Hij stond al enige tijd hoog op het verlanglijstje, een Gezocht-topic bood hier geen soelaas, maar toen deed zich een mogelijkheid voor buiten het forum.
De Steinhart OVM 39; “Ocean One Vintage Military”; een hommage aan de Rolex 5517 “Mil Sub”.
Aangezien ik niet ‘effe 200k had liggen’ -want laten we wel wezen, ik ben geen millenial in “Kijken zonder Kopen” die ‘magisch’ dergelijke bedragen aan budget extra tevoorschijn tovert - ging het origineel het niet worden. Goh.
Uiteraard doe je dan je huiswerk en wordt de spoeling best wel dun qua betaalbare opties met goede specs en looks. En buiten Steinhart, waren de andere naar mijn mening mooiere opties (WMT Royal Marine Royal Navy en Silver Archetype) niet (meer)(makkelijk) aan te komen of toch wel enigzins discutabel qua kwaliteit en aftersales service (flink topic op WUS over Silver…)
Armida en Helenarou doen 't echt niet voor me, ik had geen zin in een modded Seiko met nét afwijkende case-afmetingen en het hielp dat een goede vriend van me de 42mm OVM had, zodat ik die al pre-Covid van dichtbij heb kunnen bewonderen.
Die 42mm had in mijn ogen 2 nadelen; de dial vond ik te grijs en de maat net te groot.
Gelukkig bleek er een speciale Gnomon exclusive te zijn in 39mm, met een zwartere dial.
Maar ja, ‘exclusive’ being…exclusive, lagen die ook niet voor 't oprapen. Op dit forum al geruime tijd niet meer. Gelukkig bood afgelopen week MP uitkomst. Relatief dicht in de buurt ook nog, dus ben ik hem vanavond op gaan halen.
Ik was een beetje bang voor de hoogte (14mm incl. domed saffier), maar doordat de caseback toch lichtjes ‘verzinkt’ in mijn pols viel het alleszins mee.
Hier ga ik nog t.z.t. mee banden swappen, maar voor nu even op zijn mooie tapered Oyster bracelet
Mijn eerste ‘echte’ horloge was een Squale 1545 20 Atmos; een ‘standaard’ Submariner hommage.
Ook aantal jaar plezier van gehad, maar op een gegeven moment gingen me een aantal details tegenstaan, waaronder de cyclops en Mercedes-hands. Hier is blijkbaar ook later aan gewerkt door Squale, gezien deze versie, maar dan zou ik nog steeds zitten met ergernisje #3; de dubbele logo’s op de wijzerplaat.
Toen ik erachter kwam dat van de twee Mil subs, de ‘5517’ geen datumvenster had en géén Mercedes-hands, was de interesse weer gewekt.
En deze OVM39 heeft nog nét iets fijnere afmetingen voor mijn polsmaat dan de Squales; 39mm diameter en 47mm lug-to-lug, ipv 40mm diameter en 48mm lug-to-lug.
Mooi horloge. Ik heb ooit 1,5 jaar met een OVM2 (42mm met licht grijze plaat) rond gelopen. Later nog 1,5-2 jaar met een OVM39. De OVM39 is toch wel een erg fijn formaat en erg degelijk gebouwd. Destijds toch maar verkocht vanwege de rolex associaties.
Een heel mooie vind ik. (Dat er zo ook een Rolex is hoef je 0.0 rekening mee te houden. Die zijn zowel onvindbaar als onbetaalbaar.)
Zelf heb ik voor de 42 mm MK 1 gekozen. Lag me iets beter maar was alleen niet zo heel gemakkelijk te vinden. Heeft wel wat geduurd voordat ik een niet-afgeleefde tegenkwam.
Dus hommages trekken je sowieso niet (meer) of specifiek deze? Want laat dit nou wél juist een hommage van iets zijn dat gewoon zoals eerder al gezegd écht niet meer te doen is.
Ik snap zelf overigens niet zo goed waarom men voor de 39mm nog voor 300m WR is gegaan ipv 200m.
De 5517 had 200m, de OVM 42mm heeft 200m en is daarmee ook 1mm minder hoog dan de OVM39.