Laat ik even ingaan op de bijzonderheden…. Of eigenaardigheden.
Het is een volledig in-house horloge. Het uurwerk is een caliber 107 (eigenlijk 1077 ivm 17 jewels) en gemaakt in de Gruen Precision factory in Biel Zwitserland. Tegenwoordig zit in het pand een administratie kantoor van Rolex.
Het kastje is gemaakt in de Gruen werkplaats Time Hill in Cincinnati Amerika. Het gebouw is gebaseerd op middeleeuwse gildezalen uit België. Ze doen in de USA niet aan speciale merkjes, gewoon 14K en klaar.
Verder is het typisch Art deco en allesbehalve Hollandse eenvoud. 6 blue river diamanten en zwarte emaille bij de verborgen lugs. Verder ook nog een stuk met “antique finished engraving”, door mij teruggebracht met wat acryl verf (zie allereerste foto). Dan hebben we nog de versierde zijkant en ach… de achterkant bevat ook nog wat sierlijks. Uiteraard in die tijd met de hand gegraveerd in de fabriek. De wijzerplaat met mooie sierlijke geschilderde cijfers maakt het af.
Wat een juweel, Jenneke! Prachtig gerestaureerd trouwens.
Wat leuk dat we nu ook eens echt fraaie oude dameshorloges te zien krijgen. De relatie met Rolex is interessant.
Graag meer van dit soort postjes, wat mij betreft een aanwinst voor het Horloge Forum!
Restauratie? Uhm… Nou, het heeft nog geen uitgebreid lexaf poetsbeurtje gehad hoor. Enkel met wattenstaafje over de wijzerplaat, beetje pulken met een houtje en klein beetje verf. Geen ultrasoon, brasso en polywatch. Ach, op die leeftijd zijn rimpels best prima.
Vermoedelijk huppelt ze wat… maar heb geen Timegrapher. Zal haar morgen eens doormeten met de Watch tuner app. Weet ik gelijk of het 20160 of de standaard 18000 A/h is.
Af fabriek iig niet. Alle uurwerken van Gruen hebben 18000 of hoger. Het was in die tijd een kwaliteitsmerk… horloge zal toen rond de 150 dollar gekost hebben. En aangezien dit een precision uurwerk is, vermoed ik zelfs dat het tikgetal hoger is.