Als je naar Biel/Biene gaat, dan kun je natuurlijk niet zonder een nieuwe Swatch naar huis gaan. Naast het bezoek aan Chronoswiss waar @Vahalis al wat foto’s van plaatste, brachten we ook een bezoek aan het Swatch en Omega museum.
Erg leuk om al die duizenden Swatches te zien. Gelijk weer spijt dat ik mijn eerste Swatch (een GB101, zie foto) ooit heb verkocht. Dat was toen ik het idee had dat ik echt maar 1 horloge wilde hebben. Beetje dom zullen we maar zeggen.
En voor wie zich wel eens heeft afgevraagd hoe een Swatch is opgebouwd was dit wel een mooi display.
Natuurlijk heb ik even met de gedachte gespeeld om een MoonSwatch te kopen. Want waar kun je die nu beter kopen dan in de shop naast de ingang van het Swatch hoofdkantoor. Maar om te voorkomen dat iedereen nu in de auto naar Biel stapt: ze hadden (hoorde ik de verkoopster zeggen tegen een andere klant) maar 2 modellen. Niet de Earth of Moon die ik nog wel mooi had gevonden. Gelukkig werd ik niet in de verleiding gebracht.
Wat is het dan wel geworden? Ik wilde iets bijzonders en ook een beetje terug naar de roots van Swatch. En wat maakt zo’n Swatch bijzonder (naast het kenmerkende design)? Dat je met sommige modellen kunt betalen: Swatch Pay dus.
Als je zoals ik geen ABN Amro rekening hebt is het wel een beetje een puzzel. Maar met een Curve-card (midden op de foto) gekoppeld aan je creditcard (VISA of Mastercard) kun je vervolgens je Swatch aan je Curve-card koppelen. En dan kun je, op plekken waar een creditcard wordt geaccepteerd, met alleen je Swatch betalen.
Na de aankoop op de hotelkamer de koppeling gemaakt met de Curve-card (die had ik al eerder aangevraagd voor 5 euro). Ging feiloos met de SwatchPay! app. De vuurdoop kwam bij het diner. Ik vertelde de vrouw die ons bediende dat ik mijn horloge wilde betalen, maar dat ik dat nog niet eerder had gedaan. Maar ze verzekerde dat dat ging werken. Haar man had ook zo’n Swatch. En inderdaad: het werkt perfect. Gelijk een melding op de telefoon van Curve dat er een betaling was gedaan. Er zit een bepaalde beveiliging in dat je niet onbeperkt draadloos kunt betalen. Die grens is, net als bij gewoon draadloos betalen met je bankpas, afhankelijk van het bedrag en het aantal keer.
Voor een reisje naar het buitenland is het ideaal. In Nederland beperkter (boodschappen doen bij Albert Heijn lukt niet met een creditcard en tanken doe ik niet meer sinds ik een electrische deelauto gebruik). Maar misschien dat mijn eigen bank ook nog een keer overstag gaat. Dan ben ik er klaar voor.
Oh ja. Zou het bijna vergeten. Ik vind het formaat van de new gent prima passen. Zelfs op mijn smalle polsen. Maar oordeel vooral zelf.