NA stierenkop met omgedraaide panda uit Japan: Citizen Tsuno Chrono reversed panda

Soms ben ik hier een paar jaar niet. Omdat het me simpelweg teveel geld kost. De horlogehobby en mijn tijd op het horlogeforum staan toch ook gelijk aan het doen van aankopen. Gelukkig kan ik tegenwoordig ook sneller weer iets verkopen als het me niet meteen aan staat, dus de schade blijft beperkt.

In de tijd dat ik wat inactiever met de horlogehobby bezig was, heeft Citizen iets gedaan waar ik altijd op hoopte. Ik was namelijk altijd gefascineerd door het uiterlijk van bullhead horloges. Niet zozeer de funky uitziende Omega Seamaster, die ik zelfs vrij lelijk durf te noemen;

Maar vooral de Japanse versies van Seiko en Citizen. De vorm van wijzerplaat, case en simpelweg een verdraaiing van de knoppen naar de bovenkant zijn wat traditioneler ontworpen. De Seiko en Citizen bullheads waren altijd al aan de prijs op de tweedehands markt. En ik heb onvoldoende vintage kennis om met vertrouwen zo’n aankoop te doen. Je wordt ook heel snel genept, kwam ik al snel achter.

“Leuk voor een keer maar het blijft waarschijnlijk bij een idee” mijmerde ik een jaar of 8 geleden.

Fast forward naar februari 2024, toen de op de achtergrond geraakte interesse voor bullheads ineens en uit het niets werd aangewakkerd door @jacobus in het altijd gezellige Citizen Only topic, met:

waarop ik nietsvermoedend reageerde, met een naĂŻeve

waarna @jacobus en @APMV me wezen op dat er dus sindskort daadwerkelijk een re-issue van de Citizen bullhead is. Die ik totaal gemist had. Omdat ik een blinde vlek had gecreëerd (zelfbescherming) voor horlogenieuws.

Goed. Je begrijpt. Diezelfde avond had ik er al één in mijn winkelmandje zitten. Na twee lange weken wachten -het ding is nooit in Europa geleverd- kreeg ik uit het niets een mailtje van PostNL om importheffing enz te betalen. Hoera, dat betekent dat daar dan eindelijk was, de Citizen AN3660 reversed panda, ook wel de Citizen Tsuno Chrono (Tsuno=bull in het Japans) genoemd:

waarna ik vandaag besliste om het geheel eens op zwart leer te zetten. Ik vind de band lastig omdoen, zal wel mijn beperking zijn, en dit staat ook heel goed. Rest mij te zeggen dat ik bang was dat 38mm aan de kleine kant zou zijn, maar dit is simpelweg perfect. Ik ben ongelofelijk blij met deze aankoop :slight_smile:

61 likes

Mooie NA geniet ervan :blush:

1 like

Gefeliciteerd met je NA! Heb zelf de panda.

13 likes

Ook heel mooi! Die vond ik zelfs misschien nog wel een tandje mooier, maar kon ik echt nergens vinden voor een degelijke prijs! Alleen de blauwe en de zwarte nog, en de blauwe heeft geen contrastrerende subdials.
Welk bandje heb je?

1 like

Bij het zien van dit horloge begrijp ik direct de aantrekkingskracht, heel mooi en bijzonder. Geniet ervan en veel draagplezier gewenst.

1 like

Het bandje is gemaakt door Jaro Leathers, hij is op eBay te vinden.

https://www.instagram.com/p/C4RLny_sy78/?igsh=MTg5aHBxMjdoN25sNg==

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Schitterend uurwerk, veel draagplezier met deze schoonheid :heart_eyes:

1 like

Van harte! Geniet er van.

1 like

Blijft geweldig om te zien hoeveel variatie er is in ontwerp, layout, etc. Gefeliciteerd met je mooie vondst met dierlijke referenties!

1 like

Mijn beste,

Veel draagplezier met deze nieuwe verworvenheid.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

leuke aanwinst, veel plezier ermee !

1 like

waarom moest je daar nu een uitgebreid topic over maken? :face_with_raised_eyebrow: :sweat_smile:
nu moet ik me echt inhouden of ik ga weer op de bestelknop drukken, :palm_down_hand:
ik vindt hem werkelijk mooi en het +punt is dat het nu een quartz is, zeer accuraat :+1:
maar momenteel heb ik een ander in de pijplijn zitten dus gaat deze het “voorlopig” niet worden :slightly_smiling_face:
mag ik zeggen dat ik een beetje jaloers ben op de twee die hier nu op het HF ronddwalen? :sweat_smile:
verder moet je er zoveel mogelijk van genieten,
draag hem met plezier

4 likes

Leuke Bullhead! Dit soort modellen heb ik altijd wel intrigerend gevonden!

Geniet ervan!

1 like

Bijzondere NA, proficiat!

1 like

Tof ding. Ik heb ook zitten azen op zo’n bullhead maar heb de trekker (nog) niet overgehaald.

1 like

Fijn hè die HF inspiratie :crazy_face:
Loopt altijd in de papieren :stuck_out_tongue_winking_eye:
Gefeliciteerd met deze toffe stierenkop als NA
Ben een tikje jaloers

1 like

Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee.

1 like

Leuke bullhead. Veel draagplezier

1 like

Stoer horloge. Staat je goed. Gefeliciteerd met de aanwinst!

1 like