Ik schakeer mijzelf onder de categorie flipperaars, want aandachtspanne van een kleuter, de reis is altijd leuker dan aankomen en de hobby moet toch wel dynamisch zijn.
Maar wellicht is dit een totaal ander verhaal…
Enter de Sinn 103.181 Klassik 12 Limited Edition 600 uitgebracht ter viering van hun 60-jarig bestaan.
Tot voor kort was Sinn voor mij redelijk onbekend en dan bedoel ik niet de Nederlandse vertaling. In mijn langdurige zoektocht naar een toolwatch (want zoeken is leuker dan hebben) kwam ik de 103 tegen. Mijn oog viel op de St Sa saffier versie, zeker minder toolerig (?) dan de St maar ik vind saffier mooi alsmede de, enigszins onhandige, geschroefde pushers.
Na wat zoeken, kijken, overwegen en repeat kwam de Klassik 12 Limited Edition in beeld en die voldeed volledig aan mijn inmiddels wat bijgestelde wens van een toolwatch maar dan met wat bling. Wer-ke-lijk prachtig gemaakt, licht gebold saffier boven en als caseback, ceramische bezel met een 12-uur tweede tijdzone verdeling (vandaar Klassik 12) en de favoriete 3/6/9 positionering van de sub dials.
Wat feiten betreffende deze Sinn. Binnenin tikt de Sellita SW510, de bezel heeft een 12-uurs verdeling en klikt ook 12 keer, de kast heeft de voor mij mooie maat van 41mm en is niet minder dan 17mm dik. In cijfers fors, in draagcomfort echter prima te doen doordat het gebolde saffier van de caseback in de pols valt en de kast minder dik oogt. Gewicht zonder band is 88 gram en 200m waterdicht door geschroefde kroon en pushers.
Sunburst op de zwarte wijzerplaat, subdials met cirkel motief, opgelegde indices en gelukkig een zwarte datumschijf met witte cijfers waardoor het geheel van de wijzerplaat iets meer rust krijgt.
Als noviteit nog vermeldingswaard dat deze Sinn beschikt over hun Ar-Dehumidifying Technology.
Aangezien ik zero verstand van techniek heb en het een soort van ‘literaire’ zelfmoord zou zijn als ik het hier vereenvoudigd zou proberen uit te leggen, onderstaand de uitleg, geknipt, geplakt en vertaald middels het internets.
“Deze slimme innovatie van Sinn lost het probleem op van verouderende olie als gevolg van vocht in de lucht in het horloge. Sinn gebruikt een droogcapsule, speciale afdichtingen en beschermend gas in de behuizing om dit verouderingsproces te vertragen. Het is ook een maatregel om te voorkomen dat het kristal beslaat als gevolg van een plotselinge extreme temperatuurverandering. De droogcapsule is gevuld met kopersulfaat en absorbeert het vocht uit de lucht in het Sinn 103 Classic 12 horloge. De indicator geeft aan wanneer het tijd is om deze titanium droogcapsule te laten vervangen. De kleuren gaan van lichtblauw tot donkerblauw voor een volledig verzadigde capsule” (bron: Fratello 09/2021 R-J Broer)
Zo, en door naar de foto’s, dank voor het lezen.