NA: Supersonic Speedmaster

Het is even geleden sinds ik mezelf getrakteerd heb op een nieuwe aanwinst. Het is een beetje een vreemde eend binnen de Speedmaster familie, met zijn ‘chunky’ kast en tuning fork uurwerk. Maar weer niet zo vreemd als zijn broer de ‘Lobster’. Het uurwerk is zoals gezegd een zoomer (ESA 9210) met daarop een chronograph module van Dubois-Depraz. Het leuke van dit uurwerk is je echt een ‘zoom’ geluid hoort en dat de wijzers over de wijzerplaat glijden zonder enige hapering zoals bij een normaal mechanisch wel het geval is. Het is ook een flinke jongen met zijn typisch jaren zeventig kast. Leuke bijkomstigheid is dat het horloge gemaakt is in mijn geboortejaar (1974). Net als ik heeft het horloge geleefd maar gelukkig niet te veel geleden. Afgezien van wat krasjes is de ‘sunburst’ nog mooi intakt bijvoorbeeld en zijn de randen scherp. Wat ik helemaal smullen vind zijn de smerig geel verkleurde markers en wijzers :yum:. De wijzerplaat is ook top vind ik. De kleur van de plaat verandert nagelang de lichtinval. Ik ben er nog niet helemaal uit of ie nu blauw is of grijs… M’n profi speedmaster heeft er iig een leuke broertje bijgekregen die zeker geregeld een plekje om mijn pols gaat krijgen :slight_smile:.

Zijn er nog meer mensen hier met een Speedsonic?

33 likes

Fraaie nieuwe aanwinst. Gefeliciteerd! Is onderhoud van dit byzondere uurwerk lastig of zijn er nog gewoon voldoende reserveonderdelen verkrijgbaar?

Een van de mooiste tuning fork modellen, maar ik schrik echt van de prijzen.
Veel plezier er mee.

Best wel lastig maar Gerrit kan heeelllll veeelllll.

2 likes

Dankje. Omega doet volgens mij geen onderhoud meer op dit type idd. Maar er zijn nog wel onderdelen voor te vinden. Het horloge heeft recent onderhoud gehad.

Dat is een geruststellende gedachte. Geniet van deze iconische Speedmaster!

Dankje. Klopt dat de prijzen behoorlijk gestegen zijn de laatste jaren. Net als alle leuke vintage Omega modellen…

Gefeliciteerd met je NA! :+1:

Mijn beste,

Proficiat met deze markante verworvenheid!!
Ziet er grandioos uit!!
In het bijzonder de wijzerplaat waarop veel bedrijvigheid te zien is!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Gaaf horloge zeg, komt hier niet vaak voorbij.
Heel veel draagplezier van deze zoemer :+1:t2:

Dankje voor de aardige woorden! mvg, Niels

1 like

Thx :-)!

Erg mooi! De aandrijving is het reguliere esa 9162 uurwerk met een ander tandwiel voor de aandrijving van de chronograaf module.
Ik heb er ook één, ligt nu deels uit elkaar. Wijzertjes zaten niet zo mooi e.d. Moet ik nog eens aan toe komen.
Oude foto:

3 likes

Dat is ook een mooie zeg ! Succes met dit project!

2 likes

Gefeliciteerd, zo’n 70-ties model is cool :+1:
Veel plezier ermee :slightly_smiling_face:

1 like

Nice, pracht klok

Tis een pracht !!!