Soms ben ik hier een paar jaar niet. Omdat het me simpelweg teveel geld kost. De horlogehobby en mijn tijd op het horlogeforum staan toch ook gelijk aan het doen van aankopen. Gelukkig kan ik tegenwoordig ook sneller weer iets verkopen als het me niet meteen aan staat, dus de schade blijft beperkt.
In de tijd dat ik wat inactiever met de horlogehobby bezig was, heeft Citizen iets gedaan waar ik altijd op hoopte. Ik was namelijk altijd gefascineerd door het uiterlijk van bullhead horloges. Niet zozeer de funky uitziende Omega Seamaster, die ik zelfs vrij lelijk durf te noemen;
Maar vooral de Japanse versies van Seiko en Citizen. De vorm van wijzerplaat, case en simpelweg een verdraaiing van de knoppen naar de bovenkant zijn wat traditioneler ontworpen. De Seiko en Citizen bullheads waren altijd al aan de prijs op de tweedehands markt. En ik heb onvoldoende vintage kennis om met vertrouwen zo’n aankoop te doen. Je wordt ook heel snel genept, kwam ik al snel achter.
“Leuk voor een keer maar het blijft waarschijnlijk bij een idee” mijmerde ik een jaar of 8 geleden.
Fast forward naar februari 2024, toen de op de achtergrond geraakte interesse voor bullheads ineens en uit het niets werd aangewakkerd door @jacobus in het altijd gezellige Citizen Only topic, met:
waarop ik nietsvermoedend reageerde, met een naĂŻeve
waarna @jacobus en @APMV me wezen op dat er dus sindskort daadwerkelijk een re-issue van de Citizen bullhead is. Die ik totaal gemist had. Omdat ik een blinde vlek had gecreëerd (zelfbescherming) voor horlogenieuws.
Goed. Je begrijpt. Diezelfde avond had ik er al één in mijn winkelmandje zitten. Na twee lange weken wachten -het ding is nooit in Europa geleverd- kreeg ik uit het niets een mailtje van PostNL om importheffing enz te betalen. Hoera, dat betekent dat daar dan eindelijk was, de Citizen AN3660 reversed panda, ook wel de Citizen Tsuno Chrono (Tsuno=bull in het Japans) genoemd:
waarna ik vandaag besliste om het geheel eens op zwart leer te zetten. Ik vind de band lastig omdoen, zal wel mijn beperking zijn, en dit staat ook heel goed. Rest mij te zeggen dat ik bang was dat 38mm aan de kleine kant zou zijn, maar dit is simpelweg perfect. Ik ben ongelofelijk blij met deze aankoop