NA: Slava Day Date 26 Jewels

Ik wilde eens wat anders, dan alleen maar Japanse horloges, en ik had al eens gekeken bij de Russische horloges, omdat ik daar goede verhalen van lees. Maar ja, qua design spraken ze me niet echt helemaal aan. Tot ik deze Slava op Chrono tegenkwam, met Day-Date functie en een prachtige blauwe dial! Ik heb contact gezocht met de verkoper, dat bleek een zeer enthousiaste man te zijn. We kwamen al snel tot een deal, waarna hij me overlaadde met een stortvloed aan foto’s. Meer dan dertig foto’s van hoe hij het allemaal verpakt had, laat wel zien, hoe goed en serieus de man het aangepakt heeft. En toen begon het lange wachten. Hoewel er bij zijn informatie stond, dat hij uit Spanje kwam, bleek het toch nog wel even te duren, voordat het horloge hier was. Het zal er wel aan gelegen hebben, dat de goede man op Grand-Canaria woont.

Hoe dan ook, na de lange reis is het horloge uiteindelijk aangekomen, en het horloge ziet er zelfs nog beter uit, dan op de foto’s! Nu hebben de Slava horloges niet de allerbeste reputatie met betrekking op de betrouwbaarheid, maar nadat ik deze handopwinder een paar slagen had opgewonden, liep de naald al meteen. Wel liep het wat te langzaam, maar dat heb ik al kunnen oplossen. Wat betrouwbaarheid valt het bij deze nog best mee.

Ondanks dat dit horloge begin jaren zeventig is, kun je dat helemaal niet zien aan de kast. Een minuscuul krasje op het glas, dat je goed moet zoeken om het te vinden… Een mooie passend bandje maakt het geheel helemaal af. Het uurwerk ziet er ook nog prachtig uit
Erg veel informatie is er over dit horloge niet te vinden, maar zover ik heb kunnen uitvinden, is het wel allemaal origineel. Ik ben er dan ook erg blij mee! Maar hij zal moeten concurreren tegen de Seiko’s om de draagtijd. Maar dat komt wel goed. Deze Rus heeft wel een permanent plaatsje verdiend in mijn verzameling. En wie weet, krijgt hij binnenkort nog gezelschap van een naamgenoot. Er is nog een Slava onderweg…

16 likes

Een hele mooie. Ik heb ook een paar Slava’s en mijn ervaring is dat ze wel betrouwbaar zijn en als ze goed in orde zijn, zijn ze ook nog eens erg nauwkeurig.
Een leuk detail zijn de 2 veertonnen.

1 like

Je hebt een heel mooi exemplaar te pakken, want meestal zijn deze Slava’s uiterlijk in matige staat. Veel plezier ermee :+1:

1 like

Ik sta ook verrast door de goede conditie van het horloge. En ik heb inderdaad veel slechtere exemplaren hiervan gezien, en voor wat het gekost heeft, is het absoluut bang for the buck! Prachtig qua design, qua toestand. De dial is werkelijk waanzinnig met die sunburst, met de whirl door het midden. Een prachtig detail! Het enige, waaraan je merkt, dat dit horloge toch al wat leeftijd heeft, zijn de lumen. Die doen helemaal niets meer. Niet dat ik het erg vind…

1 like

Is het wel lume ?
Meestal hebben ze met witte verf opgevulde wijzers

Kan ook, het lijkt alleen op lumen.

Wat is het voordeel van 2 veertonnen?

Door twee kleinere veertonnen te plaatsen konden ze een grotere balans gebruiken.
Bovendien heb je een langere gang reserve.