Paars is al jaren mijn favoriete kleur, en een paarse chrono vinden is echt een uitdaging. Farer had een heel mooie paarse, maar om 1 of andere reden kreeg ik die maar niet te pakken.
Ik zag toen dat Boderry een paarse chrono uit had gebracht, met een Chinese 7750 als kloppend hart, in titanium kast en band, met saffier voor en achter. Geweldig horloge. Draag die serieus regelmatig, en hij doet het prima. Prima.
Maar…
Farasute, ook een Aziatisch merk, heeft vorig jaar er eentje gelanceerd die ook echt wel mooi is! Geen 7750-clone als uurwerk maar een Peacock SL4801. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar deze op gebaseerd is, maar gezien de dimensies, balance bridge, column wheel, zou het me niks verbazen als het ooit begon als een clone van een Rolex chrono uurwerk… de Farasute vond ik echter wat aan de prijs. De Boderry kon ik immers scoren voor nog geen 300 euri, en de Farasute is bijna 700!
Nou kwam Sugess met eigenlijk de Farasute, maar dan voor een pak minder geld. Ook paars, maar geen applied logo. Zelfde paarse bezel met saffier insert, maar geen goudkleurige rotor (die overigens gigantisch is, om zo, denk ik, het uurwerk zelf te bedekken om zo niet te laten zien dat het de factory finish heeft en geen fancy mooie extra finish heeft gekregen, waar de Sugess het uurwerk gewoon in het horloge heeft gezet zonder extra finishing; op zich prima, maar die Farasute rotor voelt een beetje fake). De Sugess heeft ook crown guards, waar de Farasute dat niet heeft, en de Sugess heeft een iets andere pusher screw down constructie. Details, details, maar het zorgt er wél voor dat de Sugess, met wat zoeken, de helft is van de Farasute, zonder dat het voelt alsof je serieus in moet leveren in kwaliteit. Vind ik… Ten slotte zijn de specs grotendeels hetzelfde, tot aan de waterdichtheid aan toe (50 meter).
De specs:
diameter: 38.6 millimeter
Lug to lug: 47.5 millimeter
Lug breedte: 20 millimeter (band tapert naar 15.5mm)
Dikte: 12.5 millimeter.
Ja. u leest het goed. Twaalf komma vijf millimeter dik is deze Chinees. Ik ben er haast giegelig van, zo slank is dit. Heb het net zelf weer gemeten, inclusief saffier voor en achter: 12.5.
Dus, even pas op de plaats maken en beseffen wat dit is. Een stalen chronograaf, met een prima waterdichtheid, automatisch uurwerk met colomn wheel en vertical clutch, 12.5 millimeter dik, voor als je goed zoekt, inclusief belasting en verzenden: 400 euro, anders 500.
Ik ben fan.