Een tijdje terug had ik een boel horloges gekocht in Japan. Daar bleek een heel leuk speedmaster bandje op een van de Seiko’s te zitten . Maar dit horloge was een van de redenen waarom ik de horloges gekocht had. Het was al even geleden dat ik deze ontvangen had maar gisteren weer opgehaald bij de horloge en hij is nu eindelijk weer klaar om te dragen. Een foto van toen ik hem net ontvangen had:
Het is een Seiko Cronos J13046 uit 1962. Seiko was in de jaren 50 sterk in ontwikkeling wat leide tot nieuwe en betere modellen zoals in 1956 de Marvel, Lord Marvel uit de Suwa fabriek en uit de Daini fabriek in 1958 de Cronos. De eerste Cronos modellen waren nog niet waterdicht maar in 1960 werd de eerste waterdichte versie geproduceert. Ze hadden een schroef ring die de caseback stevig tegen de pakking drukte waardoor het horloge waterdicht werd. Het was het eerste waterdichte horloge van Seiko. Seiko staat tegenwoordig daar natuurlijk bekend om, zn waterdichte duikhorloges. De Cronos was het begin daar van dus.
Met de “water 50 proof” tekst op de wijzerplaat en het zeepaard logo op de achterkant onderscheiden de waterdichte versies zich van de andere Cronossen. Het horloge werd door Seiko zelf als duikhorloge aangeprezen maar zonder lumen en bezel was het nog niet een praktische duiker. Er was laatst nog een hele discussie daar over op het forum, wat nou het eerste duikhorloge was en in die discussie zal ik me hier verder dus niet mengen
Ik ben het afgelopen jaar steeds meer geinteresseerd geraakt in deze “oude” Seiko’s. Ze zijn heel anders dan wat we in Nederland gewend zijn geraakt van Seiko. In Japan was het merk ook al in de jaren 50 en 60 groot en kom je dit soort horloges weer tegen. Hij is niet alleen waterdicht maar qua uiterlijk ook robuuster, met de dikkere indices, en lange en tevens dikkere lugs.
De veer bleek gebroken te zijn toen ik het horloge voor de eerste keer het horloge opwond en de veer voelde slippen. Gelukkig heeft @Aad57 mij kunnen helpen door het horloge te servicen en een nieuwe veer en glas te vinden waarvoor dank (wat bij dit soort oude en obscure modellen veel lastiger is dan normaal). Binnen in zit een mooi handwinder uurwerk en zien we het Daini DNA terug. Aan het uurwerk en het ontwerp daar van is te zien dat de Cronos de voorlopers was van de King Seiko’s.