NA: Stipto de Luxe

Een tijdje geleden was mijn HF vriend @Lexaf op visite, we hebben toen echt uren met elkaar gesproken over voornamelijk vintage horloges en uurwerken. En de diverse merken horloges uit verschillende landen. Tijdens deze ontmoeting had ik het over een horloge welke mijn vader zaliger in de jaren 50/60 altijd droeg, uitgelegd aan Lex hoe die er toen ongeveer uitzag en dat deze een rekbandje had. Zoals het voorkomt bij een overlijden verdwijnen er soms het een en ander (dader onbekend). Zo ook het horloge van mijn vader wat ik heel jammer vond want dat had ik graag als herinnering gehad.

Dat gezegd hebbende tegen Lex ging het gesprek over horloges gewoon weer verder.
Lex gaat altijd naar Rikketik wat voor mij niet altijd mogelijk is, dus vroeg ik aan Lex of hij daar wilde kijken naar een soortgelijk horloge die mijn vader droeg en nog wat andere horloges.

Plots kreeg ik kortgeleden ineens een pb van Lex dat ik niet hoefde te wachten op Rikketik daar hij thuis nog een soortgelijk horloge had liggen uit volgens Lex ongeveer 1965 en dat hij die wel even wilde brengen bij mij thuis :+1: :ok_hand:. Wat ben ik blij, in mijn herinnering lijkt dat horloge dus echt op die mijn vader destijds droeg. Vaak lees je op het forum dat men een bepaalde waarde aan een horloge geeft. Ik kan vertellen dat dit horloge voor mij onbetaalbaar is, de herinnering is weer helemaal terug. Wat een toffe mensen heb je hier op het forum, ben Lex dus ook zeer dankbaar voor dit horloge. Informatie over Stipto horloges uit die tijd zijn moeilijk te vinden op het net, vooral als je het over het uurwerk hebt. Lex wilde hem niet openmaken daar het wellicht lastig zou zijn i.v.m pakkingen e.d en de sluiting van de case back om hem weer netjes in elkaar te zetten.

Het is dus een Zwitsers handopwinder waarvan we dus niet weten welk uurwerk er precies inzit. Nu ben ik toevallig op het net een soortgelijk horloge tegengekomen alleen is die uit de 60/70e jaren. Het uurwerk wat daar in zit is een FHT ST 974, of dit ook in dit horloge zit weet ik dus niet. Maar wellicht is er een HF lid dat op basis van de foto’s daar meer over weet. Ik heb dit topic hier geplaatst maar wellicht kan hetzelfde bericht in het vintage topic geplaatst worden, weet alleen niet of ik dat wel mag doen.
Mag dat wel, dan hoor ik dat graag en zet ik dit bericht ook in het vintage topic.

Wellicht een lang verhaal maar wil Lex nogmaals hartelijk bedanken dat hij aan mij gedacht heeft, de herinnering is nu fysiek aanwezig :smile:

Nu de foto’s:

35 likes

Tof verhaal Fred, leuk horloge ook. Mooi hoe dat werkt hier op HF. Geniet van het horloge en de herinneringen :+1:

1 like

Mooi dat deze is gevonden Fred :+1:t2:

1 like

Mooi Ferry.
Heel veel plezier ervan.

Ik denk het wel.
Wat je kunt, mag je ook.
Je mag niet in off topic, daar kun je dan ook niet in.
Je kunt wel in Vintage, dan mag je daar ook posten.

1 like

Mooi horloge Fred ,dat zoveel mooie herinneringen bij je oproept :ok_hand:Ja dan blijkt het HF wederom een fijne bron te zijn ,waar je uit kan putten /je door in dit geval een horloge aangereikt krijgt van een gewaardeerd lid :+1: Veel plezier ermee !

1 like

Mooi verhaal, maar ik zie wel dubbel NA: Stipto de luxe

1 like

mooi

1 like

Mooi verhaal, en natuurlijk een superactie van @Lexaf !

1 like

Klopt, maar volgens eddiel kon ik hetzelfde ook in vintage plaatsen en die is TL3 dus vertrouw ik erop dat dit mag. Hoe meer HF leden het zien, hoe meer kans dat ik wat info over het uurwerk krijg. Open maken ga ik dus nooit doen, dat heb je he als je A-technisch bent :wink:

@fredpanarai1
Hallo Ferry, dank voor je warme woorden en voor het mooie verhaal. Ik hoop dat je nog lang plezier zult hebben van deze nostalgische aanwinst!

6 likes

Mooi dat je zo weer een warm aandenken hebt aan je vader maar waarom niet even naar een horlogemaker ermee? Die kan hem gelijk even nakijken en of servicen, wel zo leuk toch en je weet meteen wat erin zit.

2 likes

Hij loopt echt heel netjes tot nu toe, vergelijk hem met de springdriver. Als die ver voor of achter gaat lopen laat ik hem idd servicen, hij moet nog jaren mee. Doorgeven aan 1 van de kids :smile:

3 likes

Geweldig toch, @fredpanarai1 ! Mooi hoe zoiets kan gaan! Geniet ervan, nog vele jaren!

2 likes

Leuk die saamhorigheid op het forum :+1: Gefeliciteerd

Misschien is het hem wel echt want dit zal toch een tamelijk zeldzaam exemplaar zijn

2 likes

Stipto op tijd :smile: :+1:

2 likes

Mooi verhaal, leuk dat je hem gevonden hebt !

2 likes

Wat leuk, dat je deze gevonden hebt.

2 likes

Mooi verhaal Fred. Goed om te lezen dat mensen zoals Lex deel uitmaken van onze mooie forum. Deze Stipto verdiend in elk geval een prominente plek in jouw bescheiden collectie

2 likes

Ik heb het nog even nageplzen, Ferry, want deze Stipto had ik netjes gedocumenteerd :joy:
Er zit een FEF 380 uurwerkje in, hieronder een foto van dat ding:

.

FEF staat voor ‘Fabrique d’'ebauches de Fleurier S.A. image

2 likes