NA: Squale 1553-020 vintage Quartz diver

Ongeveer een jaar geleden toen ik mij (opnieuw) begon te interesseren voor horloges en me hier had aangemeld kwam ik de Squale 1553-020 tegen op marktplaats. Het horloge had toen al mijn interesse maar omdat ik iets te lang twijfelde viste ik achter het net.
In de tussentijd een Steinhart OVM’39, Mini-Turtle en SKX013 in mijn beginnende collectie gehad en nu opnieuw de eigenaardige Squale 1553 tegengekomen op marktplaats!
Het horloge is minder dan een jaar oud dus het kan niet dezelfde zijn. :wink: Maar hij was in zo’n goede staat (echt maar een paar keer gedragen) en full-set dat ik deze keer wel meteen overstag ben gegaan. Ik heb het horloge laten versturen en afgelopen week ontvangen.

Enkele specs:
-Eta Swiss quartz movement
-40mm diameter
-Sub 200 meter
-Screw crown
-Unidirectional 60-clicks bezel
-Mineral glass
-0,9 mm dik (echt heel dun)

NOS jaren 70 en 80
Het interessante aan dit horloge is dat het voor het grootste gedeelte is gemaakt uit NOS onderdelen van Squale. Volgens de Italiaanse maker zijn alleen het movement, dial en strap nieuw. Andere onderdelen zoals de case zijn NOS uit de jaren 70 en 80. Dit model wordt overigens sinds 2010 door Squale verkocht en is nog steeds nieuw verkrijgbaar. (Staat er ook nog één in het blauwe gedeelte trouwens). :face_with_monocle:

Bandje
Het horloge kwam origineel op een Squale rubberbandje. Maar ondanks dat het een flexibele band was heb ik hem liever op een nato, wat ook wel past bij deze duiker. De lume valt ook helemaal niet tegen en licht al snel op na even de zon te hebben gezien. De bezel is high-polished en daardoor best een blikvanger samen met de feloranje minute-hand.

Dial
Squale omschrijft de dial zelf als ‘Military green’, maar ik kan er eigenlijk niet meer uithalen dan grijs/zwart. Maar misschien in ander licht. :wink:
Uniek aan dit horloge is de dikte. Het is natuurlijk maar een quartz en dat biedt natuurlijk mogelijkheden voor de dikte en daar hebben ze dan ook gebruik van gemaakt. Het horloge meet slechts 0,9 cm waardoor je hem nauwelijks om je pols voelt.

Quartz
Nu is quartz altijd al een beetje ondervertegenwoordigd op dit forum maar ik moet zeggen dat het mij in dit horloge wel bevalt. Hij blijft altijd lopen en is lekker accuraat. Ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben voor andere quartz divers in dezelfde klasse die voor mij wellicht interessant zijn? Dus horloges tot ongeveer 1.000 euro.

Mijn eerste indruk van dit bescheiden duikhorloge is erg positief en ik verwacht dit horloge net als mijn SKX013 niet snel te gaan flipperen.

Nu snel wat foto’s mijn nieuwe aanwinst:

17 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een ruimhartige introductie van een glansrijke verworvenheid!!
Draag hem met trots. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Gefeliciteerd :+1:

1 like

Tof!!! Dit model wil ik als vakantiehorloge!

1 like

Super leuk horloge! Enjoy :sunglasses:

1 like

Mooie horloge! Geniet er van.

1 like

Bij AWCO hebben ze de kleine variant quartz… ook erg leuk te zien!

1 like

Da’s de mijne, prachtig ding maar ik ben aan flipperen :wink:

2 likes

Zeker gaaf! Die kende ik nog niet. Ook leuk alle informatie die AWCO erbij heeft vermeld over de historie van Squale.

1 like

Duurt vast niet lang voordat je hem kwijt bent. :smiley: Gewoon een tof en eigenzinnig horloge.

1 like

Paar vintage quartz duikers uit mijn collectie:

5 likes

Gefeliciteerd met je NA! :+1:

1 like

Superleuke squale :star_struck:, wat betreft andere leuke quartz divers kan ik je deze aanraden

Nu niet meer nieuw te koop maar er zwerven er nog heel wat rond hier op het forum vanwege een eerdere inkoop actie hier op het forum.

1 like

Zeker een leuk horloge! Ook tof op een nato. Van wat voor materiaal is de kast? Lijkt bijna geen 316L of komt dat door de finishing?

De PRECISTA PRS-18 QUARTZ COSC is zijn volledige naam :wink:
Kast is van bead blasted 316 staal .

2 likes