Zoals sommige misschien zullen herkennen, komt de horloge interesse niet zomaar uit de lucht vallen. Mijn vader en zelfs oma hebben een ‘horlogetic’, zoals oma het zelf maar noemt. Waar zij het vooral doet met een uitgebreide collectie aan Swatch en Kruidvat kleurenklokjes om iedere outfit toch te kunnen matchen, liggen pa en ik toch iets meer op een lijn. Met de willekeurige collectie die we beide hebben, valt er altijd wel iets over te ouwehoeren. Zo ook de grail. Voor mij met stip de Speedmaster professional. Een Bulova Moonwatch heb ik in bezit, een Speedmaster Reduced zou haalbaar zijn, maar veel dichterbij zal het niet komen.
Pa woont al jaren op Bonaire. Gelukkig zien we elkaar tegenwoordig wat vaker, zo was het nu aan ons om weer zijn kant op te gaan. 9 februari 2021. Na een reis van 12 uur samen met oma, vriendin en onze dochter van 7 maanden zitten we 's avonds eindelijk weer zo gaar als boter samen aan een pot bier.
Om zijn pols hangt een Speedmaster co-axial, en het gesprek ging dan ook al snel die richting uit. Waar we het over hadden ben volledig kwijt want hij staat op, pakt een doos en zet die voor mijn neus. Het kwartje viel niet direct, maar bij het openen van de enorme doos begonnen ineens de vogels te fluiten en de zon te schijnen (ja, zelfs om 23:00). Die maf geeft mij nu dus gewoon mijn holy grail voor mijn verjaardag!? Hij had natuurlijk heel goed onthouden welke Speedmaster nou mijn interesse had, en maakt van die droom nu werkelijkheid.
Onwijs dankbaar en zo trots als een aap met 7 lullen!