NA Speedy pro + probleem?

Ik las het verkeerd. Dacht dat hij s’avonds 20 slagen deed en dan s’ochtend leeg.

1 like

Ik kom ook op circa 50 a 60 slagen. Geef hem eens 40 slagen voordat je naar bed gaat of zoek de weerstand op. Je voelt het heel duidelijk.

1 like

Zal hem eens helaas “leeg” laten lopen. En dan helemaal opwinden tot ik weerstand voel…

Je voelt echt heel duidelijk dat je niet meer door kunt winden. Je gaat van normaal opwinden tot alsof je kroon “ineens” niet meer kan draaien en blokkeert.

Niet zo bang joh :stuck_out_tongue:. Je draait m echt niet zo maar kapot.

1 like

Waarom? Als je niet als een dolle aan de kroon draait kan er toch niks gebeuren, bij moderne horloges voel je het echt goed aan als het genoeg is.

1 like

Bij mijn eerste handwinder was ik ook veel te voorzichtig.

2 likes

Nogmaals dan :clown_face:

2 likes

En anders een watch winder hé

:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Gewoon gezond verstand gebruiken rustig winden en stoppen als je voelt nu gaat het lastig, dat merk je echt wel duidelijk.

2 likes

Precies dit!! Het is ook mijn eerste handwinder…. Overigens vind ik wel een heerlijk ochtend ritueel het opwinden van de Speedy…

Kan je nagaan hoe je je voelt als ie volledig is opgewonden :stuck_out_tongue:

Heb je 'm al eens volledig opgewonden?

Natuurlijk voel je duidelijk de stop. Je moet de kroon niet zo vast grijpen alsof je een waterpomptang vast knijpt, uiteraard. Maar als je een handwinder gewoon opwindt terwijl je de kroon ontspannen vast hebt, voel je tegen het einde dat hij minder klikken maakt en je vinger over de kroon glijdt. Op dat moment moet je ophouden met winden.

Meestal zijn dat zo’n 40 slagen, op basis van een Peseux 7001, een Unitas, een Nomos Alpha en twee Sellita SW510 uurwerken die ik heb of heb gehad. De enige die meer slagen nodig heeft lijkt vooralsnog een Grand Seiko handwinder te zijn, want die heeft 72 uur gangreserve en blijkbaar een lange veerton of zo.

Mwoah, veel uurwerkmakters testen hun horloges rond de helft van de veerspanning, dus helemaal vol opgewonden schijnt ook een ding te zijn. Feit is dat leeg niet goed is voor accuratesse.

Wat? Hoe kom je daar aan? Nee man, gewoon volledig opwinden die handel. Tot je weerstand op de kroon voelt.

Volledig opwinden heeft als voordeel dat je het niet elke dag zou hoeven doen. Althans… In theorie is het 50 uur gangreserve. Wat niet over houdt, eerlijk gezegd, in dit tijdsgewricht.

1 like

Het beste advies is om met een horloge helemaal nooit naar een juwelier te gaan. Beter ga je naar een horlogemaker.

On-Topic:
Mijn gerestaureerde vintage Atlantic wind ik op tot ik voel dat ie merkbaar zwaarder draait. Altijd een beetje bang dat ik dit oudje te strak opwind.

Mijn Merkur met Fanzhi M01D gaat ook merkbaar zwaarder na een aantal slagen en loopt uiteindelijk tegen een stop aan.

Aantal slagen vind ik nogal discutabel want hoe kleiner de kroon des te meer slagen je draait bij dezelfde “slag” met duim en wijsvinger.

1 like

Met nog bijna 5 jaar garantie ga ik toch liever terug naar de juwelier waar ik em gekocht heb…

2 likes

Ik had al geschreven in een latere post dat ik het verkeerd gelezen had.:slightly_smiling_face:

1 like

Sorry man, ik had daar overheen gelezen.

1 like

Die zal 'm dan naar Omega brengen. Ik heb gewoon slechte ervaringen met horloges bij juweliers brengen, zelfs een batterij van een quartz horloge vervangen kunnen ze al verprutsen…

1 like

Ik snap het hoor. Alleen een garantiegeval gaat bij mij het liefst waar ik em gekocht heb. Ook ivm eventuele kosten.

1 like