De 1e van 2025 is een feit.
Draag mijn 14060 Sub echt dagelijks maar voor strand, zee en vooral zand moest er toch nog iets naast komen.
Eens kijken of deze dat waar gaat maken, de Serica 5303-1 COSC .
Hier alvast de droge cijfers;
Material
Stainless Steel 316L
Waterproof
30 ATM (300M)
Finishes
Alternate Polished-Satin finish
Resistance
Anti-magnetic (50.000 A/M)
Diameter
39MM
Thickness
12.2MM
Lug to lug
46.5MM
Lug width
20MM
Caliber
M100 COSC
—
—
Finishes
Côtes de Genève
Movement
25-jewel Swiss Mechanical self-winding Movement
Frequency
28,800 ALT/HR (4HZ)
Power reserve
42H
Resistance
Shockproof
Crystal
Double-domed Sapphire Crystal
—
—
Thickness
2MM
Coating
Inner anti-reflection Coating
Dan hebben we dat alvast gedaan
Als eerste heb ik de stalen band eraf gehaald dit is niet echt mijn smaak en een lastig gefriemel om om te doen. Ben een liefhebber van nato en MN banden en dat staat deze stoere duiker best.
De bediening van de kroon is een feestje en bij het los draaien popt de kroon gelijk in positie om eventueel op te winden. het uurwerk heeft natuurlijk hacking en dat was bij de vorige serie soms nogal een probleem wat nu verholpen schijnt te zijn.
De kast heeft een prachtige brush met mooie gepolijste vlakken op de aflopende lugs.
Het horloge toont wel kleiner dan de sub terwijl deze maar 1mm kleiner is dit komt door de kleinere wijzerplaat als gevolg van de dubbele bezelrand. Maar de afleesbaarheid is prima.
Een submariner die niet naar de zee mag ( snap ik overigens volledig)
Goede keuze voor de Serica. Een hele fijne maat en, heb er ooit een vast mogen houden, een uitstekende bouwkwaliteit. Ik vermoed dat er hier ook nog wel eentje komt dit jaar.
Een lekkere vakantieknaller en een fraaie aanwinst, geniet ervan!
Gave NA. Eens wat anders dan de standaardmerken. Ben benieuwd of er meer op het forum zijn.
Wat ik mooi vind is. De diameter. 39 is echt top. Goed op jouw polsmaat ook. Tevens volledig eens met je nato keuze op dese.
Verder vond ik die minutetrack mooi, en het ontbreken van een datum. Ook die lugs, met die verschillende vlakken en facetten, afgewisseld polished en brushed: top
Dikte is ook relatief gering, heel nice. Draagt wrs erg comfortabel.
Het glaasje, leuke keuze, vintage feel.
Toch is er naar mijn mening ook ruimte voor verbetering. Let wel, dit zijn slechts weerspiegelingen van mijn persoonlijke smaak:
Minpunten voor mij zijn: bovenaan de lijst allereerst de hourmarkers, hoe ver die naar binnen staan. Zorgt wmb voor een rommelig geheel, alsof er te weinig orde/ regelmaat in die hourplots zit. Alsof de dial een schietschijf is waar willekeurig gaten in zitten. Wordt verergerd door die dots op de 12 uur positie. Als de dots dichter bij de minutetrack stonden, icm langer wijzersetje, was dit in mijn optiek netter geweest.
Een matte plaat had ik mooier gevonden.
Die two tone bezel inlay… meh… ik weet t niet. Geen ramp maar had ook niet gehoeven wmb. Een mat grijszwarte inlay met mooi klein font en zonder letters als heures / minutes had mijn voorkeur.
Die stalen band maar dan met name hoe die bevestigd is tussen de lugs… die endlinks… dat is een drama. Goed dat je die meteen eraf gehaald hebt.
Tot slot mis ik op zo’n robuuste duiker eigenlijk wel crownguards. Dat vind ik toch echt een must, tenzij je het over een vintage exemplaar hebt, uit de tijd dat men dat nog niet echt deed.