De Reduced “as first small step”
Inmiddels heb ik best wel wat horloges gehad, maar dit is mijn eerste chronograaf. Nog geen handwinder, dat is nog net even een stapje te ver. Maar dit is al onwijs leuk!
In eerste instantie dacht ik dat ik me zou storen aan de stilstaande chronowijzer, er gebeurd zo weinig op de dial. Maar dat valt reuze mee! Ik vind het eigenlijk wel lekker rustig.
Ik heb een grote voorliefde voor duikers in alle soorten en maten, maar op een of andere manier begon een Speedmaster wel te kriebelen. Ik heb dit horloge dan ook echt vanuit een eerste ingeving gekocht. Omdat als je er realistisch naar kijkt het misschien niet de beste keuze is: 1. vrijwel niet te servicen of het kost je 750 euro via Omega, 2. flink in prijs gestegen op de pre-owned markt. Maar… 3. wel erg, érg mooi en iets wat nooit meer terugkomt. Ook al is dit het kleine broertje van de Moonwatch geeft het toch echt op-en-top het “Speedmaster” gevoel.
De afwerking van de kast is gewoon ontzettend mooi gedaan, met de verschillende delen brushed en polished.
Enige nadeel van deze Reduced zit hem vooral in de band… het is een echte harentrekker.
De plaatsing van de sub-dials stoort sommigen bij de Speedy Reduced, maar ik heb daar niet zo’n moeite mee. Ook de nummerials bij de indexen vind ik juist wel leuk en levendig.
Een zwarte dial wordt al snel saai… dus dan maar even afgezet tegen een bosje tulpen.
Ik heb het horloge na een kleine zoektocht gevonden bij een Belgische handelaar die in het eigen atelier (Omega certified) ook een volledige service heeft uitgevoerd. Het horloge is dan ook in ontzettende goede staat, ondanks dat het horloge al ca. 25 jaar oud is. De bracelet lijkt wel als nieuw en ook de kast is ontzettend mooi. Wat dat betreft geeft dit horloge mij een beetje hetzelfde gevoel als de Tudor Prince Date+Day die ik twee jaar geleden heb gekocht. Helaas geen foto naast elkaar want hij ligt nog in de kluis. Dus dan maar een mid-size Breitling Colt (38mm) duiker ernaast.
Moonwatch
Maar goed, dit is dus niet de Moonwatch. Maar het heeft wel het zaadje gepland… Een gewone Speedmaster Moonwatch zou misschien een beetje dubbelop zijn. Maar na me een beetje verdiept te hebben in de tientallen Limited Editions ben ik helemaal in de ban geraakt van de “Speedy Tuesday” modellen die zijn gemaakt in samenwerking met Fratello. Niet alleen het design maar ook het hele verhaal er omheen spreekt me erg aan. Deze modellen zijn echt gemaakt door en voor de fan-base van de Speedmaster. Volgens mijn zijn er ook nog aardig wat ST1 en ST2 modellen hier binnen het forum? Deel de foto’s maar in de comments.
ST1 2017: “Tribute to Alaska III”
ST2 2018: “Ultraman”
ST3 2022: ??
Dit jaar, 2022 is het “10th Anniversary” van Speedy Tuesday als community. Er wordt dan ook al enorm gehint op een mogelijk derde versie, ST3 genoemd door de insiders. Enige kink in de kabel… Omega is een beetje afgestapt van LE’s en brengt alleen nog sporadisch een SE uit. Robert-Jan Broer van Fratello heeft wel al aangegeven zat ideeën te hebben voor een ST3, specifiek voor 2022, maar dat de bal nu bij Omega ligt. Ik hoop enorm dat er dit jaar nog een “Speedy Tuesday 3” komt om bij betrokken te zijn vanaf het begin. Lijkt me een prachtig duo, Speedmaster Reduced en een ST3.