NA sexy bejaarde Amerikaanse dame

I present you… een Gruen uit de periode van The Great Gatsby. Dit model Gruen Precision Cartouche 260 komt uit 1927/28.

Zo ziet ze er uit op de pols:

Laat ik even ingaan op de bijzonderheden…. Of eigenaardigheden.

Het is een volledig in-house horloge. Het uurwerk is een caliber 107 (eigenlijk 1077 ivm 17 jewels) en gemaakt in de Gruen Precision factory in Biel Zwitserland. Tegenwoordig zit in het pand een administratie kantoor van Rolex.

Het kastje is gemaakt in de Gruen werkplaats Time Hill in Cincinnati Amerika. Het gebouw is gebaseerd op middeleeuwse gildezalen uit België. Ze doen in de USA niet aan speciale merkjes, gewoon 14K en klaar.

Verder is het typisch Art deco en allesbehalve Hollandse eenvoud. 6 blue river diamanten en zwarte emaille bij de verborgen lugs. Verder ook nog een stuk met “antique finished engraving”, door mij teruggebracht met wat acryl verf (zie allereerste foto). Dan hebben we nog de versierde zijkant en ach… de achterkant bevat ook nog wat sierlijks. Uiteraard in die tijd met de hand gegraveerd in de fabriek. De wijzerplaat met mooie sierlijke geschilderde cijfers maakt het af.

En aangezien het toch al over de top is, een filigree stretch bandje uit dezelfde tijd er aan gedaan.

77 likes

Wat een juweel, Jenneke! Prachtig gerestaureerd trouwens.
Wat leuk dat we nu ook eens echt fraaie oude dameshorloges te zien krijgen. De relatie met Rolex is interessant.

Graag meer van dit soort postjes, wat mij betreft een aanwinst voor het Horloge Forum!

1 like

Mooi stukje handwerk geschiedenis, gefeliciteerd :+1:

1 like

Helemaal niet hoor, erg smaakvol horloge juist. Bandje staat er ook goed bij. :+1:t2:

1 like

Erg leuk om te lezen, dames horloges worden hier vaak als niets waard en niet verzamelbaar weggezet, deze is wel echt leuk!!

2 likes

Mijn beste,

Leuk hoor zo’n horloge van bijna een eeuw oud!!
“Een horloge met een heuse Geschiedenis”!!
Dank voor het delen.:watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Restauratie? Uhm… Nou, het heeft nog geen uitgebreid lexaf poetsbeurtje gehad hoor. Enkel met wattenstaafje over de wijzerplaat, beetje pulken met een houtje en klein beetje verf. Geen ultrasoon, brasso en polywatch. Ach, op die leeftijd zijn rimpels best prima.

2 likes

Wat een leuk verhaal. Daarbij een prachtig horloge van een mooi merk. :+1:t3:

2 likes

Sssst…. niet verder vertellen. Nu zijn ze nog betaalbaar. :sweat_smile:

2 likes

Leuk verhaal erbij, bijzondere vonst :ok_hand:t3:

1 like

Uniek zeg!

En hoe loopt zo’n bijna 100 jaar oude dame nou? Kwiek of met een rollator :sweat_smile:?

1 like

Mooi hoor Jenneke! Is zeker de moeite waard en fijn om eens wat anders te zien tussen al het mannengeweld :blush:

1 like

Vermoedelijk huppelt ze wat… maar heb geen Timegrapher. Zal haar morgen eens doormeten met de Watch tuner app. Weet ik gelijk of het 20160 of de standaard 18000 A/h is.

1 like

Leuk horloge! Kan nog best een lager tikgetal hebben.

1 like

Mooie aanwinst. Ik heb altijd een zwak voor zulke oudjes.
Veel plezier ermee :+1::+1:

1 like

Af fabriek iig niet. Alle uurwerken van Gruen hebben 18000 of hoger. Het was in die tijd een kwaliteitsmerk… horloge zal toen rond de 150 dollar gekost hebben. En aangezien dit een precision uurwerk is, vermoed ik zelfs dat het tikgetal hoger is.

2 likes

Echt een keer wat anders, heel leuk om te zien en lezen. Zo mooi nog (of weer) na 100 jaar. En uit Amerika, dat is altijd een pre :us:

1 like

Ik hou er wel van :ok_hand:
Echt Roaring Twenties
We zitten alweer in de jaren '20 bedenk ik me nu

1 like

Een sieraad! Erg mooi… :ok_hand:

1 like

Wauw! Wat een sieraad !

1 like