NA: Sinn 556 A

Het is er eindelijk van gekomen, nadat ik dit horloge een jaar of vier geleden in het vizier kreeg op HF.
Daar ik de laatste tijd wat horloges verkocht had, waaronder de Oris Aquis en de Méraud Bonaire, was er weer wat ruimte in de collectie voor een mooie toolwatch.

De Méraud Bonaire, heel mooi afgewerkt en zeer draagbaar, maar uiteindelijk toch niks voor mij.

De Oris was een topper maar naar mijn gevoel net dat tikje te groot.

Vorige week vrijdag een kakelvers exemplaar van de 556 A besteld bij Sinn zelf. De maandagmorgen kreeg ik een orderbevestiging, dan werd het stil. Toen ik woensdag aanstalten maakte om toch eens te vragen of het horloge al verzonden was stond er in de namiddag ineens een UPS-koerier aan de deur met, jullie raden het al, een pakje uit Frankfurt. Ik had mijn polsmaat opgegeven bij bestelling maar het bandje was niet op maat gemaakt, niet dat dit een probleem is want alles is bijgeleverd. Twee inbus sleuteltjes voor de hexagonale schroefjes van de stalen band, Sinn-loctite om de band te borgen en ook nog een bandenwisseltooltje.

Deze stalen band is een plezier om op maat te maken, dit staat mijlenver af van het pin and collar gepiel dat je soms hebt met banden van andere merken. Door het gebruik van hexagonale schroefjes heb je veel meer controle dan bij een band met platte schroeven erin.

De mooie, matte 3-6-9-wijzerplaat kon onmiddelijk behagen. Door de AR-coating lang de binnen- en buitenkant van het saffierglas is het negen op de tien keer net of er geen glaasje inzit.
Wat ik ook heel goed vind passen bij de sobere plaat is de afwezigheid van allerhande tekst, enkel het Sinn-logo en de made in Germany tekst onderaan, zalig!

De datumschijf is ook goed gevonden, onder een hoek gedrukt zodat de datumaanduiding horizontaal staat, waarom niet meer merken dit toepassen voor bepaalde modellen met de datumaanduiding tussen 3,5 en 5 uur is me een raadsel.

Met een diameter van 38,5mm en een hoogte van 10mm is de gesatineerde kast zeer aangenaam en draagbaar op de pols. Mijn polsmaat is 17,5 cm om jullie een idee te geven.

Binnenin tikt een ETA 2824-2, gedecoreerd met een gouden rotor en geblauwde schroefjes.
Deze loopt momenteel ongeveer +5s/24h.

Dit horloge heeft een heel goeie schroefkroon, die veel grip biedt. Deze zorgt ook mee voor een WR van 200 meter.

Lume is niet van de krachtigste, maar door de genereuze hoeveelheid ervan genereert de plaat toch nog heel wat licht.

Ik vermoed dat dit een blijver zal worden in mijn bescheiden collectie daar ik eigenlijk weinig negatieve dingen over dit horloge kan zeggen en het gevoel bij het dragen wel snor zit.
Wat ik jammer vind is dat je deze niet in de tegiment (gehard, krasvrij) behandeling kan bestellen, maar dat is dan ook één van m’n enige opmerkingen. Bij Damasko is dit standaard,ook op instappers.

Bedankt voor het lezen!

John

51 likes

en jij bedankt voor het verhaal,
trouwens, een zeer mooi horloge :+1:

1 like

Thanks Ludo :smiley:

1 like

Lekker John, Sinn blijft een prachtig merk met een mooie uitstraling én kwalitatief helemaal in verhouding met de prijs. Top! Mooi, veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Merci Remco, ik heb nog getwijfeld toen je de LH Testaf te koop aanbood een tijdje geleden.
Maar mede daardoor kwam Sinn weer in het vizier bij mij. :wink:

1 like

JA. Dat was de 656… maar die maken ze niet meer.
Zou ik ook weer kopen. Heb de mijne toen verkocht omdat ik geen goede stalen band ervoor meer kon vinden.

Sinn :heart_eyes:

1 like

Weer een pracht van een horloge erbij op het hf :+1::+1:

1 like

Mooi verhaal en van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd met je NA! :+1:t2: Wat zijn alle Sinn horloges tot mooi! :heart_eyes:

Er zit alleen geen ETA meer in, daar zijn ze een half jaar geleden mee gestopt. :grimacing:

1 like

ziet er knap uit! had vandaag ook hetzelfde exemplaar in het blauwe gedeelte gezien maar was te laat :frowning:

2 likes

Wist ik niet. Had nog een oude cataloog liggen en niet op gelet bij bestellen dat dit veranderd was. Ochja. Ze zijn toch gelijkwaardig aan elkaar.

Erg mooi! Goeie aanschaf! :ok_hand:

1 like

Strak en clean horloge .

1 like

Mooi horloge, heel veel plezier ermee.

1 like

Dat is niet helemaal zeker hoor, toen ik mijn Sinn kocht stond er ook al dat ze Selitta hadden maar ik had een ETA.

Je kunt dat zien op het uurwerk en dan moet het tegen de rand aan staan, bij mij stond daar 2824-2 wat dus toch een ETA was.

Ik ga je niet weer feliciteren hoor maar geniet er lekker van!

2 likes

Deze vind ik echt super :+1:

1 like

Cool! Heb er ook ooit een gehad maar heb hem toen weer verkocht want… ja, waarom eigenlijk?:flushed:

2 likes

Ik ben je idd. ook tegengekomen in de oude topics. Had jij geen Speedbird ter vervanging aangeschaft?

Zou zomaar kunnen…

1 like

Prachtig! Inderdaad mooi gevonden die datum. Jammer alleen dat ze het glas vergeten zijn te monteren.
Gelukkig maakt de rest van de afwerking en die H-link bracelet een hoop goed.
Veel plezier ermee!

2 likes