Dit wordt denk ik een iets minder lang verhaal, dan jullie gebruikelijk van mij gewend zijn. Maar let’s go.
Naast dat ik 3 Rolexen heb, kan ik nog steeds minder kostbare en minder bekende merken waarderen. Zoals Sinn, Cwc en zo dus ook Serica. Zolang ze, in mijn ogen, maar een eigen gezicht of verhaal hebben.
Ik had Serica al wel vaker voorbij zien komen en zo ook de 5303. Maar toen kwamen ze ineens uit met de 5303 PLD, oftewel Plongeurs Démineurs. Of op zijn Nederlands de duikers van de explosieven opruimingsdienst. Hier door werd ik toch wel een beetje getriggert aangezien ik munitie technicus ben. Het ontwerp vind ik cool en het kleurtje van de bezel ook mooi. Maar ik had niet gelijk zoiets van die moet ik per direct kopen. Eerlijk gezegd, had ik ook niet helemaal door dat het een limited edition was.
Samen met @G.mulder had ik gepland om in oktober naar watchtime in Düsseldorf te gaan. En 3 keer raden welk merk daar ook stond? Inderdaad, Serica was ook aanwezig. Dus eindelijk kans om de horloges eens in het echt te ervaren. Ik ben namelijk niet zo van het kopen zonder kijken.
En ik werd zeer positief verrast door het horloge. Maar misschien nog wel meer door het gesprek met de oprichter. Want hij was namelijk echt een ontzettend enthousiaste en aardige vent. Ik gaf aan dat ik de PLD interessant vind vanwege mijn baan. Ik vertelde hem wat ik doe en liet ook wat dingen zien. Waar op hij uiteindelijk zei: nou eigenlijk is hij uitverkocht maaaaaaar… ik heb er nog een paar achter de hand. Dus als je echt interesse hebt, dan kan ik wat voor je regelen.
Die had ik eigenlijk even niet zien aankomen en op dat moment was helaas, de pot leeg. Dus met “lege handen” naar huis. Maar ik had al wel een tijdje, mijn Sinn u50 in de verkoop staan. Dus daar was alle hoop op gevestigd, dat die zsm een nieuwe eigenaar zou vinden.
Ik had ergens in augustus via de mannen van de tijd insta, al eens contact gehad met @Sjorsson . Aangezien hij in een aflevering had laten vallen, interesse te hebben in een Sinn u50. Maar toen is het niet tot een deal gekomen. Echter later, toen hij een Seiko te koop aanbood. Heb ik hem nog eens een berichtje gestuurd, om nog eens te peilen wat zijn interesse was. Uiteindelijk ging hij toch overstag en is het toen wel tot een deal gekomen. Dus had ik eindelijk budget!
Een dag na de verkoop al gelijk contact gezocht met de eigenaar van Serica. En gelukkig had hij nog wel eentje beschikbaar. Maar had die de kroon op 9 uur en ik wilde hem graag op 3. Gelukkig was dit geen enkel probleem, de horlogemaker kon dit makkelijk aanpassen.
Vorige week zaterdag heb ik eindelijk het horloge mogen ontvangen. Nu zijn er wat dingen anders aan dit horloge dan de meeste duikers. Deze heeft een zogehete DT Max scale op de bezel, ik heb geen idee hoe het werkt. Maar hier mee kan je blijkbaar, boven water komen, zonder decompressie stops.
Ook staat er op de wijzerplaat amagnétique, oftewel amagnetisch. Omdat volgens de site je, een onder zee mijn, met een horloge met een magnetisch veld zou kunnen laten exploderen. Op basis van mijn eigen kennis noem ik dat echt bullshit marketing. Want als je een onderzee mijn hebt, die ontsteekt op magnetische verstoringen. Dan wil je het liefst wel grote slagschepen uitschakelen en niet Jan Piet snot op zijn kleine vissersbootje. Oftewel de mijn moet een bepaalde maten van selectief zijn, want anders is het verspillingen van je bronnen. Maar goed dat ter zijde.
Buiten de marketing onzin vind ik het horloge nog steeds echt heel cool. Een eigen gezicht door de wijzerplaat, een broad arrow wijzer (geen fan van speedmasters, maar met kan ik ze wel waarderen), gebruik van een mooi kleurtje op de bezel en inclusief een mooie groene MN stijl bandje. En hij draagt op de milanese band erg goed. Nou alweer lang genoeg geluld tijd voor foto’s.
En iedereen weer eens bedankt voor het lezen.