NA: Speedmaster 3861

Hey!

Tien jaar geleden zag ik voor het eerst een plaatje van een Speedmaster Reduced. Ik vond dat meteen een esthetisch aantrekkelijk horloge en besloot dat ik ooit zo’n ding ging aanschaffen. Ze waren destijds nog best betaalbaar ook. Ik dook in de technische geschiedenis achter de reduced en dan kom je al snel bij de Speedmaster professional uit. Ik heb niet zoveel met ruimtevaart eerlijk gezegd (ik twijfel nog of ik de technische spin-offs interessanter vind dan dat ik het geld- en energieverspilling vind), maar wat me wel aanspreekt zijn de verschillende iteraties door de afgelopen 65 jaar heen. Of je dat nu per se verbeteringen vindt of niet, ik vind het mooi hoe ze zo’n horloge esthetisch in ere houden (dat werkt vast ook goed voor de marketing en sales) maar goed schroeven onder de kap.

Naarmate de tijd verstrijkt, veranderen ook de (financiële) prioriteiten en een duur horloge kwam daarmee op de achtergrond, ook in mijn hoofd. De laatste iteratie van de Speedmaster, met 3861 kaliber, sprak mij bij de introductie meteen aan. Dit kwam voornamelijk door het nieuwe uurwerk, dat volgens mij een behoorlijke technische stap maakt ten opzichte van de 1861. De nieuwe band maakt het totaalpakket voor mij af (mon dieu wat draagt dat lekker). Dit, in combinatie met wat financiële meewind maakte dat ik afgelopen oudjaarsdag bij Eugene van Baal zat te clikc-and-collecten (de zelf ook enthousiaste en fijne verkoper liet me nog even de volledig rosé gouden versie zien die dezelfde morgen was binnengekomen, heel tof). Ik ging het nieuwe jaar in met een materialistische droom vervuld, heel gaaf. Ik draag hem dagelijks en het klinkt zo flauw, maar af en toe een blik werpen op dit horloge kan me echt doen genieten van alle details.

Een klein fotootje vanuit het thuiskantoor:

Jeroen

57 likes

De hesalite is een goede keuze. :+1:

Thanks! Hoewel ik het uurwerk ontzettend fraai vind, vind ik het plexiglas fijner ogen aan de voorkant. Daarnaast, ik vind de gepolijste delen op de band én het budget minder.

Was de keuze sapphire geweest als je al een Speedy 1861 hesalite in de collectie had?

Ha, mooie vraag. Dan wellicht wel…dat uurwerk :heart_eyes:

Als je door mijn voorsteltopic scrollt zul je zien dat die vraag voor mij puur hypothetisch is. :stuck_out_tongue:

Prachtig, ik hoop er dit jaar 1 te kunnen gaan kopen. Ben nog in twijfel voor een hesalite of sapphire. Ik neig steeds meer naar hesalite eigenlijk.

Gefeliciteerd!

Dat was al duidelijk in dit draadje, ging mij er meer om dat de meerderheid hesalite zou nemen als eerste keuze, ik zou dat in ieder geval doen maar ik moet het doen met een 3861 sapphire zonder zicht op het uurwerk.

1 like

Proficiat zeer mooi! ik had ook eerst een hesalite maar na een week al een mega kras waar ik me zo hard aan stoorde dat ik deze snel heb laten polijsten (en waarachtig niets meer aan te zien was!) en verkocht heb. De sapphire versie geeft me wat meer gemoedsrust :slight_smile:

Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Gefeliciteerd.

Net bij de juwelier een schakeltje eruit laten halen…vertelde hij terloops dat de prijs per 7 februari 500 euro omhoog gaat. :hushed:

oh, dan wordt de Snoopy 10K+.

Prijzen grof omhoog. Dus ook voor de 3861 hesalite?
Zou dus op 67 komen!

Nou, de verkoper zei zoiets als: “je hebt op goede moment gekocht, op 7 februari wordt ie 500 euro duurder.”

Ik heb een 3861 hesalite, dus daaruit zou je kunnen afleiden van wel dus…

1 like

Ik heb m ook. Super horloge. Echt zeer blij mee.
Ik kan zeggen deze gaat nooit weg maar doe ik niet.
Zie m wel lang blijven, maar nooit :thinking:

K#$%@&t hobby :joy:

1 like

Gefeliciteerd!!

Ik durf het wel te stellen. Dit is mijn eerste echte horloge waar ik al heel lang naar loer. Daarnaast heeft mijn vrouw hem voor een deel aan mij cadeau gedaan.

en…het is een investeringsobject nu…bijna een Rolex :stuck_out_tongue:

Dingen toevoegen aan de collectie daarentegen… :joy:

1 like

Deels van je vrouw dan gaat hij al helemaal niet. Ik zie t bij mij als de eerste die ik waarschijnlijk echt zeer lang ga hebben

Gefeliciteerd, prachtig horloge! Past je ook zeer goed.

Met de nieuwe band had ik 'm eens gepast (de 1861 oogde te groot op m’n pols) en sindsdien had ik toch besloten om hem op middellange termijn aan te schaffen. Met die prijsstijging wordt het me echter wel wat te duur :pensive:

Dank! Nice, dan misschien toch de moeite waard eens wat sneller te kijken bij grijze handelaren…mochten de financiën dat toelaten, natuurlijk :slight_smile: