd. Een heerlijk gevoel is dat, als je je grail hebt gevonden en kan ophalen… of het wordt gewoon geleverd… dan lag je de nacht daarvoor waarschijnlijk in een slaapzak op de deurmat.

Goed ik dwaal af. Heel leuk je grail binnen hebben, maar als het geluk eenmaal is ingedaald, het verliefd zijn veranderd naar houden van… dan krijg je toch een beetje een leeg gevoel van binnen. Je hebt geen doel meer, je mist eigenlijk gewoon iets… en volgens mij is dat de jacht!

Een paar dagen geleden zat ik met een forumlid via pb te praten over een vintage watch. Dat leek me ook een hele leuke tak van deze sport. Eergisteren ging ik dan ook maar eens in het bruine gedeelte loeren om eens kennis te maken met dit gedeelte van het forum.

Maar waar moet je binnen? Ah! Al snel popte er een leuk topic naar boven: Vintage Seiko Only. Hoe kan het ook anders… Als Seiko liefhebber was dit een ment to be momentje. Het moest een Seiko worden.

Maar ja, vintage en prijzen… het zegt me niks. Wat kost het? Moet ik bieden? Hoeveel dan? Ik had wel een type model voor ogen. De Tissot PRX, of het nu de Quartz of automaat is, is gewoon een heel gaaf model. Helaas te groot voor mijn polsen, maar lekker is die! Ik wist dat Seiko ook dit soort modellen had dus laten we daar naar gaan zoeken… maar dan vliegen de benamingen termen en cijfers dus om je oren.

Zo groen als ik was besloot ik om een topic te openen, want ik had ook al het een en andere op Marktplaats gezien. Omdat iedereen altijd zo behulpzaam is zou ik vast wel wat noob vragen mogen stellen.

Al snel kreeg ik antwoorden en had al snel door dat een forumlid er verstand van had. Ik had ook al contact gehad met de verkopers op MP. De horloges waren leuk, maar hadden net niet die wow factor die de PRX wel heeft.

Vandaag in het begin van de middag kreeg ik een pb van het forumlid waarmee deze jacht was begonnen. “ Ik ga er van uit dat je deze ook al hebt gezien?” met vervolgens de link naar marktplaats. Die had ik dus nog niet gezien. Ik was nog maar één muisklik verwijderd tot ik een kleine hartverzakking kreeg. Dit was het horloge!!! Ook nog met Kanji date wheel! De bracelet was mooi! Wat kost die??? Oh… bieden… hmmm en nu?

Omdat ik er allemaal geen kaas van heb gegeten besloot ik het forumlid dat veel kennis heeft een pb te sturen. Hij had me ook al geholpen in mijn topic met noob vragen. Immers, ik wil niet te veel bieden, maar ook niet te weinig, want dan komt het weer over alsof je iemand een schop tegen de schenen geeft. Met deze vraag hoopte ik dat het forumlid me op weg kon helpen.
Maar wat bleek??? Alsof het toeval er mee speelde… deze advertentie was van het forumlid!!!

Omdat ik HF-er ben mocht er wel wat van de prijs af en dat was een heel keurig bedrag. Al snel werd er een deal gesloten. Aangezien hij een half uurtje bij mij vandaan woont, heb ik gevraagd of ik het horloge mocht ophalen… en zo geschiedde. Heerlijk zulke snelle deals!

Zie hier, de Seiko Type II 7546-8070!

Wat een leuk ding hè? Hij is zo klein!!! Maar 36mm. Onderweg naar huis bleef ik er maar naar kijken, best lastig als je aan het autorijden bent, maar met je linkerhand het stuur op 12 uur houden en de mouwen opstropen was het prima te doen. Helaas ook file, maar ik had een prima uitzicht! Nog een plaatje dan?

Eigenlijk vind ik het vrij bijzonder om een horologe om de pols te hebben die 5 jaar ouder is dan ik. Wat zou het allemaal meegemaakt hebben en van wie is het allemaal geweest? Het heeft in ieder geval al best wat meegemaakt, want het horloge heeft wel zo zijn krasjes, maar dat is niet erg. Het geeft het wat extra karakter. In het daglicht valt het eigenlijk nauwelijks tot niet op.

De jacht duurde iets korter dan ik zelf had verwacht. Is dat erg? Nee hoor, want ik heb wederom ervaren hoe leuk en behulpzaam dit forum kan zijn! Horloges zijn leuk en mooi, maar het zijn echt de mensen die het tot een hobby maken! Degene die mij heeft de link heeft gegeven en degene die het horloge aan mij heeft verkocht, ik wil jullie nogmaals heel hartelijk danken!

Nog even een wrist shot ter afsluiting dan!

20 likes

Gefeliciteerd, hele gave NA!

1 like

Prachtige aanwinst :v:

1 like

Leuk, toch de trekker overgehaald zie ik. Mooie aanwinst!
Kanji, lekker …

Veel draagplezier! :ok_hand:

2 likes

Mooi man, een heerlijke vintage Seiko met een goed verhaal!

1 like

Gaaf! Ik heb er zelf 2 in mijn collectie en hopenlijk nog meer. Mijn pijlen gericht op de 4336-8050.

1 like

Als Seiko vintage nood moet ik even google raadplegen welke dit is :see_no_evil: Hold the phone…
Edit: Ja die is ook erg mooi! Die dial is gaaf zeg!

1 like

Graag gedaan :stuck_out_tongue: :ok_hand:

Nogmaals gefeliciteerd, mooi horloge om erbij te hebben!

1 like