NA: TAG Heuer 2000 uit de ‘80s (Long Read!!)

Waarschuwing: Long Read! Scroll voor foto’s naar beneden. :wink:

Waar zal ik ‘ns beginnen? O.k., bij het begin dan maar. Begin jaren ‘90. Ik kwam net terug na een ‘tussenjaar’ (zo zou je dit nu noemen; toen was je gewoon een beetje richtingloos aan het aanrommelen) in Amerika en ging toch maar aan de studie, in Nederland, toen ik het merk TAG Heuer ‘ontdekte’. Maar ja, als arme student kon ik van een horloge van dit merk alleen maar dromen. Dus ik knipte alle info en advertenties die ik kon vinden uit en hing ze aan mijn muur. En toen ik, halverwege jaren ‘90, mijn eerste full-time baan kreeg, kocht ik eindelijk mijn eerste echte TAG Heuer duiker: een 1500, met full-lume wijzerplaat. Man, wat was ik blij met en trots op dit horloge! Ik heb het dan ook jarenlang met veel plezier dagelijks gedragen.

16769192104307860724576707432376

Na die tijd kocht ik nog verschillende TAG Heuers. Maar die ‘80s en ‘90s duikertjes bleef ik altijd heel charmant vinden. Ik was dan ook al langere tijd aan het loeren naar een leuke en vond deze, die voor mij helemaal perfect is als zomerknaller!

Een stukje geschiedenis. Eind jaren ‘70 ging het niet goed met het merk Heuer. Het merk had in eerdere decennia naam gemaakt met mechanische chronografen en stopwatches en stond in 1969 onder andere aan de wieg van de Chronomatics, de eerste automatische chronografen. Maar de komst van quartztechnologie, eind jaren ‘70, veranderde alles. Jack Heuer besloot dat de tijd toch rijp was om het roer om te gooien en een serie duikershorloges te ontwikkelen. De 844 werd samen met het Franse Monnin gemaakt en kwam in 1979 op de markt.

Later werden hieraan de 1000- en 2000-serie toegevoegd. Er waren automatische versies verkrijgbaar. Maar verreweg de meeste waren quartzexemplaren. De nieuwe Heuer duikers werden een instant-succes en hebben Heuer gered van de ondergang en ervoor gezorgd dat Heuer überhaubt nog bestond, totdat Techniques d’Avant Garde (TAG) in 1985 een heel hard nodige kapitaalinjectie aan het bedrijf gaf en het merk voortaan TAG Heuer zou heten. In de jaren ‘80 en ‘90 domineerden de duikershorloges de catalogi.

Naast de 1000- en 2000-serie, kwamen er de 1500, de 3000, de 4000, de 6000 en de S/EL. Wat was de formule voor het succes? Een combinatie van kwalitatief uitstekende horloges, die geschikt waren voor een actieve levensstijl, er goed uitzagen, van een gerenommeerd Zwitsers merk met een sterke heritage, in combinatie met een (relatief) scherpe prijs. Het gevolg? (TAG) Heuer duikershorloges waren niet aan te slepen. Alle financejongens, yuppies en iedereen die een beetje succesvol was, of dit wilde uitstralen, wilde er een.

Voor TAG Heuer waren dit dan ook gouden tijden, waarop werd geteerd tot net na de eeuwwisseling, toen alle duikerlijnen werden samengevoegd in één supermodellijn: de nieuwe Aquaracer, die nog het meeste kenmerken had van de oude 2000. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Mijn NA is een 2000-serie uit het tweede kwartaal van 1988 (volgens de vermelding op het uurwerk). De tijd dat Sonny Crocket nog voor de kust van Miami rondracete in z’n Wellcraft Scarab en het vaste land onveilig maakte met z’n witte Ferrari Testarossa.

Vinyl werd verdrongen door de CD (maar zou later natuurlijk een comeback maken). George Michael, Michael Jackson en Salt ‘N Peppa domineerden de Top 40.

Zangeressen Rihanna en Adele werden dit jaar geboren. Nederland werd Europees kampioen voetbal. De maximumsnelheid op de Nederlandse autosnelweg werd verhoogd van 100 naar 120 kilometer per uur, Nederland kreeg een 3e televisienet en het boek De Duivelsverzen van Salman Rushdie deed heel wat stof opwaaien.

Maar goed, mijn 2000-serie uit ‘88, dus. Hij heeft de herkenbare TAG Heuer looks. Er waren twee uitvoeringen, die verschilden in de vormgeving van de bezel en de wijzerplaat. De mijne is de typische ‘80s two-tone uitvoering en meet een heerlijke 38mm, L2L van 44mm en mooie bescheiden dikte van 9 mm!

Hij is voorzien van een oerdegelijk ETA quartz uurwerk, duikersbezel, schroefkroon en geschroefd achterdeksel en het ontwerp kwam Eddie Schopfer, die later ook nog de 1500- en de S/EL-serie zou ontwerpen voor TAG Heuer. Interessant om te beseffen hierbij, is dat een belangrijk verschil tussen de 1000- en de 2000-serie is dat, waar de 1000-serie in eerste instantie een aantrekkelijk geprijsde jaren ‘50-stijl duiker was, Heuer met de 2000 ervoor heeft gekozen om het duikershorloge opnieuw te ontwerpen en (dus) een eigen Heuer-karakter mee te geven. Klaar voor een nieuw tijdperk. En deze vormtaal is vandaag de dag nog steeds terug te zien in de Aquaracer.

Bekende dragers van de TAG Heuer 2000-serie waren Sylvester Stallone, in de film Cobra.

En Bill Gates, wiens horloge nu eigendom is van een verzamelaar/liefhebber.

Ik ben super blij met mijn NA. Misschien op een gegeven moment nog eens een nieuwe lume pip ervoor zoeken. Voor de rest is hij nog retestrak, voor z’n leeftijd. Hij gaat in ieder geval, samen met met blue blasted Squale 1521, mee op reis, deze zomer! O.k., dit was het dan. Bedankt voor het lezen! En dan nu de foto’s!

En nog een familieportretje.

115 likes

Wat een toffe aanwinst, gefeliciteerd ermee :partying_face:. Leuk geschreven stuk ook @TagEd bedankt daarvoor!

1 like

Thanks, man!:beers: Fijn dat ik eens lekker helemaal los mocht gaan, over wat ik nou echt leuk vind en dat iemand het nog waardeert ook!:sweat_smile::blush::pray:

4 likes

Gefeliciteerd met deze mooie aanschaf. Veel plezier ermee. Wat een prachtig familieportretje. Leuk om je verhaal te lezen.

1 like

Lekkere proza Ed :+1: horloge is ook ok :rofl: Geniet ervan :metal:

1 like

Leuk stukje om te lezen. Dank daarvoor en van harte met de mooie NA!

1 like

Leuke review van een schitterend horloge! Mooie fotos ook. Dat wordt genieten, veel plezier ermee.

1 like

Heerlijk stukje om te lezen Ed! En natuurlijk een prachtig horloge!

1 like

Thanks, mensen! Met plezier geschreven en lekker aan het genieten!:slight_smile:

6 likes

Goed verhaal, goed horloge. Niks aan toe te voegen. Geniet er van!

Groetjes van zijn oudere broertje

9 likes

Leuk, Ed! Voel veel passie in dit stuk.

1 like

Mijn beste,

Goed hoor!!
Ziet er magnefiek uit!!
Gefeliciteerd dan ook met deze sportieve aanwinst!!
Draag hem met fierheid. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Zo ziet die er zeker uit.
Prima

Deed ik dus ook

5 likes

Absoluut één van de leukere TH duikers !
Mooie verzameling ook Ed , geniet ervan

1 like

Hoi Ed, met plezier je NA gelezen, jawel alles gelezen :wink:. En natuurlijk fefeliciteerd met je TH2000, ziet er lekker stoer uit. Jammer van die pip, maar dat regel jij wel. Wens je natuurlijk veel draagplezier met deze TH2000. :ok_hand: :+1:. Sorry heb wel e.e.a gekopieerd v.w.b de geschiedenis van TH. Wellicht in de toekomst een kleine TH box erbij :wink: Denk dat ik die Carrera toch nog maar even in de box hou :grin:.

1 like

Hele fijne NA Ed!
En genoten van alle extra info, leerzaam en fijn geschreven, inclusief de foto’s. Dank :+1:

1 like

Lekker (herkenbaar) verhaal @TagEd! Leuk.
Mooie NA ook. Ik wens je veel draagplezier met deze fraaie 2000 … :star_struck:

1 like

Super gave Tag Heuer Ed en wat ziet hij er nog netjes uit ook!
Bedankt ook voor the trip through memory lane​:grin:. Mooie tijd geweest toen!:ok_hand::+1:
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

1 like

Je doet je forumnaam eer aan! Gefeliciteerd, verslijt hem in goede gezondheid :grin:

1 like

Dank jullie wel! Zit momenteel lekker buiten met een ijskoud biertje te genieten van m’n NA en jullie leuke reacties!:blush::+1::pray::beers:

6 likes