Na: Swatch automatic, vintage?

Vandaag een Swatch automatic gekocht.
Swatch heeft ooit bij mij de horloge passie weer doen opvlammen.
Het waren altijd quartz uurwerken, die ik, zeker in chrono uitvoering, toch altijd zeer aantrekkelijk gestyled vond.
Nu kwam ik echter een Swatch automatic tegen.
Volgens de wijzerplaat uit 1992, en hij loopt als een speer! Mooi om het uurwerk onder de transparante bodem te zien werken!
Volgens mij gezien de leeftijd ( 24 jaar ) onderhand wel vintage waardig.

Nu de plaatjes bij de praatjes:

7 likes

als je bij squiggly.com inlogt kun je er nog een heleboel NOS vinden
zelfs autochrono kinetic en solar

Leuk ding, veel plezier ermee.

Squiggly is mij wel bekend.
Zelfs op loop afstand van mijn werk!

Leuk ding, volgens mij een “gedowntunede” eta 2824-2 speciaal voor Swatch

Mijn beste,

Goed hoor!!
Een plezante aanwinst voor om de pols!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2842 heet is geloof ik. Eigenlijk echte manufacture

1 like

Leuke aanwinst; Wel netjes in het donker bewaren; die kunststof kasten willen nogal vergelen. :grin:

Wil hem eigenlijk gewoon gaan dragen :slight_smile:
Insmeren met zonnebrand tegen de UV veroudering?
Haha

Uiteraard moet je hem dragen; maar dat gaat vast niet full-time worden; dus dan de rest bij voorkeur in het donker. Zonnebrandcrème heeft vast wel weer z’n eigen verwoestende werking op het kunststof dus dat zou ik niet aanraden; als ik zie wat het met bijvoorbeeld (auto)lak doet. :grimacing:

Geen idee?
Lost de lak op?

Zoiets; je krijgt er witte doffe plekken van. Die kun je er wel weer uit polijsten, maar ze komen op den duur weer een beetje terug omdat de zonnebrand in de lak getrokken is. Dus een tip: laat geen net dik ingesopte kinderen tegen je auto leunen. :grin:

1 like

Mooie aanwinst, erg underrated. Swiss made met ‘,in house’ uurwerk.

hallo, mooie aanwinst en zeker af en toe polstijd geven, hieronder foto’s van mijn exemplaar uit 1993, ligt lekker om de pols als het wat warmer is, weegt nauwelijks iets .groetjes

1 like

Heb begrepen dat er ook nog een Swatch is gemaakt met oplading via een gewichtje zoals de automaat heeft maar dan in combinatie met een capacitor, analoog aan het Seiko kinetic systeem?

Zou me niet verwonderen aangezien de Swatch groep dit ook in een omega seamaster heeft toegepast.
In de omegamatic, die had maar weinig succes!
Was het geen uitvinding van Nederlandse oorsprong, ik heb het ergens gelezen in een oud Watching magazine.

Hebbes: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_quartz

Autoquartz ! Dat is 'm inderdaad.