Afgelopen donderdag kwam ik per verrassing terecht in de enige Steinhart boetiek in het Zwitserse. Ik nam meteen een kijkje en viel als een blok voor het horloge dat ik nu ga beschrijven. Het gaat om de Marine Chronometer 44. Normaliter draag ik vintage horloges en daarnaast zelden horloges boven de 40 mm. Die maatvoering is wat mij betreft, dus met mijn polsmaat van 17,5 cm, enkel weggelegd voor fliegers en, zo ontdekte ik, voor marine chronometer horloges.
Marine chronometer horloges brengen een homage aan de grote horloges die meegingen op schepen en zeer precies de tijd aangaven. Het waren eigenlijk klokken, want zakhorloges kon je het niet meer noemen. Vaak hadden deze scheepshorloges een spierwitte wijzerplaat met zwarte Arabische of Romeinse cijfers en dikwijls prachtige handgeblauwde stalen wijzers.
Ik lees vaak op het forum dat je gewoon moet gaan passen en zo gezegd, zo gedaan. Ik legde de Marine Chronometer op m’n pols en de vonk was daar. Wat een schitterende wijzerplaat, wat een schitterende cijfers en bovenal, wat een fantastisch mooie wijzers. Het uurwerk is overigens misschien wel het allermooiste. Een met 18 Geneva strepen afgewerkte ETA Unitas 6498-1. Daarnaast is het uurwerk goud verguld, wat niet verkrijgbaar is op de site van Steinhart. Naast deze 44 mm behemoth heb ik ook de beschieden 38 mm versie gepast, maar die voelde erg iel nadat ik z’n grote broer om had gehad.
Dan de prijs: €455 voor een nieuw horloge dat schitterend is afgewerkt. Zwitsers kwaliteitsuurwerk met prachtige afwerking. Saffierglas voor met ontspiegeling aan de binnenzijde. Mineraalglas achter met ontspiegeling aan de binnenzijde. 316L stalen kast met hele nette brushing en een shiny gepolijste bezel. De “big ass” kroon maakt het plaatje af.
Ik ben bang dat de rest van de collectie even in de schaduw staat, omdat die horloges nu allemaal zo iel aanvoelen. Maar laten we daar maar geen overhaaste beslissingen over maken. Het draagcomfort is grandioos.
Een plezant verhaal, prachtige foto’s en een schitterend nieuw horloge!!
Mooie sierlijke kroon ook!!
Leuk dat je deze Steinhart in de Zwitserse Steinhart boetiek hebt gekocht!!
Geniet er met volle teugen van!!
En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.
Zodra je hier op het forum boven de (gemiddeld genomen) 42mm gaat gaan de kerklokken luiden .
Maar dit mooie horloge op jouw slank pols is een mooi combinatie.
Enjoy!
Ik vind het echt een prachtige horloge, zelf ook wel eens zitte twijfelen maar hij is gewoon te groot naar mijn mening.
Ik heb vergelijkbare polsen, gelukkig heeft iedereen een eigen smaak, het is een blijft een mooi klokkie
Erg fraai afgewerkt horloge! De historie is ook leuk en ooit hoop ik nog eens een scheepschrono te bezitten.
Maar ik denk dat ik deze afmeting op de pols niet lang zou trekken en terugval op iets significant kleiners…