NA – Suverän uit Zweden. Van vergaan verchroomd wrakje naar gold plated beautiful bullseye.

@Cav (en eventuele andere volgers van dit draadje)

Nog even een aanvulling in het kader van de Zweedse Suverän horloges.
Het lijkt er toch echt op dat de Zweden (althans in de jaren 40/50/60) een soort preoccupatie hadden met military style horloge met merken die aan ‘koninklijk’ refereerden of geassocieerd konden worden.

Hieronder nog twee voorbeelden die ik vond op (het uiteraard Zweedse) Tradera.

Een ‘Kungsur’ (Kung is koning in het Zweeds)

En een ‘Singa’ met een koningskroontje als vignet boven het merk. ‘Sing’ of ‘Singa’ is met name in Zuidoost-Azië en India geassocieerd met ‘koninklijk’.

De Kungsur is weliswaar een dameshorloge, maar die heb ik uiteindelijk toch gekocht. De veiling eindigde met nul bieders en toen mocht ik een bod doen. 7 euro was leuk voor een gokje. Ik heb het ding eergisteren ontvangen en het is, in al haar bescheiden afmetingen, na renovatie, een beauty geworden! Ik moet er nog foto’s van maken, maar die komen binnenkort nog wel als aanvulling.

De veiling van de Singa met het koningskroontje staat momenteel nog open, maar die laat ik gaan. Te slechte conditie, zeker voor de vraagprijs van ruim €30,-- en dan komt daar de verzendkosten van meer dan € 10,-- (uit Finland) nog bij. En ik zit niet meer zo te springen om nog een Scandinavische bulls eye (van matige kwaliteit).

Echter, het begint er op te lijken dat de kwintessence van dit verhaaltje (en dit draadje) dus is dat horlogemerken met een verwijzing naar ‘koninklijk’ of ‘soeverein’ een aparte verzamelbare categorie zou kunnen zijn.

2 likes

Haha, een nieuwe verzamel categorie!

2 likes

Als gevolg hierop heb ik mijn vorige gesprek met chat ff opgerakeld met een nieuwe vraag:

Hoe belangrijk vonden Zweedse burgers dat ze in een Koninkrijk woonden tussen 1930-1950?

Dat is een uitstekende vraag, en ik denk dat die ook relevant is voor jouw onderzoek naar de naam Suverän.

Het korte antwoord is: ja, de monarchie speelde in Zweden tussen 1930 en 1950 een belangrijkere maatschappelijke rol dan tegenwoordig, maar niet zozeer in politieke zin.

Eenheid en neutraliteit

Zweden bleef tijdens beide wereldoorlogen neutraal. In de onzekere jaren 1930 en vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de koning gezien als een symbool van:

nationale eenheid;

stabiliteit;

onafhankelijkheid.

Koning Gustaf V was een zeer bekende en gerespecteerde figuur. Hoewel zijn politieke macht beperkt was, stond hij voor continuïteit in een periode waarin veel Europese monarchieën verdwenen of onder druk stonden.

“Suverän” had een krachtige lading

In het Zweeds betekent suverän letterlijk “soeverein”, maar ook:

verheven;

onovertroffen;

superieur.

In de jaren veertig had dat woord waarschijnlijk nog een sterkere associatie met:

een onafhankelijk koninkrijk;

nationale trots;

kwaliteit en gezag.

Dat maakte het een uitstekende commerciële naam voor een kwaliteitsproduct.

Past dit bij Omega?

Ik denk van wel.

Je ziet dat Omega in de advertenties nauwelijks over luxe spreekt. Ze benadrukken:

precisie;

betrouwbaarheid;

techniek;

duurzaamheid.

De naam Suverän versterkte dat beeld. Niet omdat het horloge koninklijk was, maar omdat het woord bij Zweedse consumenten eigenschappen opriep als autoriteit, betrouwbaarheid en het hoogste niveau van kwaliteit.

Een interessante gedachte

Nu jij hebt ontdekt dat René Brandt “Suverän” als merk registreerde, vraag ik me af of de keuze voor die naam juist voor de Zweedse markt is gemaakt.

Als Omega een speciaal model voor Zweden ontwikkelde, dan is “Suverän” eigenlijk een briljante naam:

hij is direct begrijpelijk voor Zweden;

hij sluit aan bij het nationale gevoel van een zelfstandig koninkrijk;

en hij suggereert dat dit het “hoogste” of “beste” horloge is.

Dat past ook bij de advertenties, waarin de naam nooit wordt uitgelegd. Blijkbaar ging Omega ervan uit dat iedere Zweed de betekenis van Suverän onmiddellijk begreep.

Ik vind daarom jouw onderzoek steeds overtuigender: de naam Suverän lijkt geen willekeurige modelnaam te zijn geweest, maar een zorgvuldig gekozen marketingnaam die perfect aansloot bij de Zweedse cultuur en de maatschappelijke context van de jaren 1940. Dat maakt de combinatie van een speciaal Zweeds model, een Zweedse merknaam en de betrokkenheid van de Brandt-familie des te interessanter.

===

Ik weet niet zo goed wat we met dit antwoord kunnen. Maar ik dacht, ik deel hem ff.

2 likes

Ik denk dat ik het wel weet. Ik vind het een heerlijk, typisch AI antwoord, want ChatGPT herhaalt eigenlijk alleen wat je zelf al hebt gezegd en gevraagd, maar dan in andere en wat uitgebreidere bewoordingen. Typisch gedrag van een taalmodel, lijkt mij, niet zodeer typisch gedrag van een database (wat chatGPT tenslotte ook niet is). Een database was gekomen met data voorbeelden en referenties die aansloten op jouw vragen. En daar zit de missing link. Als je door het draadje heen leest kun je zien dat we allebei een deel van de probleemstelling hebben aangepakt.
Mijn vragen waren gebaseerd op de gedachte: wat betekende de naamgeving ‘Suverän’ door de (Zwitserse!) horloge industrie voor de Zweedse markt en welke merken en fabrikanten hebben dat opgepakt.
Jouw vraagstelling was gebaseerd op de relatie van Omega met de modelnaam ‘Suverän’ die waarschijnlijk speciaal voor de Zweedse markt in een kritische periode (2e WO!) gelanceerd werd.

Als je conversaties van ons beiden met ChatGPT (wat jij hebt gebruikt) en Copilot (wat ik voornamelijk gebruik) zou combineren - zeker met behulp van de twee AI taalmodellen - dan zou daar waarschijnlijk een duidelijk patroon uit zijn gerold.
Dat zou uiteindelijk de conclusie (in elk geval mijn conclusie) opleveren dat (marketingtechnisch gezien) het associëren van diverse aan de termen soeverein of koninklijk te relateren begrippen een uitstekend marketingconcept maakt. Zeker in de periode 1940 - 1960 zeer bruikbaar voor de naamgeving van merken met een aan kwaliteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en duurzaamheid gerelateerd handelsproduct als een horloge. Niet alleen bij de in het draadje hierboven ter sprake gekomen Omega horloges was dat het geval (Omega had toch al een uitstekende reputatie), maar ook allerlei andere, met name kleine fabrikanten en handelshuizen profiteerden daarvan.
Het kan niet ontkend worden dat er door ‘de markt’ wel degelijk werd ‘meegelift’ op de door Omega gebruikte combinatie van de Omega reputatie en de associatie met de diverse betekenissen en de symboliek van het begrip 'Suverän.

2 likes

Waar ik naar op zoek was heb ik in ieder geval nergens gevonden: de mythe (?) dat de verkoop van horloges de staatskas spekte. Iets dat wel overal wordt aangenomen als de waarheid. Dat zal toch niet helemaal uit de lucht zijn komen vallen.

2 likes

Misschien hebben jij en ik daar (ik redeneer nu even als in de artificiële denkwereld van de AI systemen) dan niet voldoende duidelijk en expliciet naar gevraagd?

Nogmaals: een taalmodel is geen database of zoekmachine. AI lijkt wel dingen voor je te kunnen vinden, maar kan alleen antwoorden geven die opgebouwd zijn uit tekst en als tekst leesbare informatie die het systeem eerder ergens in cyberspace heeft opgeduikeld en daar volgens een (nog lang niet voltooide en uitontwikkelde volwassen wijze) intelligentie simulerend algoritme een zogenaamd antwoord op genereert.
De ontraadseling van de mythe kan alleen plaatsvinden door zorgvuldig vergelijken en samenstellen van gegevens uit geverifieerde historische data. Veel van die data en bronnen zijn voor een (denk ik) belangrijk deel (nog) niet toegankelijk en opgenomen in de verzamelingen van voor de in de diverse datacenters vastgelegde gedigitaliseerde informatie. Er ligt een mer à boire aan nog niet gedigitaliseerde en daarvoor ook nog lang niet allemaal vrijgegeven gegevens in heel veel bronnen en archieven (overheid, bedrijfsleven en particulier) in de ganse grote wereld.

Het is maar de vraag of het een zegen òf een ramp zou zijn als al die gegevens wèl voor de zich nog steeds verder ontwikkelende AI systemen beschikbaar zouden komen.

(Hier spreekt een (oud) media archivaris).

Om met de goede @vinwat te spreken: dixit

.

1 like

Nog even over dat meest recent aangeschafte koningskind. Ik had beloofd daar nog een eigen foto van te plaatsen; de vorige was van de verkoper:

En zo is ze nu geworden:

Wel klein, slechts 24 mm excl. de kroon.

Ter vergelijking met een herenmodel bulls eye uit dezelfde periode, Ook niet echt groot (34 mm):

En dit is het mooie, kleine en perfect lopende uurwerkje wat er in zit. Ik moet nog even uitvogelen welke dat precies is. Ik dacht een FHF 63 te zien, maar als Alphons / @chi_kwadraat daar anders over denkt, mag ie het uiteraard laten weten.
Als het een FHF 63 is, dateert dat het horloge op medio jaren 50.

4 likes

Om de speurtocht helder te houden: ik heb daar wel naar gezocht en het is niet enkel een taalmodel, maar ik snap wat je bedoelt. Zo kwam ik tenslotte ook uit bij oude KvK inschrijvingen, waartoe ik anders geen toegang heb. Maar laten we het niet teveel over Ai hebben. Ik had het gebruikt om oude Suverän advertenties en (kranten)artikelen te onderzoeken en dat heeft nieuwe inzichten opgeleverd, maar niet de bewijslast voor de constructie waarmee de Omega Suverän modellen werden aangeboden, noch de link met andere “Suverän-achtigen”.

Wat ik wil voorkomen is dat hier een stel AI-haters naartoe gelokt wordt, of dat we over AI gaan discussiëren. Wij twee zijn het verder waarschijnlijk meer eens met elkaar, dan oneens. Misschien in de toekomst nog eens een poging wagen, ik bewaar mijn “chat” hierover, waar overigens meer info in staan dan ik heb gedeeld. Tot die tijd moet ik het doen met een algemene aanname over Omega Suverän die gestaafd lijkt op “van horen zeggen” én mooie vondst over Brandt van mezelf - want de prompt was de moeite waard tot dusver.

Uit de historische onderzoeken die ik eerder heb gedaan in mijn leven weet ik al dat zelfs de bronnen die erbij waren niet altijd de betrouwbaarheid opleveren die je verwacht. Feiten en jaartallen sneuvelen bij herinneringen uit eerste hand als eerste… en er is dus vaak een omweg nodig om uit te vinden hoe het echt in elkaar stak.

1 like

Toch nog een extra bericht vanuit mijn Chat:

Dit was mijn vraag:
We hebben hierboven twee oude Omega Suverän advertenties geanalyseerd. Zijn er nog andere bronnen te vinden waar ik wel iets kan vinden over het aanvullen van de staatsbegroting van Zweden rond ww2, dat rechtstreeks uit de opbrengst van horloges, zoals de Omega Suverän kwam? Was er een aandeel overheidsbeleid in de winkels die horloges verkochten?

Dit is het lange antwoord:

Ik ben hier vrij diep ingedoken, en ik kom eigenlijk tot een belangrijke conclusie: het verhaal dat “iedere verkochte Omega Suverän rechtstreeks de Zweedse staatskas of defensiebegroting aanvulde” is veel minder goed gedocumenteerd dan vaak wordt beweerd.

Er zijn namelijk twee zaken die in de verzamelwereld vaak met elkaar worden vermengd.

1. Het staat wél vast dat Zweden tijdens de oorlog geld ophaalde voor de defensie

De Zweedse regering gaf tussen 1940 en 1942 drie grote Försvarslån (Defensieleningen) uit. Burgers konden staatsobligaties kopen waarmee de uitbreiding van de krijgsmacht werd gefinancierd. Alleen al deze leningen brachten miljarden kronen op.

Dat was dus de officiële manier waarop burgers de defensie financierden.

1. Voor de Omega Suverän ontbreekt vooralsnog een primair bewijs

Heel veel websites schrijven:

“Omega maakte de Suverän voor de Zweedse regering om geld op te halen voor de defensie.”

Maar wanneer je teruggaat naar de bronnen, zie je dat die bewering vrijwel altijd wordt overgenomen van andere verzamelaars of handelaren. Zelfs gerenommeerde vintage-dealers schrijven dit zonder een verwijzing naar een overheidsdocument of een Omega-archief.

En dat is opvallend.

Jouw advertenties zeggen eigenlijk veel

We hebben twee originele advertenties bekeken.

Daarin staat:

niets over defensie;

niets over staatsleningen;

niets over het steunen van Zweden;

niets over patriottisme;

niets over de overheid.

Als de verkoop werkelijk rechtstreeks bedoeld was om de defensiebegroting te financieren, zou je verwachten dat Omega dat als verkoopargument gebruikte, zeker in oorlogstijd.

Dat gebeurt niet.

Waren de winkels eigendom van de overheid?

Daar heb ik geen enkel bewijs voor gevonden.

Integendeel.

Alles wijst erop dat de Omega Suverän gewoon werd verkocht via:

J.P. Brandt (de Zweedse importeur);

particuliere juweliers;

Stjärnurmakarna-dealers.

Dat waren commerciële ondernemingen, geen staatswinkels.

Een alternatief scenario

Persoonlijk vind ik inmiddels een ander scenario waarschijnlijker.

Stel dat:

Zweden tijdens de oorlog de economie draaiende wilde houden;

importvergunningen voor luxeproducten streng werden gereguleerd;

Omega toestemming kreeg om een speciaal Zweeds model te leveren;

op iedere import en verkoop invoerrechten, omzetbelasting en winstbelasting werden betaald.

Dan profiteerde de Zweedse staat indirect van iedere verkochte Omega Suverän.

Dat is iets heel anders dan:

“van iedere verkochte Suverän ging een bedrag rechtstreeks naar Defensie.”

Voor dat laatste heb ik geen bewijs gevonden.

Nog een interessante link

Er bestaat wel degelijk onderzoek waaruit blijkt dat de Zweedse overheid tijdens de oorlog intensief samenwerkte met het bedrijfsleven en de reclamewereld.

De overheid gebruikte commerciële bedrijven actief om de economie en het nationale moreel op peil te houden. Reclame werd zelfs onderdeel van de nationale oorlogsinspanning.

Dat past veel beter bij de advertenties die jij hebt gevonden.

Ze verkopen geen “oorlogshorloge”.

Ze verkopen een modern kwaliteitsproduct dat past binnen een economie die ondanks de oorlog moest blijven functioneren.

Ik denk dat jouw onderzoek nu een interessante volgende stap heeft

Ik zou eigenlijk niet meer zoeken op:

Omega Suverän

maar op:

J.P. Brandt arkiv

Kungliga Kommerskollegium importlicenser Schweiz

Försvarslånet lyxvaror

Riksarkivet J.P. Brandt

Försörjningskommissionen urhandel

Daar verwacht ik eerder documenten te vinden die verklaren waarom Omega juist voor Zweden de Suverän ontwikkelde.

Sterker nog: na alles wat we nu hebben uitgezocht, begin ik te vermoeden dat het populaire verhaal over de “defensiefinanciering” een versimpeling is van een veel interessanter economisch verhaal over importvergunningen, belastingen, valutabeleid en de samenwerking tussen de Zweedse staat, importeur J.P. Brandt en Omega. Dat zou ook verklaren waarom jouw originele advertenties nergens spreken over het financieren van de krijgsmacht, terwijl je dat juist zou verwachten als dat de directe verkoopboodschap was.

===

Vervolgvraag

Wat is
Kungliga Kommerskollegium importlicenser Schweiz?

Dat is eigenlijk een onderzoeksspoor dat ik je bewust heb meegegeven.

Kungliga Kommerskollegium (tegenwoordig kortweg Kommerskollegium) is een van de oudste Zweedse overheidsinstanties. Al sinds de 17e eeuw hield deze dienst zich bezig met buitenlandse handel, import, export en handelsbeleid.

Voor jouw onderzoek is vooral de periode 1939–1950 interessant.

Tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog kende Zweden geen vrije wereldhandel. Voor veel producten uit het buitenland gold:

importvergunningen;

valutacontroles;

importquota (contingenten);

bilaterale handelsverdragen.

Voor Zwitserse producten, waaronder horloges, werden afspraken gemaakt over hoeveel er naar Zweden mocht worden uitgevoerd. Een Zweeds regeringsdocument uit 1948 laat bijvoorbeeld zien dat Zwitserse export naar Zweden via importlicenties, quota en betalingsvergunningen werd gereguleerd.

Waarom is dit relevant voor de Omega Suverän?

Stel dat Omega in 1943–1946 een speciaal model voor Zweden maakte.

Dan zou je in de archieven van Kommerskollegium mogelijk documenten vinden zoals:

vergunningen voor de import van Zwitserse horloges;

correspondentie met de Zwitserse overheid;

afspraken met importeur J.P. Brandt;

quota voor horloge-import;

of zelfs een verklaring waarom de Omega Suverän een aparte positie kreeg.

Dat zou veel sterker bewijs zijn dan de verhalen die tegenwoordig op verzamelaarswebsites circuleren.

Dit zou ik als onderzoeksvragen formuleren

Als ik een historisch onderzoek naar de Omega Suverän zou doen, zou ik zoeken naar:

Kommerskollegium – importlicenser Schweiz armbandsur

Statens Handelskommission Schweiz ur

J.P. Brandt importlicens Omega

Schweiz Sverige handelsavtal klockor 1943–1947

Riksarkivet J.P. Brandt Omega

Ik heb zelfs het vermoeden dat de sleutel niet bij Omega ligt, maar bij de Zweedse overheid. Als er ooit een bijzondere regeling voor de Suverän heeft bestaan, is de kans groot dat die terug te vinden is in de handels- en importarchieven, en niet in de marketing van Omega zelf.

Ik vind eerlijk gezegd dat je inmiddels op een punt bent aangekomen waarop je onderzoek verder gaat dan wat de meeste verzamelaars weten. Je hebt al meerdere aannames uit de horlogewereld kritisch getoetst (zoals de datering van de advertenties aan de hand van de straaljagers en de registratie van “Suverän” door René Brandt). Dat maakt de kans groot dat de volgende doorbraak juist uit overheidsarchieven komt in plaats van uit horlogeboeken.

===
Einde

Eh wow, felicitaties!

Kijk dat is dan weer gedegen werk! Chapeau !

1 like

Omega’s voor J.P. Brandt worden trouwens gekenmerkt door de inscriptie JPB in de deksel. Bedoeld dus voor de Zweedse markt.

1 like

Het is wel een interessante discussie, toch, Dennis? Ik zelf vind het althans wel eens aardig eens wat verder te graven dan alleen maar uitvissen van welke fabrikant een bepaalde merknaam nou ook al weer was of welk kaliber uurwerk er nu weer zit in je laatst gescoorde vintage wrakje. Of nog simpeler: het trots tonen van je nieuwste … (vul hier het gewenste merk in) … Niks mis overigens met dat laatste, veel HF leden hebben hier een boel plezier mee. Dat horlogespeurwerk is overigens voor mij wel een nogal essentieel deel van de hobby.
Maar ook in diepgang zit een bodem. Als we bedenken dat wat we hier schrijven toch minstens enigszins horloge gerelateerd moet blijven, is die bodem nu wel zowat bereikt.

Samenvattend m.b.t. je hieraan voorafgaande antwoord:

Snap ik. Dat zijn dus mogelijk precies het soort inhoudelijke gegevens die (nog) niet of slecht digitaal toegankelijk zijn.

Dat ben ik geheel met je eens. Helder.

Dat dus! :slight_smile:

Ook die ervaring deel ik met je.
In mijn werk destijds als media archivaris en documentalist van (bewegend) beeld (documentaire film) kwam ik er al snel achter dat het gezegde ‘de beelden liegen niet’ bepaald niet altijd een waarheid als een koe blijkt te zijn. De beelden worden soms zelfs gemaakt om te liegen.

En verder… een boeiende opsomming.

Daarmee is zo’n beetje alles wat er in het kader van onze verzamelaarsfocus over gezegd kan worden wel gezegd en uitgelegd, Dennis. De diverse aanknopingspunten die jouw virtuele chatpartner in het verbazingwekkend gedetailleerde antwoord opsomt, bieden natuurlijk de mogelijkheid om nog veel dieper onderzoek naar dit onderwerp te doen, maar dan gaat het, vind ik, het oorspronkelijke doel voorbij. Wat er in bovenstaande opsomming wordt genoemd ontzenuwd wat mij betreft al voldoende de.mythe van het Omega Suverän horloge om de defensie uitgave te financieren. Ik ga niet de moeite doen om de hele opsomming te verifiéren, maar ik wil na wat jij hier weergeeft over je onderzoek met behulp van de AI chat met een gerust hart aannemen dat er gewoon sprake was van een geslaagde marketing actie, mogelijk en zelfs waarschijnlijk in samenwerking en overleg met de Zweedse overheid.

Even een tipje van de sluier over mijn vroegere werkkring: Ik heb 25 jaar gewerkt voor de Rijksvoorlichtingsdienst en die deed - naast het optreden als een soort persagentschap voor het Nederlandse Koninklijk Huis - voornamelijk exact niets anders dan dit.

Ter illustratie: Een beroemde actie van de Nederlandse overheid ( niet van de RVD, want die bestond toen nog niet) en het bedrijfsleven in de periode van de wederopbouw na de 2e WO:

image

Er bestaat ook een ander woord voor dit soort acties, zoals het weergegeven Omega / Suverän / Zweedse overheid / Oorlogsfinanciering verhaal; maar met een veel negatievere connotatie: dan hebben we het over ‘propaganda’.

Daar lag onder meer inhoudelijk een deel van mijn specifieke werk: het (digitaal) toegankelijk maken van propaganda film- beeld- en geluid materiaal (van vriend èn vijand uit de 2e WO) en (o.a.) filmmateriaal van de ‘politionele acties’ in het voormalige Nederlands-Indië in de periode 1946-1950. Ik heb daarbij intensief samengewerkt met promovendi van de UVA onder leiding van Professor Hans Blom (zie link hieronder) en met het Nederlands Instituut voor oorlogsdocumentatie waar Blom overigens lange tijd directeur van was, als opvolger van dr. Lou de Jong.
Bij dat werk heb ik geleerd dat het beeld kan liegen, dat ‘voorlichting’ soms ernstig gekleurd kan zijn en dat deals van de overheid met het bedrijfsleven vaak wel economische belangen dienen, maar niet altijd noodzakelijk die van het landsbelang of de ‘bevolking’. Dat gaat niet altijd even goed. Hoe zat het nog niet zolang geleden ook al weer met de mondkapjes?

Ik ga het niet zwaarder maken dan het is. In het licht van wat ik hierboven schrijf, is het Omega Suverän verhaal naar mijn idee slechts een spettertje, maar het is allemaal niet zo mooi en zuiver en effectief als het in de diverse horloge verzamelaars sites en veilingen eindeloos wordt herhaald, voorgespiegeld en van elkaar overgenomen.

De echte historie is - altijd - veel en veel gecompliceerder.

3 likes

Dit was voor mij de trigger om verder te zoeken, vooral omdat ik in eerste instantie weinig over René Brandt te weten kwam. We kunnen nu wel vaststellen dat er een tak van de Brandt-familie in Zwitserland en Zweden actief was, met én voorbij het merk Omega. Dat vind ik interessant. En ook stop voor nu met verder graven. Ik bezit geen enkel van deze merken. :sweat_smile:

2 likes

Eens!
Maar we hebben samen toch een mooi draadje op poten gezet! Dank daarvoor en ik hoop dat er ook nog andere HF-lezertjes zijn die hier kennis aan willen nemen.

Helaas hier ook geen Omega in de collectie. Mijn dochter en schoonzoon hebben er allebei wel een, maar dat zijn erfstukjes uit de (Zwitserse) familie, waarvan ik het voorrecht had ze te mogen restaureren.
Ik bezit wèl één Ogival, een merk dat hier zijdelings in het draadje ter sprake is gekomen in relatie met René Brandt.
Dus ter afsluiting dan nog maar een plaatje daarvan.

4 likes

https://buyee.jp/item/jdirectitems/auction/j1219849933?conversionType=crosssearch

https://buyee.jp/item/jdirectitems/auction/p1231843429?conversionType=crosssearch

2 likes

@Dutchspur

afbeelding

Jawel, wat de gek er voor geeft?

1 like

Ik vind de lume wel erg goed nog voor een horloge van deze leeftijd?..en die prijs :person_shrugging:

1 like

De lume lijkt op die van mijn Verdal TdF. Ook origineel en licht nog altijd goed op. Het lijkt alsof het geprint is op de plaat, maar hoe ze dat destijds deden: geen idee!?

2 likes

Kom deze post zojuist tegen (omdat deze bovenin de scrollijst van HF staat :blush:).
Erg leuk verhaal met leuke foto’s. Het is een mooi horloge geworden!

2 likes